Någon här som är psykolog?

karamelldrottningen

Trådstartare
Yrket fascinerar mig. Inget jag själv skulle vilja bli. Men jag är ändå nyfiken på ni som jobbar som psykologer. Vad är det som gör att ni valde erat yrke och vad driver er framåt?
Känner ni inte att det bara blir för mycket ibland med andras problem och känslor?
 
Jag är psykolog😊
Minns inte riktigt varför jag ville bli psykolog, men det har känts helt rätt sedan jag började plugga.
Det är väl som med många liknande yrken, många drivs av att man vill hjälpa andra.

Ibland är det tungt men man lär sig att ta sig an jobbet på ett fungerande sätt.
Framförallt så hjälper man ju människor att må bättre. Det är roligt, även om processen kan vara känslomässigt tung.

Sen kan man ju göra väldigt olika saker som psykolog, det är ett extremt brett yrke.
 
Känner ni inte att det bara blir för mycket ibland med andras problem och känslor?

Jag är inte psykolog men jobbar i ett terapeutiskt yrke. Visst händer det att man får livsöden i knäet och att saker påverkar en. Samtidigt så tränas man ganska snart in i en professionell roll vilket ger en nödvändig distans. Distansen i kombination med träning och verktyg, gör att jag kan hantera saker på jobbet som jag hade haft svårt att skaka av mig om jag hört samma sak från en vän.

Och så får man ju också vara med om att det vänder och blir bättre. Det är en oerhört viktig motvikt och är ofta en del i varför man vill jobba i vårdyrken. Det man gör gör skillnad för människor på ett väldigt direkt sätt. Den känslan av mening är svårslagen.
 
Yrket fascinerar mig. Inget jag själv skulle vilja bli. Men jag är ändå nyfiken på ni som jobbar som psykologer. Vad är det som gör att ni valde erat yrke och vad driver er framåt?
Känner ni inte att det bara blir för mycket ibland med andras problem och känslor?
Jag är psykolog.