Någon annan som har en häst i trotsåldern? (långt)

E

ebba85

Ja, kan säga att min lilla häst var inte många steg från korvfabriken i fredags....

Men, från början:
Jag har ett ardennersto. När jag köpte henne i våras hade hon precis fyllt tre och var världens nervvrak. Hon är lite lättare i typen och har verkligen schwung i rörelserna. Jag började träna henne lite med tömkörning och hon blev även sutten på några gånger. Tyvärr var hon riktigt stirrig och gick och flåsade sådär som hästar gör ibland.

Så...jag lät henne vara över hela sommaren. Försökte på nytt i augusti, hon var en aning lugnare men fortfarande hispig och ville gärna springa så mycket hon fick. Dessutom sa hovslagaren att hon var tokig, men det var nog bara för att hon nästan var omöjlig att verka (ingen hade tränat henne på att lyfta hovarna innan jag köpte henne).

Men så plötsligt hände något. En dag i oktober när jag var ute så var hon plötsligt världens snällaste. Lugn och sansad, stod still inne i stallet och uppförde sig som en ängel. Min bonusdotter kunde sitta upp på henne utan några problem. Att lyfta på hovarna var knappt några problem, vi tränade väldigt mycket och hon blev jätteduktig. Härligt, tänkte jag....

MEN: I fredags när jag var ute så var hon precis som innan. Hetsig, stirrig, löjlig och såååå jäkla jobbig. Hon kunde inte stå stilla, vägrade lyfta på hovarna och bockade när bonusdottern suttit upp (tänk en ardenner som bara hoppar rakt upp i luften....lite läskigt). Jag tänkte att hon kanske behövde springa av sig, så jag lät henne springa några varv. Hon vänder plötsligt upp baken och sparkar bakut och nuddar vid mig med bakhovarna. Sedan ställer hon sig och vill inte springa en meter till. Jag lyckas dock få fart på henne så att hon inte bestämmer när vi är klara. Så fort jag ber henne göra halt är hon en ängel igen.

Hela vägen från paddocken, till stallet och ut i hagen uppför hon sig oklanderligt.

Är det detta som kallas för återfall? Hon har ju verkligen mognat sen i våras, nu kanske hon bara ville testa lite efter att ha varit så snäll ett tag. Någon annan som råkat ut för något liknande? Är det trotsålder, kanske?

Älskar min häst, men ibland blir jag tokig på henne :)

MVH//Ebba

Sv: Någon annan som har en häst i trotsåldern? (långt)

det finns inget som heter trotsålder på häst. Hästar fungerar inte så och framför allt trotsar de inte i den mänskliga bemärkelsen. De reagerar på olika stimuli och situationer, det är inte trots.
det är en hanterings fråga som bottnar i hur hästen är mentalt och vad den eventuellt upplevt tidigare. som du beskriver det har hästen varit nervös och spänd redan då du fick den, endera hör det till dess personlighet eller så är det som sagt en hanteringsfråga.

Ja, trots är väl inte riktigt rätt ord, det förstår jag. Hon har ju vuxit ganska mycket över sommaren så det är säkert en mognadsfråga också. Dessutom bytte jag stall i somras och det kan ju dröja ett tag innan en häst vänjer sig vid det nya. Jag har ju hanterat henne på precis samma sätt hela tiden, tagit det väldigt lugnt och varit bestämd.

Men eftersom hon kommer från en hästhandlare vet jag inte mycket om hur hon haft det innan och hur hon blivit hanterad (fast jag fick uppfattningen att hon var i princip ohanterad när det gällde vissa saker som då t ex hovarna).

Hon är ju väldigt stor, så det krävs att hon är välhanterad, och att lära en såpass stor häst vissa saker har varit lite knepigt. Jag hoppas att jag gör rätt med henne, men när det kommer såna bakslag som i fredags så börjar jag ifrågasätta min hantering. Det är möjligt att jag gör något fel, och att det avspeglar sig på hennes beteende.

Anledningen till att jag frågade om det är att jag vill veta om någon annan haft en häst som gjort på samma sätt och vad det kan bero på och hur man kan hantera det. Jag vill inte låta som att jag skyller på min häst när något blir fel, för jag vet att hanteringen gör hästen.

D låter lite som min kille hemma.

Han ligger efter i sin " utveckling" har haft det jobbigt
som liten.

Mitt råd är att ge henne tid.

Jag fick ge min mycket tid eftersom han har mognat långsamt.

Vissa dagar så är det inte lönt att tvinga honom till något för det straffar
bara mig själv.
Jag märker redan i hagen om det är lönt att hitta på något eller ej.

Han blir helt enkelt en liten :devil:

Sist så slutade det med ett sönderdarget träns o löshäst.

Så ge henne tid
Lycka till

Tack för ditt svar! Jag tror också det handlar om tid och jag är nog en sådan som tar väldigt lång tid på mig när det gäller hästar. Hon har ju fått mycket tid när jag inte gjort något alls förutom att gå ut och gå med henne utan att kräva något av henne (mer än att hon ska gå att leda såklart). Och hon HAR blivit mycket lugnare och tryggare, så jag ska absolut inte klaga. Det var bara så tråkigt att det blev sådär när hon nu mognat så mycket.

Men jag vet ju att hon är en bra häst, att hon kan bli jätteduktig bara jag ger henne mer tid och kärlek och tålamod. Min första häst hade också sina perioder när hon var helt omöjlig, men dem glömmer man ju bort sen när allt går bra.

Så nu är det dags igen, med nya friska tag :)

99586_1228226515.jpg

När hon blev "snäll" fortsatte du att lära henne en massa då?

Det kan ju faktiskt vara så att hon blev "snäll" för att hon förstod dig, ni hade lärt er kommunicera och hon kände att hon kunde göra det du bad om. Om hon blir "tokig" lite lokalt senare kan det ju vara för att hon inte förstår eller kan göra det du ber om då?

Flum från en flummig Jenny... så gör min kille i alla fall - är jag otydlig eller om jag ber om något nytt som han inte förstår kan han få små bryt och verka nästan arg. Och ibland när han har en massa överskottsenergi kan han också få små ryck... och tokbusa :love:!

/Jenny

Nej, jag upprepade bara samma saker som vi gjort tidigare, ville inte köra på med en massa nytt när hon nu blivit "snäll" :) Det som hände var nog bara att hon hade en dålig dag, men nu verkar hon vara "som vanligt" igen (d v s snäll och lugn). Jag är ganska bra på att läsa av hennes humör, men självklart missar jag ibland.

Jag vet ju att det kommer bakslag ibland när man håller på med hästar, när jag red in min förra häst så kunde jag ligga och gråta på kvällarna därför att vår kommunikation inte fungerade. Men hon blev en helt underbar ridhäst så småningom, så jag hoppas att jag är på rätt spår.

Och jag tycker om hästar som är lite oförutsägbara, men nu hängde jag verkligen inte med. Tyckte ju att allt borde gå som på räls.

Den här damen ska ju bli dressyrstjärna, så det gäller bara att jobba ;)

(jag vet att hovarna ser mysko ut, men de var dubbelt värre för några månader sedan och hon har problem med att lyfta på fötterna så vi tar bara lite åt gången för att inte oroa henne)

68196_1228226998.jpg

Äsch då det är ju en tjej ju. Vi tjejer har det enda privilegiet att vara lite oförutsägbara och få vara pissmärrar en del dagar!

Det brukar jag försöka hävda hemma i alla fall - sambon bara skakar på huvudet och skrattar åt det där med pissmärrar... och så brukar han säga att jag får ge f-n i att bli en brunstig pissmärr och gå och vända upp häcken åt varenda karl i alla fall :rofl:

Det jag försöker säga är att det ger sig nog. Tre steg framåt ett steg bakåt vet du!

Jag vill också se bild på sötisen!!!

Om jag var du skule jag skriva upp när hon blir så där jobbig. Om det är regelbundet och förslagsvis var 21 dag så vet du vad som gäller;-)

Då är det brunst. Jag har en kallblodsdam som gör som din och hon brunstar hej vilt även nu.

Magnesiumtillskott brukar vara på sin plats för såna där damer faktiskt.

71406_1219691296.jpg

Hoppas bilden syns nu....

Smart, ska göra det. Hon är faktiskt ganska stoig...

Jo,nuså,man ser bilderna om man öppnar upp bilddagboken.se! Jättefin dam!

Senast ändrad:

Tackar :) Hon är världens mysigaste ibland, men en liten :devil: ibland. Men den finaste hästen jag har är hon iaf :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama