Någon här som kör med...

TCJ

Trådstartare
... Pfiffs kallblodssele och kan ge lite kritik om den?
produkt-brostselepfiffkallblodXL.jpg

Sv: Någon här som kör med...

Ja, jag kör med den selen(och hästen på bilden:love: )!!

Har haft selen lite drygt ett år nu och tycker att den fungerar bra! Jag kör oftast med loksele och flakvagn, men ska jag bara ta en tur i rockarden blir det denna sele.
Nackdelen är dessa jobbiga tillburry tugs(eller vad det nu än heter), man får tillburry tugs och fasta öglor med selen. Jag anpassade rockarden så nu använder jag bara de fasta öglorna! Med tillburry tugsen blev det tre remmar som skulle spännas under magen - klumpigt!!

Selen har annars en bred däckel och rejält tilltagen överallt, allt känns robust och väldigt hållbart.

Jag köpte min via en firma i tyskland, det var nån tusenlapp billigare än att köpa den i sverige.

Tack för svaret!!
Jag har en fjording som jag tänker köra in om lite mer än ett år, så jag behöver alla tips jag kan få.

Jag har också sett en sån här sele på riktigt, den är fin och MYCKET rejäl men jag tror att en sådan kommer att bli alldeles för stor på en fjording! Både storleksmässigt och p.g.a. att remmar, brösta m.m. är rejält tilltagna/breda. Kan tipsa om Ideals De Luxe modell om du letar sele till fjord, den har en brösta som inte är riktigt så bred som Ideals maratonmodell, vilket brukar passa fjordar bra.

Ja jag har inte sett selen IRL så hur bred den är osv har jag inte en susning om :o
Jag har fått fler tips om brästor och maratonselar så jag ska helt klart kolla upp det!

en liten sak bara :) bröstan på bilden är alldeles för långt ner, den ska upp tre hål minst..så ingen tror att kallbloden körs så. Har själv en nordis, men en idealsele.
Vet ej var bilden kommer ifrån.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
627
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 536
Senast: Ullmerkott
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka