Näring i gräs?

arabia

Trådstartare
Skulle bara vilja veta vilket gräs som har mest näring, det nya som kommer vid återväxt eller det som gått i blom? Då pållan fick fång för ca 4 veckor sedan har min stora beteshage vuxit sig väldigt lång o gräset gått i blom o den lite mindre hagen har börjat få en bra återväxt.
 
Rent generellt vill jag säga att återväxten är mest kräm i (beror ju förstås på gödslin odyl)
den mesta näring går ju åt att blomma och är det andra gräset färdigblommat så sjunker näringsnivån ganska drastiskt faktiskt
 
Det är en o samma åker, bara uppdelad i flera hagar om man säger så. Den är inte gödslad på länge. Vilken är det lämpligast att släppa en shettis i?
 
Svårt att ge råd, men det borde vara den med det höga gräset..beror också på hur hög återväxten är...men näringsmässigt är det långa sämre.

Jag törs inte råda dig till något....det får du avgöra själv vilken hage du ska ha till din häst...men vore det MIN häst så tog jag det höga gräset där det redan blommat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
760
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 331
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp