någon byggkunnig här?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har för avsikt att bygga ett litet vindskydd/ligghall åt djuren härute och det mesta av det kommer vi göra själva och/eller med hjälp av bekanta som är aningen mer snickarkunniga än vi själva är.

Det jag funderar på är hur mycket man behöver förankra det i marken? Hur djupt ner behöver man sätta plintar? (hur många/hur tätt bör de sitta?) Eller kan man lösa detta på något annat sätt?
 
Sv: någon byggkunnig här?

hur tätt och djup beror p åhur stor last och kraft som behöver ledas ned i marken.
 
Sv: någon byggkunnig här?

och om man utvecklar det lite, så att ett byggpucko begriper? Det är ju ingen värstingbyggnad som ska upp, utan ett treväggars-skjul - möjligen med ett stängt parti framtill också. Typ sånt här, fast hemmabygge:
HU-23-001b-B.jpg


räcker det med plintar var tredje meter, eller behöver det vara tätare?

eller, som sagt, kan man lösa det på något annat sätt än plintar? det är väldigt stenigt underlag (inte på ytan) där vindskyddet ska byggas, så man vill ju göra det så enkelt för sig som möjligt.

Kan man lägga en radda lecablock eller nåt i botten? Fästa dem på något sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: någon byggkunnig här?

Min ligghall för nöt är ca: 70 m2. Där lade jag ut betongsten (gråsuggor) på varannan meter. Grävde bort matjorden , fyllde med grovt grus och vägde av. Har en rätt stabil golvsyll som mäter 120 X 170. Om du har stenbunden mark (morän) så behäver det inte vara svårare än så.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Min ligghall för nöt är ca: 70 m2. Där lade jag ut betongsten (gråsuggor) på varannan meter. Grävde bort matjorden , fyllde med grovt grus och vägde av. Har en rätt stabil golvsyll som mäter 120 X 170. Om du har stenbunden mark (morän) så behäver det inte vara svårare än så.
Det är i princip ingen matjord ens, bara grus med lite nässlor här och där...
Vi bor väl typ på en grusås, jag är lite dålig på var moränmark innebär men väldränerat är det i alla fall. Ingen risk att det blir lerigt ens om det hällregnar i flera dagar.

Har du lust/möjlighet att fixa en bild på hur du gjorde med betongstenen? Är de förankrade i marken på något sätt eller har du lagt dem löst uppepå?
Jag är ju nojig för att det ska blåsa iväg om det kommer en ny Gudrun eller Per...
 
Sv: någon byggkunnig här?

Jag har inget bättre råd än de du tidigare fått avseende grundläggningen, men ett annat råd:

Räkna mycket noga på materialkostnaden för tak, väggar, stolpar, spik, skruv, beslag etc. Om du har tillgång till eget virke, stolpar, m.m. så blir ett hemmabygge billigare än en byggsats, om släktingar och kompisar jobbar billigt med med själva bygget.
Om du däremot, måste köpa nästan allt material till vanligt marknadpris, så blir det lika dyrt, eller t.o.m. dyrare än en byggsats.

Kom också ihåg att taket måste kondensskyddas, endera genom att sätta byggplast under plåten, eller genom att använda kondensskyddad plåt ("luden" under)

Den första ligghallen vi byggde (ja, alltså inte vi, vi kan heller inte bygga helt själva, utan det var min son och några andra kunniga), skulle vi göra genom att ta överblivet material som fanns på logen, och sedan komplettera och köpa det som fattades. Det fattades mer än vad vi trodde, och till slut hade ligghallen kostat 10.000 kronor mer än en ungefär lika stor (50 kvm) som man köper monteringsfärdig.

Nu monteras det en till ligghall här, och det blev en byggsats. Vi tog in två offerter från byggare om att bygga från scratch, vi har en del stolpar t.ex. men det blev billigare med byggsatsen...
 
Sv: någon byggkunnig här?

Vi har en ligghall, kommer inte ihåg måtten, men kanske 2x3m. Vet inte vad det heter, men vi hade järngrejer (inte gjutna) man tryckte ner i marken och satte sedan fast "pelaren" i det. Järngrejerna gick ner max en halvmeter i marken. Förra hösten flyttade vi dock ligghallen och sket i järngrejerna på det nya stället. Så ligghallen är alltså inte förankrad ner i marken, och den står fortfarande kvar, ett år senare.
 
Sv: någon byggkunnig här?

När min förra stallägare byggde ligghall grävde han ner stora hinkar ca en halvmeter ner, ställde dit stolpar och gjöt fast dem.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Vi har en ligghall, kommer inte ihåg måtten, men kanske 2x3m. Vet inte vad det heter, men vi hade järngrejer (inte gjutna) man tryckte ner i marken och satte sedan fast "pelaren" i det. Järngrejerna gick ner max en halvmeter i marken. Förra hösten flyttade vi dock ligghallen och sket i järngrejerna på det nya stället. Så ligghallen är alltså inte förankrad ner i marken, och den står fortfarande kvar, ett år senare.
Det finns inte i min sinnevärld att lägga tiotusentals kronor på att göra en ligghall utan att förankra den. Den ska hålla både om en ny jättestorm drar förbi och om två halvblod samtidigt bestämmer sig för att klia rumpa mot den. Och den ska stå kvar betydligt mer än ett år...
 
Sv: någon byggkunnig här?

Det är i princip ingen matjord ens, bara grus med lite nässlor här och där...
Vi bor väl typ på en grusås, jag är lite dålig på var moränmark innebär men väldränerat är det i alla fall. Ingen risk att det blir lerigt ens om det hällregnar i flera dagar.

Har du lust/möjlighet att fixa en bild på hur du gjorde med betongstenen? Är de förankrade i marken på något sätt eller har du lagt dem löst uppepå?
Jag är ju nojig för att det ska blåsa iväg om det kommer en ny Gudrun eller Per...

Jag grävde bort den svarta jorden tills jag kom till gul jord. Då fyllde jag på med grovt grus tills jag var på samma höjd som förut eller något högre. Sen la jag dit stenen. När jag var färdig med det så mätte jag av och justerade tills alla låg i samma höjd. Stenarna har jag inte förankrat för de flyger inte iväg om det står ett hus ovanpå. Däremot så har jag förankrat syllstocken i stenen genom att borra igenom stocken och slå igenom armeringsjärn. Om man har vanliga dimensioner så finns det stålspik för ändamålet. Har inte haft någon Gudrun än men det har stått i 13 år. Blir det storm så är takkonstruktionen viktigare än grunden. Bygger man på lera så räcker inte en så enkel grund men du har ju en grusås?:cool:
 
Sv: någon byggkunnig här?

Hur många bygger du för? Tänk på att du kan behöva förpröva bygget. Fördelen med det är att du kan få hjälp av handläggaren på länsstyrelsen med sådant som dimensionering av olika slag.

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/...g/forprovningavdjurstallar/Pages/default.aspx
Jag har FULL koll på detta.
Det jag vill veta nu är hur jag ska konstruera det på minst krångligt sätt, så att jag kan planera hur det ska byggas - innan jag gör en ritning som lämnas in för förprövning.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Vi tryckte bara ner grova telefonstolpar en bra bit ner i marken, inga plintar.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Minst krångligt är att försöka få tag i lastbilsskåp eller containrar som man har som stomme. De går ju att använda direkt bara man gör håll för öppningarna man vill ha. Men de går också att gör väldigt fina om man klär in med tra och kanske sätter takstolar på så att de ser ut som små hus.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Förra hösten flyttade vi dock ligghallen och sket i järngrejerna på det nya stället. Så ligghallen är alltså inte förankrad ner i marken, och den står fortfarande kvar, ett år senare.

Jag har på håll sett ett utestall byggas efter alla konstens regler (trodde jag) och sedan har jag (på närmre håll, blev ju nyfiken) sett det platt som en dörrmatta efter att en mindre storm dragit förbi. De utbildade (dock inte på stallbygge) snickarna hade bara tryckt ner spetsiga 'pinnar' i marken som förankring och inte heller haft några snedslåer någonstans. Hade verkligen inte vågat mig på att ha något utan förankring!!


TS
Vi har 2 till 3 meter mellan plintarna (har för mig att de vi har är 60 cm höga) till vårt vindskydd. Det känns stabilt och de har klarat stormen Per och stormen som var tidigare i år - och då bor vi med *fullständigt* fritt blås från havet. 3 meter känns dock lite långt ifall man ska ha tre reglar och klä med klädselbrädor, 2,5 meter mer lagom. Är dock bara hobbysnickare.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Minst krångligt är att försöka få tag i lastbilsskåp eller containrar som man har som stomme. De går ju att använda direkt bara man gör håll för öppningarna man vill ha. Men de går också att gör väldigt fina om man klär in med tra och kanske sätter takstolar på så att de ser ut som små hus.
Fast jag vill inte ha ett lastbilsskåp, av flera skäl.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Som jag ser det har du 2 val, färdiga plintar eller att gjuta plintar. Alternativet är jordankare. Fördelen med att gjuta själv är att du kan utforma gjutningen som du vill, men det kräver ju sin person med tanke på höjder, lutning osv. Det finns ju sätt att räkna ut hur du ska bygga men säg att du bygger 4 x 8, då hade jag satt stolpe på varannan meter, så att det går 10 stolpar. Då får du bra stöd för bärlinor och tak.
 
Sv: någon byggkunnig här?

Jag har FULL koll på detta.
Det jag vill veta nu är hur jag ska konstruera det på minst krångligt sätt, så att jag kan planera hur det ska byggas - innan jag gör en ritning som lämnas in för förprövning.

Ligghallar som används enbart som väderskydd och som rymmer max 10 hästar förprövas inte längre. Ska du utfodra i ligghallen så ska den dock förprövas. Länk till föreskrift om förprövning som trädde i kraft den 14 juni 2012 http://www.jordbruksverket.se/download/18.3a3862f81373bf24eab80009291/SJVFS+2012_12.pdf
 
Sv: någon byggkunnig här?

jag har fler åtgärder som ska förprövas, så det blir en komplett ritning för alltihop som skickas in. och jag vill ha konstruktionerna klara då.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 325
Senast: Liran
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp