Någon annan som såg INSIDER igår??

milly

Trådstartare
Herregud, hur kan man vara så GRYMMMMMMM??!!
Jag mår illa av detta sätt att behandla djur... har inte ord nog att att beskriva känslan...

Jag är medlem i Svenska Hästars Värn samt medlem i Djurens Rätt men tyvärr inte AKTIV... Men om det kan hjälpa en liten gnutta att skänka en liten peng åtminstone så är jag glad.. eller gladare... INTE glad för det finns såååå mycket grymhet kvar i denna hemska värld!

Usch , jag är SÅ BESVIKEN!! :( :cry: ledsen...

Även om detta inte var första gången jag hört/sett/läst om liknande fall. TYVÄRR...
Vad kan man göra?????
JAG BUGAR FÖR ALLA DJUREN :bow: :bow: :bow: och ber om ursäkt för människor som är så grymma! :devil:

tyvärr missade jag programet...tiden gick snabbare i stallet än jag visse.... så när jag kom in så var det slut...
vet nån om det går i repris??? :crazy:

Nej jag visste att jag inte skulle orka se det.

Jag jobbar i Danmark och här går nyheten om att kossor dör en plågsam död eftersom folk slänger läsk- och ölburkar i naturen (dåligt pantsystem och införda tyska burkar...). Dessa trasas sönder av lantbruksmaskiner och så sväljer korna delar av aluminiumburk som blir som rakblad i magarna. Magarna går sönder och bakterierna i dem sprids i resten av kons system så den förgiftas av sig själv. Mysigt värre! :mad: :cry: De jordbrukare som har tid går runt och tittar efter burkar på sina ägor men hur många har det...

Förresten; för er som inte såg det:

Vi fick se film från olika ladugårdar/stall i Sverige där man lämnat djur i något så hemsk vanvård så det är...FRUKTANSVÄRT! :
Korna hade lämnats inne i ladugården där de BADADE i GÖDSEL upp till minst knähöjden, det låg några döda och ruttnade djur här och var, de var magra och apatiska, kunde knappt röra sig, hade ingen vatten....
En låg ner i GYTTJAN av gödsel och hade gödsel upp till halsen, kunde förmodligen inte resa sig upp utan var lämnad där för att dö... medans de andra korna trampade på den...

Ägaren till alla dessa djur fick EU-bidrag!!!! Liksom alla de andra med liknande fall av djur...
Det enda kravet: att djuren LEVER och är öronmärkta!

Det fanns även HÄSTAR, grisar, höns och får på några av gårdarna.

:cry:

Skulle jag ha vissa adresser till vissa gårdar här i Svea rike så skulle ge mig ut på mördarturné a´la natural born killer.... fy fan säger jag bara...

Jag orkade inte titta på det. Klarar inte av den grymheten mot försvarslösa djur. Straffen borde definitivt höjas för brott av det här slaget.

Jag såg inte detta programmet så jag
vet inte vad som låg bakom vanvården,
men i de flesta fall är det personliga
tragedier som är orsaken till vanvård,
som skilsmässor och dödsfall i familjen.
Djuren har det inte bättre för att ägaren
har varit utsatt för en tragedi, men man
kan kanske ha lite förståelse för det.
Det är tragiskt att vi inte har fallskärm
för dessa människor så att de fångas upp
innan tragedin är ett faktum.

Det ursäktar väl inte saken i sig..
De kan både sälja djuren och slakta dem och om det är deras liv (som det var för en av lantbrukarna;
han hade kor hemma som han inte brydde sig om men jobbade på en annan gård som djurskötare).
Så får de väl göra som han gjorde fast utan djur på gården.
Det värsta var väl att han fick en dom men överklagade den och det var (väl) hos honom de nedtramade djuren fanns..

Mycket bra sagt. Det är lätt att döma alla, utan att se till baksidan av det hela. Nu säger jag inte att detta var rätt och riktigt, tvärtom, men det kan ju ligga annat bakom än att man bara hux flux vanvårdar sina djur. Sjukdom, tragedier, det ena med det femte. Har varit aktiv i djurskyddsföreningen och varit med att hjälpa djurskyddsinspektörer omhänderta vanvårdade hundar. Och faktum var att: merparten av dom som vanvårdade sina djur (i detta fall hundar) i grund och botten en gång hade en dröm/tanke bakom det hela. Tex starta kennel med uppfödning osv...sedan händer något och allt går över styr. Djurägarna försöker i det längsta få någon rätsida på problemet, men antalet hundar bara växer å växer och ingen orkar ta itu med detta...tillslut blir dom anmäld. Och de flesta (enl inpektören) är mycket GLADA av att få en anmälan. För i och med en anmälan så kommer någon och säger STOPP samt reder upp situationen åt dom...villket dom ej haft ork/kraft/möjlighet till förut. Ja, sen finns det ju dom som är tvärtom och bara samlar på sig olika sorters djur och sen inte bryr sig ett skvatt...men dom är ju en annan femma.

Jag tycker nog också att han som arbetade som djurskötare lät lite tunn i sina ursäkter. Han var stressad och hade tappat kontrollen, sa han. Man borde ändå inte låta det gå så långt. Hur :devil: stressad är man när man inte har tid att ta ut döda djur ur lagårn?!
Värre ändå, tycker jag faktiskt, är de som hade 700 kor på olika gårdar, lät korna klara sig bäst de ville medan de levde på EU-bidragen? Man bryr sig inte om djuren alls, utan sätter det i system som nån sorts lättförtjänta pengar. Och de hade ju fått mycket pengar också. Om det är så lätt att dra in några miljoner är det inte konstigt att det dyker upp skumma personer som skaffar djur.

Jag ville inte se...Började gråta bara av reklamen. Det är inte människor som behandlar djur så, jag vet inte vad man ska kalla dem. Om några år, när jag slutar skolan, då vill jag utbilda mig till djurskyddsinspektör eller något liknande så att man känner att man kan göra något för djuren. Att bli medlem i Svenska Hästars värn och Djuren rätt är nog en bra ide.

Hlsn Elisabet :( :cry:

Så sa han faktiskt inte...han förklarade faktiskt mycket ingående om vanvården. Om sin arbetssituation och sitt liv. Var alls inga tunna ursäkter utan han sa mer än vad man egentligen brukar höra från sånna som vanvårdar sina djur. Dessutom var han mycket tillmötesgående mot reportern som ringde upp han...villket de flesta absolut INTE brukar vara då dom konfronteras.

Okej, jag ger mig. Jag får medge att jag var i köket och såg programmet på avstånd. Trots allt, så tycker jag att han kunde ha tagit itu med det innan det gick så långt.
Han ska ha all heder för att han ställde upp och försökte förklara sig, det ska han verkligen!

Om man går in på chatt sidorna här på
Bukefalos så ser man hur många som är
deprimerade, sjukskrivna och utbrända.
Detta är en liten inblick i hur samhället
ser ut idag. Som lantbrukare har man
väldigt små möjligheter för att sjukskriva
sig och det är ett yrke 24 timmar om dygnet,
7 dagar i veckan. Ekonomin är begränsad,
avbytare kan vara svåra att få tag i.
Vanvård är alltid allvarlig, men det kan
också finnas förmildrande omständigheter.
Jag hoppas att de djurskyddsföreningar som
finns prioriterar sin verksamhet på förebyggande
verksamhet.

Som svar på allas inlägg (inte bara stoppard):

Visst, jag tycker också att det var modigt och bra gjort av den ägaren att ställa upp och förklara sig... Det är väl det minsta han kan göra!
MEN ALDRIG, ALDRIG att jag kommer att FÖRSTÅ hur man kan lämna djuren i detta tillstånd!!!! Kunde han inte slakta dom??? Göra något? Ta sitt ansvar och säga ifrån till någon att han inte klarar av att ta hand om djuren?? Han hade ju ändå ett jobb vid sidan av som han levde på?!
Det kommer jag aldrig att förstå.
Men sådana fall är ju lite "mänskligare" på så sätt att här har djuren farit illa pga att en människa inte varit kababel att ta hand om dem pga sin egen sjukdom eller så.

Det ALLRA VÄRSTA är de fall där de bara skaffar sig djur för att leva på bidragen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :devil:
Ska man få bidrag för djuren MÅSTE det finnas noggranna kontroller, minst en gång per månad! Djuren ska vara välskötta och ladugården/stallen enligt bestämda mått/regler osv.
Hur kan man annars vara värdig BIDRAG???????

Usch, vad ska man göra?!? :confused: :confused:

Ja, bli medlem NU om du inte redan är det.... :bow:

Jag är medlem i båda två. Det kostar inte mycket (200kr/år resp. 60kr/år) och pengarna går till djuren, direkt eller indirekt!

Vem ska betala de kontrollerna?
Det finns inte resurser till de
årliga oförberedda kontrollerna
som ska ske nu. Jag tycker att
det är jättebra att dessa kontroller
finns, men de ska finansieras av någon
och som lantbrukare vill man inte ha
fler utgifter och konsumenterna verkar
inte vara beredda att betala för det.
Jag tror att det är sällan folk har djur
för bidragen och vill de tjäna pengar
på djuren så bör de skötas så att de att
de kan sändas till slakt.
Jag tycker att det är bra att man engagerar
sig och man ska samtidigt komma ihåg att
vi har stränga djurskyddsregler och att de
många utländska djur har det värre än svenska.
Så tänk på det nästa gång ni handlar.

Jag skrev inget om hur detta ska REALISERAS, bara vad jag TYCKER... :smirk:
Förstår givetvis att det är SVÅRT i dagens samhälle. Det finns inte pengar/resurser o tid, och det är just DET som är det VÄRSTA! Och att det finns människor som UTNYTTJAR detta, även om de inte är så många så finns dom, tyvärr.

Det finns många olika synvinklar på detta beroende på var och en av oss har för bakgrund o erfarenhet...

Jag tycker fortfarande att det finns INGEN ursäkt för att inte ta sitt ansvar för djuren och lämna dem i ett så frukstansvärt lidande!! Men ilskan o besvikelsen ska kanske riktas mot dagens SAMHÄLLE istället för individer... :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Måste bara få uttrycka mig..... :devil: :cry: :devil: :cry: :devil: :cry: Jag hoppas att alla hästmänniskor är medvetna om att...
2
Svar
37
· Visningar
2 657
Senast: CallMeAce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter