Nageltrång (?)

Fast att jämföra med att gå till VC med en sticka i fingret? Beror ju på hur illa det blivit. När jag har gått till vården med nageltrång har det varit stora, blåröda svullnader med var och svallkött, som krävt bedövning för att typ ens kunna titta på det.
Mycket sällan vaknar du med ett nageltrång som blivit blårött med svallkött eller fullt med var över en natt, även om en rejäl inflammation kan komma snabbt. Säkerligen har du petat i ett par dagar med vad du trodde var en ren sax, stuckit in bomullstussar med ahlsosprit odyligt? Jag hävdar att man INTE ska peta in tussar under nageln, risken är överhängande att det petas in smuts som orsakar den smärta du pratar om. Klockren behandling är att böja upp nageln via ovansidan(ex limma på en bricka på nageln som "lyfter" den och lägger ett omslag med ahlsolsprit:up:
 
Mycket sällan vaknar du med ett nageltrång som blivit blårött med svallkött eller fullt med var över en natt, även om en rejäl inflammation kan komma snabbt. Säkerligen har du petat i ett par dagar med vad du trodde var en ren sax, stuckit in bomullstussar med ahlsosprit odyligt? Jag hävdar att man INTE ska peta in tussar under nageln, risken är överhängande att det petas in smuts som orsakar den smärta du pratar om. Klockren behandling är att böja upp nageln via ovansidan(ex limma på en bricka på nageln som "lyfter" den och lägger ett omslag med ahlsolsprit:up:
Absolut! Men så smart var man inte när man var yngre, haltade runt i skitiga strumpor och joddisar hela dagar i stallet osv :meh: (min värsta var efter 3 veckor på 0:an på Strömsholm, så tog mig inte därifrån och man ville inte gnälla..) kanske en anledning att flera i tråden skrivit att de hade problem i tonåren? :down::laugh: men absolut såklart bäst att ta tag i det innan det gått så långt.
 
Vad som är rätt enligt "vården"? Ja vad som är rätt för dig är inte rätt för mig och som man "ska" klippa "enligt"vården eller någon annan passar kanske inte alls dig...eller mig. Allt beror på hur dina naglar är böjda in mot tån, vilka skor du väljer att använda osv. Det finns gott om råd på youtube som mycket väl kan utföras av gemeneman och inte gå till vårdcentralen. (att jämföras med att gå till vården för att ta ut en sticka i fingret.)
Min mamma med många år som syrra, sadlade om och blev fotvårdare. Hon fick många kunder med remiss från vården (diabetiker främst) och även kunder som hade /haft grova problem med nageltrång. Det kom kunder som i flera omgångar låtit rycka bort sina tånaglar, och med enkel metod klarade sig ifrån nageltrång och kunde behålla sina naglar.
Så mycket text men inget svar på min fråga.
 
Hade problem under hela mina tonår fram till i våras när jag äntligen tog tag i det och bokade operation. Trodde när dagen väl kom att de inte skulle vilja göra något då det just då såg någorlunda ok ut. Så fel jag hade.... Var säkert en 5 mm som låg gömt. Ingen trevligt upplevelse, men helt klart värt det! Är bara lokalbedövningen som gör ont, resten märktes inte alls. Lite ont när bedövningen släppte och hade svårt att köra bil och gå dagen efter.
För min del så verkar det vara genetiskt då min pappa hade samma problem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 990
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 791
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 934
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp