Jag skrev det till dig eftersom du undrade varför jag tog upp t ex ris och exotiska frukter...
...och...jag undrade varför du, egentligen, tog upp det där med ris och exotiska frukter.
kändes som du hoppade på en vegetarians livssätt för att "kontrollera" om jag verkligen kunde stå för något som var irrelevant.
som om jag hade sagt så här istället: ja du jag äter ost, dricker mjölk varje dag, kollar aldrig ingredienserna för färdigmat, äter ris tre gånger i veckan och tar gärna en exotisk frukt efter frukost varje dag.
så hade du kunnat sitta där o skriva tillbaka, ja, där ser du, du är ju inte en såpdan bra människa som du försöker framställa dig själv till att vara!
jag konstaterar inte, bara säger vad jag kände det som du försökte göra. detta eftersom man får höra sånt här kanska varannan gång man säger till en köttätande människa att man är vegetarian o samtidigt bryr sig om naturen läser miljövetenskapligt program o blaha blabla osv...
djursynpunkt och köttsynpunkt är inte samma sak.
det röjs inte enbart skog för att göra plantager för odling av exotisk frukt. den exotiska fruktodlingen kan nog ses ganska harmlös om man ställer den vid sidan av köttproduktion, träd till virke, tobaksodlingar.
de stora arealerna skog röjs för att feta västerlänningar vill ha kött på bordet, (även de som bor där nere, men de stora uppfördningarna ägs av multinationella företag), o kunna röka ungefär 10 - 20 gånger om dagen (eller hur ofta man nu tänder en cigarett, jag röker inte heller så jag vet inte, men det varierar ju mellan nästan ingenting o hela paket om dagen). mycket trä säljs också vidare till i-länder för produktion av stolar, bord o andra träföremål.
en bit mark som föder 12 personer skulle bara ge föda åt en enda person om spannmålet först gavs till ett köttdjur.
har fler sådana siffror men detta var det ja kom ihåg i huvudet.
om det inte framgick, vilket jag inte sa, så menade jag självklart att det är mer effektivt om vi äter spannmålet direkt, men även att all mark kommer inte växa igen o hela sverige kommer bli en enda skog.
där måste jag också svara på en sak du sa i det förra inlägget. att det "itne blir så roligt om skogen växer o det blir granskog överallt."
att man kan inte alltid bara se till de estetiska fördelarna man får av något för det finns exempel på åtgärder som kan göras lokalt om bara inte människorna skulle tycka att det var fult...
det där hörde inte riktigt hit men jag sa det iallafall.
man måste alltid vända o vrida på allt. och du verkade tro att jag inte gör det när du skrev de där första om mjölk o ex. frukter osv.
grisar som har flugor kring sig kanske skulle ligga i trånga bås med galler runt sig om de levde i det konventionella. men grisar skulle slippa en del av flugorna om de levde enbart i det konv. vad är bäst för grisen?
och ojojoj det finns mycket mycket som leder till större kväveläckage till naturen. är det inte det ena så är det, det andra.
svårt att komma ifrån kvävet. eftersom du tyckte att de såg mer till miljön än till grisarna kanske alla grisar borde stå inne då? i galler eller mycket mycket trånga bås.
hur ska man se på det? hur ska man se på allt?
gör man en åtgärd, dyker alltid en ny upp. så kommer det förmodligen fortsätta vara. men jag tycker fortfarande att det ekologiska är något att föredra för MIG.
sen kan det hända att en kombination av konv. och eko. vore det bästa.
det finns ju som sagt många sätt o vinklar att se det från.