Nafsig ettårig hingst

linafina

Trådstartare
Min lillskit har blivit VÄLDIGT nafsig. Han vill liksom få igång en så att vi kan leka. Han är väldigt glad och busig men man vill ju endå inte lära honom att det är oki för det kan göra ganska ont när han får tagi skinnet under tröjan :D.

Hur lär jag honom på bästa sättet att han inte kan göra så med människor. Vill inte ha en hingst som bits iheller :).

Han är ett år nu och hingst.

Kom med tips och råd om ni har nått bra på lager :).

Sv: Nafsig ettårig hingst

inte direkt expert på ämnet men säg åt han på skarpen och lek&busa med han som en sorts belöning ;)?

Jag har sagt FY när han tar tag i min tröja men det skiter han i. Nästa steg är att göra det svårt att få på grimman genom att bita i alla remmar han kan få tag på :D. Han är ganska charmig men han måste sluta upp med det där.

Kul att han ser mig som sin lekkamrat men på det sättet vill ju inte jag leka och det får jag väl visa honom på nått sätt??

Jag har hört att om man blir biten av en häst ska man bita tillbaka för då gör hästen aldrig om det igen. Åtminstone inte på den personen. Har dock aldrig prövat det själv, men det kan säkert vara värt ett försök!

Det med grimman vet jag faktiskt inte :( Försök att ta på grimman så fort du kan och kanske på något sätt hålla handen för mulen samtidigt så att han inte får tag på grimman :D

Jo och dom leker han likadant med och dom med honom. Har hur skoj som helst.

ft_lover: Hm oki...får fundera på det då.

Jo det med grimman är ju inte så svårt men störigt så man får som du säger hålla honom på mulen liksom men han måste ju lära sig :D.

Lek INTE med honom... det kan så lätt misstolkas, när de är små är det gulligt men inte när de väg 700 kg :crazy:

putta bak honom på bogen, gör något som är så pass obehagligt att han inte försöker igen för stunden... Vad det är beror ju på individen.

Sen att de "håller" i grimskaftet eller liknande, brukar jag ignorera, de vill gärna pilla med något och så länge det inte är människor så kan det väl vara ok.. Det brukar ändå växa bort...

Min numera kastrerade 4 åring höll på sådär, och ibland på gången lät jag honom ha en borste i munnen tex.. för deras koncentrationsförmåga är inte den bästa när de är "valpiga" små odågor..

Ibland, när de beter sig som värst... så kan det vara värt att dra ner på hanteringen... De orkar kanske inte fullt ut psykiskt, med det man utsätter dem för, de behöver helt enkelt vila från nytt.. Kan vara bra att bara göra det precis nödvändigaste under en period...

Åter till nafsandet,, så kan jag berätta att det höll på att gå väldigt illa med en av mina killar, han högg mig bl a i bröstet väldigt illa, han slog ner mig i boxen en gång, hade jag stävjat hans beteende tidigare, hade det kanske inte hänt.. Ok, det fanns andra omständigheter kring det hela oxå... men alla bäckar små...

ankans skrev:
Lek INTE med honom... det kan så lätt misstolkas, när de är små är det gulligt men inte när de väg 700 kg :crazy:

putta bak honom på bogen, gör något som är så pass obehagligt att han inte försöker igen för stunden... Vad det är beror ju på individen.

Sen att de "håller" i grimskaftet eller liknande, brukar jag ignorera, de vill gärna pilla med något och så länge det inte är människor så kan det väl vara ok.. Det brukar ändå växa bort...

Min numera kastrerade 4 åring höll på sådär, och ibland på gången lät jag honom ha en borste i munnen tex.. för deras koncentrationsförmåga är inte den bästa när de är "valpiga" små odågor..

Ibland, när de beter sig som värst... så kan det vara värt att dra ner på hanteringen... De orkar kanske inte fullt ut psykiskt, med det man utsätter dem för, de behöver helt enkelt vila från nytt.. Kan vara bra att bara göra det precis nödvändigaste under en period...

Åter till nafsandet,, så kan jag berätta att det höll på att gå väldigt illa med en av mina killar, han högg mig bl a i bröstet väldigt illa, han slog ner mig i boxen en gång, hade jag stävjat hans beteende tidigare, hade det kanske inte hänt.. Ok, det fanns andra omständigheter kring det hela oxå... men alla bäckar små...

Jag tror inte jag har lekt med honom en endå gång. Det är han som börjat nafsas helt plötsligt och börjat försöka få igång en lek mellan honom och mig. Men jag har varit väldigt tuff hela tiden och inte gått med på det.

Han brukar få hålla i grimskaftet när vi går om han vill det. Ibland vill han och ibland inte. Han brukar också få ha en borste i munnen ibland när han blir uttråkad.

Det du skriver om att dra ner på hanteringen har jag gjort och det är då detta har börjat. Drog ner på hanteringen gjorde jag mest för att jag inte vill pressa honom med allt för mycket nytt och sen började nafsandet. Är så rädd att han ska ta tag i någon som går förbi för ont kan det göra. Även om det bara är lek.

Vet bara inte vad jag ska göra nu för om en månad ska han ut på bete med lika gamla hingstar som han själv och fram tills dess tänkte jag nu pyssla med honom som vanligt. Jag har ju som sagt legat lågt ett tag med hanteringen så jag vill ju gärna ta upp den igen nu.

linafina skrev:
Jag tror inte jag har lekt med honom en endå gång. Det är han som börjat nafsas helt plötsligt och börjat försöka få igång en lek mellan honom och mig. Men jag har varit väldigt tuff hela tiden och inte gått med på det. det är bra, vissa tycker ju det är lite gulligt när de leker...
Han brukar få hålla i grimskaftet när vi går om han vill det. Ibland vill han och ibland inte. Han brukar också få ha en borste i munnen ibland när han blir uttråkad.

Det du skriver om att dra ner på hanteringen har jag gjort och det är då detta har börjat. Drog ner på hanteringen gjorde jag mest för att jag inte vill pressa honom med allt för mycket nytt och sen började nafsandet. Är så rädd att han ska ta tag i någon som går förbi för ont kan det göra. Även om det bara är lek. Det hör ju lite till hingstar i den åldern, men var stentuff, du får dänga till honom i värsta fall, knipa i bogen brukar vara effektivt
Vet bara inte vad jag ska göra nu för om en månad ska han ut på bete med lika gamla hingstar som han själv och fram tills dess tänkte jag nu pyssla med honom som vanligt. Jag har ju som sagt legat lågt ett tag med hanteringen så jag vill ju gärna ta upp den igen nu. Ja men gör det, efter betet har han nog mognat lite, och fått leka av sig, hur det än är är det som barn, lite hyss måste de ju få hitta på

Det är ju inga maskiner man har, men jag tror som sagt, konsekvent hård, är det enda som hjälper...

Ja det är väl det som bör funka i allafall. Får prova och nypa tillbaks lite. Jag tror också att han kommer att ha lugnat ner sig efter betet.

Min 20-åriga "2-åring" leker med mig varje dag, jag är nog inte rätt människa att ge råd. Hon vet hur tjock jacka jag har. Vinterjacka-ordentligt tag, sommarjacka eller swettis-försiktigt nyp i en söm. Likadant i baken på husse, försiktiga tag. Jag leker och busar med henne när hon är på det humöret = för jämnan nästan och jag tar aldrig hårt i henne och inte hon i mig heller. Hon har aldrig varit i närheten av att ge mig ett blåmärke ens, trots att vi har vilda lekar när hon är asbusig. Det där med grimman känner jag igen, det återkommer med jämna mellanrum, kan även kombineras med anfall med strukna öron, en halv rundsväng och kick med "jättefarligt" bakben. Obligatoriskt när det är täckespåtagningsdags. Jag har aldrig bundit upp henne utan jag hanterar henne alltid lös i stallet, så hon har möjlighet att "sätta sig i respekt". Ja jag vet att jag har en udda hästhantering men det har alltid fungerat med dom hästar jag haft.

Du ska absolut INTE nypa tillbaka eller försöka straffa honom för att han biter. Han gör med dig som han gör med sina kompisar i hagen och om du då nyper tillbaka mm så har du precis sagt ja till att "leka" med honom. Jag tycker du ska ge honom mer tid med kompisarna i hagen men fortsätta att hantera honom ändå, men att så fort han börjar nafsa eller bita mm så sluta å ställ tillbaka honom i hagen. Han är för ung för att kunna hantera en situation där du ber honom om nåt å han samtidigt inte får bita.

Ride on skrev:
Min 20-åriga "2-åring" leker med mig varje dag, jag är nog inte rätt människa att ge råd. Hon vet hur tjock jacka jag har. Vinterjacka-ordentligt tag, sommarjacka eller swettis-försiktigt nyp i en söm. Likadant i baken på husse, försiktiga tag. Jag leker och busar med henne när hon är på det humöret = för jämnan nästan och jag tar aldrig hårt i henne och inte hon i mig heller. Hon har aldrig varit i närheten av att ge mig ett blåmärke ens, trots att vi har vilda lekar när hon är asbusig. Det där med grimman känner jag igen, det återkommer med jämna mellanrum, kan även kombineras med anfall med strukna öron, en halv rundsväng och kick med "jättefarligt" bakben. Obligatoriskt när det är täckespåtagningsdags. Jag har aldrig bundit upp henne utan jag hanterar henne alltid lös i stallet, så hon har möjlighet att "sätta sig i respekt". Ja jag vet att jag har en udda hästhantering men det har alltid fungerat med dom hästar jag haft.
Jamen hon vet var gränsen går, det vet inte lilla hingsten... Han ska testa och det är inte skönt på människor...

linafina skrev:
Min lillskit har blivit VÄLDIGT nafsig. Han vill liksom få igång en så att vi kan leka. Han är väldigt glad och busig men man vill ju endå inte lära honom att det är oki för det kan göra ganska ont när han får tagi skinnet under tröjan :D.

Hur lär jag honom på bästa sättet att han inte kan göra så med människor. Vill inte ha en hingst som bits iheller :).

men tänk efter lite! Alla fölisar gör så ute i det fria! genom det sättet lär dom sig ju att kolla upp saker och sånt. Alla hästar biter i nästan allting! det är deras sätt att ta reda på mer ! Att vänja det av honom löser inga problem. När hästen har någon att leka med så lär den ju sig att bocka, vända på en femöring, göra halt på sekunden osv. och det med att han biter i grimmans remmar är ju för att han ska se efter vad det är för mackapär..

Men ett litet tips kan ju vara att Börja leka med honom när DU vill, inte när HAN tycker att det är dags! Och inte för häftigt. du måste vara tuff! om han börjar med lite hårdare lekar så sluta upp med detsamma. och att bestraffa honom ifall han biter dig till exempel är inte någon bra lösning. Det kan bara vara lösningen om du vill få en häst att inte lita på dig. Han är 1 år och förstår ju inte det här med bestraffningar.

Om du hade ett Barn och det skulle bita dig, skulle DU bita tillbaka då??? :confused:

Du får lära honom att sluta upp med "tramset" allteftersom åren går. För man vill ju absolut inte ha en fullvuxen hingst lekandes med sig..

Senast ändrad av en moderator:

Det var ett av de dumaste svar jeg sett. Lek ALDRIG med en unghäst speciellt inte en hingst, de skall ha lekkompisar att leka med och inte människor. De skall redan från att de är små läras att människor skall man respektera och INTE leka med. Det är försent att lära dem sedan då är skadan redan skedd. Att inte en unghäst skulle förstå en tillrättavisning på rätt sätt är helt fel. Det är av tillrätta visningarna en unghäst lär sig (se bara på hur en unghäst i en flock uppfostras - gör något fel så får de först en hotning att du passa dig av de äldre, slutar de inte då så smäller det helt enkelt, och nästa gång ser man att det räcker med hotningen, och sedan har de lärt sig att detta är nog ingen hit att göra och låter bli. Exakt samma beteende gäller för oss människor att ha om vi skall lyckas uppfostra dem. Fullt naturligt att man säger ifrån normalt först för att sedan om de inte slutar ryta till och hjälper inte detta så smäller det. En kvick snabb smäll i precis rätt ögonblick är precis samma behandling som hästarna själv använder i sin uppfostring fungerar alldeles utmärkt på unghästarna nästan gång brukar det räcka med att använda rösten så låter de bli.
Använder själv denna metod alltid på bråkiga unghästar funkar var gång, vissa är tuffare och försöker flera gånger men är man bara konsekvent så släpper det snart och inte har jag fått någon osäker eller skygg häst av det utan det som kännetecknar mina hästar är att de tvärtom är extremt tillgivna och keliga och fulla av självförtroende får ofta kommentarer om hur sociala de är. Huvudregel nummer ett jag har i stallet är att jag är ledare här och jag skall respekteras jag accepterar inget annat punkt slut annars hade det blivet livsfarligt att hanterar dessa ofta mkt ohanterade unghästar som korsar min väg de hästar som varit här vet att när jag harklar mig lite bestämt då har man gått över gränsen och respekterar detta och så vill jag fortsätta att ha det och skulle helt klart önska att en del av de unghästar jag träffar på för att rida in också skulle ha sådant lite mer klart för sig när de är 3 år gamla då är det bara mkt jobbigare att lära dem att respektera människor när de inte har behövt det innan.
En hingst är ännu viktigare att uppfostra tidigt, respekten skall vara väl förankrad när drifterna börjar göra sig påminda, då är det så dags att försöka få den att respektera det du säger och kan skapa mkt farliga situationer

linafina skrev:

Låt honom få sitt rörelsebehov tillfredställt och låt honom gå ihop med andra ettårshingstar dygnet runt.

Vi har i år 11 unghingstar..ingen bits..

AM

Korven skrev:
Jamen hon vet var gränsen går, det vet inte lilla hingsten... Han ska testa och det är inte skönt på människor...
Hästar, stora eller små "bebisar" är smartare än vi kan föreställa oss, jag har lekt och busat både med unghingstar och vuxna hingstar, tar man hårt i dom svarar dom med att ta i lika hårt tillbaks men markerar man bara gör dom likadant tillbaks. Börjar det gå över styr så är det bara att ta dom tätt intill och ge dom en kram, kela lite med dom och lungna ner dom. Jag har ALDRIG blivit biten varesig av hingstar eller ston som jag hanterat eller busat med och jag har aldrig höjt rösten ens utan jag har tagit deras bus som en kul grej och det har aldrig blivit något av det utan just: bus.

Vad världen behöver är kärlek, och ännu mera kärlek. Det gäller i allra högsta grad hästar. Då skapar man tillit, inte dominans.

gylle skrev:
En hingst är ännu viktigare att uppfostra tidigt, respekten skall vara väl förankrad när drifterna börjar göra sig påminda, då är det så dags att försöka få den att respektera det du säger och kan skapa mkt farliga situationer

Som jag skrev innan...
Om man låter unghästar vara och låter dom leva som dom ska och behöver så får man aldrig dom problemen du radar upp.
Att "sätta ungar på plats" bevisar enbart okunskap.

Hingstar, men även ston i ung ålder passrar olika mentala stadier.
Allt från att vara mesar till riktiga ledargestalter för att senare falla tillbaka till mesar.
Vi, som hanterar, och har hanterat ett väldans massa ungar, har aldrig problem med dom.
Vi behöver aldrig bestraffa eller tala om vem som är ledare.
Dom respekterar oss människor på ett vänligt och nyfiket sätt.
Sinsemmelan däremot är dom gangsters.

Att hingstar slåss och kämpar mot varann som små är bara sunt.
Och det besparar oss en massa onödigt jobb.
Vid ett och etthalvt års ålder är dom lugnare och mer lyhörda och till på köpet snälla..

Så glöm det där med "kvicksnabb smäll"...
Behövs aldrig om man gör rätt från början.

AM

linafina skrev:

Det här med fostran behöver ju börja tidigare. Givetvis skall du inte tillåta nafsande. Säg ifrån på skarpen och kör bort honom om han gör minsta antydan till att vilja nafsa. Lek/busa inte med hästen. Du vill ju redan nu att hästen skall få in ett beteende som är acceptabelt sedan när det skall ridas.

Mycket bra svar av Nafayette.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Alla Utom en :angel:

Linafina: Tyvärr är det så att en del får den olaten och det går som inte att få bort på annat sätt än ev en ennan kompis att bita på istället, jag har en treåring som varit sån i hela sitt liv..varenda dag håller han på med o nafsa, nu VET han att han inte får men orkar bara inte låta bli....Jag tror en del blir födda såna bara , min hingst var ganska så sjuk när han var föl så det kan vara en av orsakerna , han fick inte vara ute med andra och var medicinerad 3 ggr om dan och då mycket hanterad av människor...å andra sidan har jag haft andra hingstföl "ensamma" och dom har inte blivit nafsiga.

Nu är det ju lite sent men man skall nog inte hålla på o hantera o gulla så mycket med hingstföl så dom kan befästa det beteendet, utan bara normal hantering och låta dom vara ifred...Men det går förmodligen över om du kastrerar.....Min tänker jag skaffa shettis till......

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 133
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar