Naffsande häst

M

Malinnea

Hej här kommer ett träningsproblem.

Hur ska man bäst träna en häst som förknippar människor med godis och därför är väldigt naffsig. Hästen blir bättre av att aktiveras varje dag och bli hanterad efter förnuftiga principer. Men naffsigheten kommer ibland tillbaka och idag i den sortens form att jag blev nypt i armen. Det hela kommer tillbaka helt utan förvarning efter att hästen har fungerat bra en tid.

Hästen har tidigare blivit dåligt hanterad, genom att ha blivit matad med godis i tid och otid. Vad ska man göra för att jobba bort detta problem på bästa sätt?

:confused:

Sv: Naffsande häst

Malinnea skrev:
Hej här kommer ett träningsproblem.

Hur ska man bäst träna en häst som förknippar människor med godis och därför är väldigt naffsig. Hästen blir bättre av att aktiveras varje dag och bli hanterad efter förnuftiga principer. Men naffsigheten kommer ibland tillbaka och idag i den sortens form att jag blev nypt i armen. Det hela kommer tillbaka helt utan förvarning efter att hästen har fungerat bra en tid.

Hästen har tidigare blivit dåligt hanterad, genom att ha blivit matad med godis i tid och otid. Vad ska man göra för att jobba bort detta problem på bästa sätt?

Detta är det enklaste problemet att lösa med en häst. :D
Det enda du skall göra när hästen biter efter dig är att du slänger upp armbågen mot huvudet. :cool: Inte röra hästen utan göra det i luften med lite kraft. Inte bry dig om hästen överhuvudtaget utan låtsas som du håller på med annat när du slänger upp armbågen.
Det roliga i detta är att hästen tror att det är dens egna fel, att den tänker jag måste sluta upp och springa in i armbågen hela tiden. Var konsekvent, gör det VARENDA gång, annars funkar det inte.
Lycka till :rofl:

Våran NSV är helt hopplös när det gäller nafsande och "godissökande". Det råd vi fick var att "nafsa" tillbaka, göra det obehagligt.. hur ska jag förklara....när han börjar sitt "godissök", tiggande, bufflar med mulen etc brukar jag "nafsa" tillbaka på mulen tills han ger sig, brukar gå fort, detta för att det är obehgligt för honom och tillslut förknippar han sitt tiggande med att det är obehagligt för honom. och det har fungerat bara fint. Nafsandet och tiggerierna har slutat men det behövs bara att nån sträcker åt honom en bit gotta så är det till att börja om igen...
Va konsekvent så ska du se att det går över ;)
Lycka till!

När hästen letar godis håller den ju på och buffar på en och flyttar runt en hit och dit. Hästen gör ju då intrång på ens personliga område som bör accepteras, :angel: och det är den medveten om och meningen är ju inte att hästen skall flytta runt på oss utan att hästen ska flytta sig för oss. Så när en häst tigger godis brukar jag bara rygga hästen några steg och sedan gå fram några steg igen, helst utan att röra hästen, det ska man ju inte behöva egentligen :crazy: . Sedan berömmer jag hästen och låter den bara vara. Då brukar hästen stå lugnt och snällt vid min sida. :rofl:
Lycka till!!

:cool: Sluta ge den godis i handen. :) Jag har med mina 6 tidigare alltid tränsat med gobit ihop med bettet utan nafs problem.Min nuvarande 7 häst (sto)funkade detta ej på(hon är smart)Jag provade att bara ge godis vid tränsning och aldrig annars.Hon fortsatte nafsa.Nej man måste vara helt konsekvent.Aldrig godis ur handen.Nu tränsar jag och lägger en bit morot i krubban i stället.Belönar efter ridtur med
havre i krubban. Utanför stallet och vid ridning belönar jag med kliande
på favoritställena på hennes kropp :love: .Det var svårt att efter 25 års hästägande ändra denna vana,men det är aldrig för sent.Nu har jag en trevlig ej tiggig nafsig häst.Alla hästar är olika .Vissa måste man vara fullständigt konsenekvent med.Andra hästar utnyttjar inte tillfällena(ej så smarta eller otroligt snälla och godmodiga).Det finns många NH böcker som tar upp detta problem.

Hade också samma problem med mitt 4 åriga sto innan hon åkte på inridning. Det var omöjligt att gå in i hagen utan ett grimmskaft att hålla henne borta med, och när man gick så gick hon efter och nypte en i ryggen armar och baksidan av benen. Dom som red in henne påpekade att hon fick för mycket godis och enbart skulle få beröm genom röst, klapp pch stryckningar på halsen, det fungerade jättebra, min mamma har alltid matat sina hästar med godis i tid och otid och har därför väldigt naffsiga hästar (nsv'ar) och när Bonita (4 åringen) kommer hem, vad tror ni händer? (Skyller mycket på mamma nu, men det kan inte hjälpas) Hon återgår till den gammla rutinen med godis i tid och otid, jag försöker förklara för henne att Bonita inte är som våra nodsvenkar, men hon lyssnar inte, så nu är vi tillbaka på ruta 1 med att hon biter en i armar, ben och rygg när man leder, går i hagen etc. :(

När jag fick hem min 7 åring i vårs var det precis samma sak. Han hade blivit handmatad på tok för mkt!
Och det enda rätta var att sluta ge honom ngt, utom i krubban förståss.

Han fortsatte med naffsandet och buffandet ett tag till, men är man alltid konsekvet och inte ger nånting samt att man säger till hästen skarpt varje gång den nafsar eller buffar.
Sedan får ,man inte glömma boirt att berömma hästen mkt när den e duktig!

hehe :) precis min åsikt! så enkelt å effektivt..!

jo en sak jag kom på.. bara en tanke ställare till alal som läser.. vad ger du för signaler när du ger din häst mat i handen..? du säger, varsågod ta den! jag vill inte ha den..!! precis vad hästarna som är lägre i rang gör... dom ger maten till den som är högre i rang.. bara en liten tankeställare, sen finns d stunder då man kan använda sig av det.. men man ska tänka på vad man egentligen gör..

e_s_t_e_t skrev:
j varsågod ta den! jag vill inte ha den..!! precis vad hästarna som är lägre i rang gör... dom ger maten till den som är högre i rang..
Har också funderat en del över detta...
Är det så??
Jag tycker att godis är ett bra belöningssätt när man lär nytt, men skulle aldrig ge i onödan.

det är vad jag har fått lära mig av en tränare jag beundrar högt.. vet inte om man får skriva namn här..så jag struntar i d så länge..

jo, men vad skulle hästarna göra mot varandra.. skulle en häst me högre rang stå å ta emot bett..? njae.. den skulle visa att "så gör du faan inte mot mig..!"

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar