Nageltrång (?)

Sryoqwe

Trådstartare
Varför får man det, om man har skor som passar?
Kanske ska varna om man tycker att det är äckligt med var och så, läs på egen risk.
Jag har kännt i några dagar att jag haft nageltrång, idag kunde jag dra fram ganska mycket var från under huden vid nageln. När jag gjort det gjorde det mindre ont, även om det gör ont att stoppa in en nagelsax under huden.
Jag tycker inte att nageln verkar gå in i huden som den brukar vid nageltrång (jag har det ofta). Men varför får jag det om skorna passar? Går jag på något konstigt vis, eller dyker det bara upp sådär spontant? Det gör ju ganska ont så jag vill helst slippa det.
 
Vet inte varför man får det. Jag fick det massor som tonåring. Opererade till och med stortårna pga det. Minns det som en väldigt smärtsam operation, hade det mindre och mindre iaf och som vuxen mkt sällan även om det ibland händer. När jag får det nu ”opererar” jag mig själv genom att dels tömma ut varet (bläää😝) och få bort den biten av nageln som trycker. Mitt bästa tips är att inte låta den biten som trycker sig inåt växa utan hålla den kort så att säga.
 
Varför får man det, om man har skor som passar?
Kanske ska varna om man tycker att det är äckligt med var och så, läs på egen risk.
Jag har kännt i några dagar att jag haft nageltrång, idag kunde jag dra fram ganska mycket var från under huden vid nageln. När jag gjort det gjorde det mindre ont, även om det gör ont att stoppa in en nagelsax under huden.
Jag tycker inte att nageln verkar gå in i huden som den brukar vid nageltrång (jag har det ofta). Men varför får jag det om skorna passar? Går jag på något konstigt vis, eller dyker det bara upp sådär spontant? Det gör ju ganska ont så jag vill helst slippa det.
Enligt 1177 kan man också få nageltrång om man klipper sina naglar på fel sätt.
 
Man kan få det för att man är anatomiskt fel också. Jag opererade precis båda stortårna, båda sidorna. Det fanns alltså 8 mm nagel på varje sida som inte syntes, som växte rakt in i tån... så har jag alltså haft det hela livet, läkaren konstaterade att det inte var konstigt att jag haft konstanta nageltrång, mer konstigt att jag alls hade kunnat gå liksom. Med naglar som växer så kommer förstås nageltrång utan annan orsak. Efter operationerna är det bättre, men ev behöver vi göra om det en gång till, eftersom det var så mycket.
 
Jag har återkommande nageltrång. Det är en kombination av dålig anatomi och att jag klipper nageln fel. Tyvärr är det en ond cirkel som inte går att bryta utan operation och det är inte aktuellt just nu.
 
Man kan få det för att man är anatomiskt fel också. Jag opererade precis båda stortårna, båda sidorna. Det fanns alltså 8 mm nagel på varje sida som inte syntes, som växte rakt in i tån... så har jag alltså haft det hela livet, läkaren konstaterade att det inte var konstigt att jag haft konstanta nageltrång, mer konstigt att jag alls hade kunnat gå liksom. Med naglar som växer så kommer förstås nageltrång utan annan orsak. Efter operationerna är det bättre, men ev behöver vi göra om det en gång till, eftersom det var så mycket.
16mm? 1,6 cm nagel inne i huden? Det är ju en hel nagel?
 
Jag slutade få nageltrång när jag slutade ”klippa på rätt sätt”. 🤷‍♀️
Har också opererat och bränt och varit massor på VC med tårna 😬
Gjorde det värre för mig med på den tiden som jag hade problem med nageltrång. Och nu klipper jag alltid fel och har inga problem, så det kan inte vara orsaken.
 
Varför får man det, om man har skor som passar?
Kanske ska varna om man tycker att det är äckligt med var och så, läs på egen risk.
Jag har kännt i några dagar att jag haft nageltrång, idag kunde jag dra fram ganska mycket var från under huden vid nageln. När jag gjort det gjorde det mindre ont, även om det gör ont att stoppa in en nagelsax under huden.
Jag tycker inte att nageln verkar gå in i huden som den brukar vid nageltrång (jag har det ofta). Men varför får jag det om skorna passar? Går jag på något konstigt vis, eller dyker det bara upp sådär spontant? Det gör ju ganska ont så jag vill helst slippa det.
För mig så underlättade det att klippa ett litet jack mitt på nageln och/eller att mitt på nageln rispa i nagelns längsled från nagelbandet till kanten. Gjorde så att nageln "drog ihop sig" lite och skar in mindre.
 
Fick också det jättemycket när jag var yngre. Många besök hos VC blev det.. För mig blev det en ond cirkel; dålig anatomi med mycket "kött" på sidorna som nageln fastnar under. Egna ingrepp med nagelsax, klippte rakt ner på sidorna för att lätta på trycket. Det var ju asskönt men sen blev det ännu värre efter någon vecka. För mig blev lösningen att gå till en riktigt bra på medicinsk fotvård regelbundet ett tag och inte röra tårna själv. Nu klipper jag bara rakt över, eller en svag båge, och har inte haft problem på många år nu.
 
Nageltrång får man av många olika anledningar, ofta i kombination med varandra. Starka/tjocka naglar som därmed blir vassa eller inte följer tåns kurva, som någon sagt att nageln är för ”stor” och därmed skapar skav och tryck, mycket hud/nagelband som gör att det blir trångt i nagel falsarna, tillsammans med illasittande skor, tighta strumpor, eller bara sättet man går och står = belastar tårna på ett sätt som gynnar nageltrång.

Det finns olika typer av nageltrång.
Om man har nageltrång där det blir varigt och vätskar är ett bra tips att ha förband med alsolsprit under natten för att torka ut vätskan/varet, ofta flera nätter.
Har man liktornar i området är det de som gör ont av nageltrånget.
Genom att gå till en duktig medicinsk fotterapeut kan man få hjälp med det mesta och i många fall bli symtom fri! Finns många hjälpmedel och metoder att testa.
 
Jag har haft återkommande problem med det under tonåren, det var förband med alsolsprit som fick bytas typ två gånger om dagen som gällde. Det har gjort mig nojig om tårna, då och då dyker det upp lite var men inte på stortårna i lika stor skala längre.
Det som gjorde susen var att klippa dem bättre tror jag, undviker noga att råka efterlämna någon flisa på sidorna. Det är de som kan växa fel och rakt in i huden istället :wtf:
 
Jag har enligt min mamma haft det sen jag föddes, då var inga naglar felklippta. Kan man verkligen födas med nageltrång?
 
Som fotbollsmorsa är det ett vanligt förekommande problem hos oss. Beror väl i vårt fall på smala fotbollsskor och hård belastning på naglarna från skotten. Min dotter har knyckt min broderisax som hon klipper naglarna med. Med den kommer hon åt bra säger hon. Idag började hon få ont igen så jag ska kika över tåstatusen ikväll.
 
Varför får man det, om man har skor som passar?
Kanske ska varna om man tycker att det är äckligt med var och så, läs på egen risk.
Jag har kännt i några dagar att jag haft nageltrång, idag kunde jag dra fram ganska mycket var från under huden vid nageln. När jag gjort det gjorde det mindre ont, även om det gör ont att stoppa in en nagelsax under huden.
Jag tycker inte att nageln verkar gå in i huden som den brukar vid nageltrång (jag har det ofta). Men varför får jag det om skorna passar? Går jag på något konstigt vis, eller dyker det bara upp sådär spontant? Det gör ju ganska ont så jag vill helst slippa det.
På Youtube finns det massor av tips på av hjälpande mot nageltrång och som flera informerar om här gå till någon som är expert på naglar och fötter istället för att belasta sjukvården.
 
Vilket sätt att klippa är rätt enligt vården?
Jag klipper så rakt det går och filar dem runda/halvrunda.
Vad som är rätt enligt "vården"? Ja vad som är rätt för dig är inte rätt för mig och som man "ska" klippa "enligt"vården eller någon annan passar kanske inte alls dig...eller mig. Allt beror på hur dina naglar är böjda in mot tån, vilka skor du väljer att använda osv. Det finns gott om råd på youtube som mycket väl kan utföras av gemeneman och inte gå till vårdcentralen. (att jämföras med att gå till vården för att ta ut en sticka i fingret.)
Min mamma med många år som syrra, sadlade om och blev fotvårdare. Hon fick många kunder med remiss från vården (diabetiker främst) och även kunder som hade /haft grova problem med nageltrång. Det kom kunder som i flera omgångar låtit rycka bort sina tånaglar, och med enkel metod klarade sig ifrån nageltrång och kunde behålla sina naglar.
 
Vad som är rätt enligt "vården"? Ja vad som är rätt för dig är inte rätt för mig och som man "ska" klippa "enligt"vården eller någon annan passar kanske inte alls dig...eller mig. Allt beror på hur dina naglar är böjda in mot tån, vilka skor du väljer att använda osv. Det finns gott om råd på youtube som mycket väl kan utföras av gemeneman och inte gå till vårdcentralen. (att jämföras med att gå till vården för att ta ut en sticka i fingret.)
Min mamma med många år som syrra, sadlade om och blev fotvårdare. Hon fick många kunder med remiss från vården (diabetiker främst) och även kunder som hade /haft grova problem med nageltrång. Det kom kunder som i flera omgångar låtit rycka bort sina tånaglar, och med enkel metod klarade sig ifrån nageltrång och kunde behålla sina naglar.
Fast att jämföra med att gå till VC med en sticka i fingret? Beror ju på hur illa det blivit. När jag har gått till vården med nageltrång har det varit stora, blåröda svullnader med var och svallkött, som krävt bedövning för att typ ens kunna titta på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 990
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 791
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 934
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp