När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag tror inte att amningen har någon betydelse för hur barnet beter sig. Inte heller tror jag att ammade barn är friskare eller sjukare än ersättningsbarn.

En av fördelarna med att amma är att barnet får mammans antikroppar under hela amningsperioden, vilket ofta betyder att barnet blir frisk fortare, men det är inte lika med att barnet blir sjukt mer sällan.

Helammade barn blir inte förstoppade.

Varför tror du att ammade barn skulle bli mammigare?
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Fast att du läser in egna saker i mitt inlägg är ju ditt problem.

Jag undrar faktiskt för att jag vill veta.

Blir barn som ammas fram till 4 år väldigt mammiga, är dom mer friska? Barn som ammas i 4 månader, hur är deras immunförsvar, är dom mer självständiga?

Det var INTE den frågan du skrev i ditt förra inlägg, och om du läser först det och sedan mitt svar noggrannt igen och tänker lite så borde du se att jag inte svarar på någotr som inte står! Tråden handlar om hur man vänjer av äldre barn, och du frågar dig huruvida barn som "bara "ammas 6 månader skulle dö därför... Makes no sense to me.

Din fråga i det här inlägget har jag inget svar på, men det jag har läst mig till är att barn som ammas länge och/eller får mycket närhet på annat sätt generellt sett blir mycket trygga och självständiga.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Fast du svarade inte på mina frågor i första inlägget heller.

Jag vill gärna att någon plockar fram en studie av just att barn som ammas längre håller sig friskare (blir friskare fortare?) eller blir mer självständiga.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Okej, du efterfrågar helt seriöst svar på dessa frågor:

Dör barn som slutar ammas vid 6 månader?

I ditt första inlägg i tråden skrev du att alla dina vänner/bekanta (skriver från telefonen och orkar inte kolla din exakta formulering) slutat amma innan eller vid sex månaders ålder. Lever de än? Om ja, så är amningsavslut i den åldern uppenbarligen inte särskilt dödligt.

Får dom men för livet eftersom dom inte får det speciella järnet som tas upp bättre?

Bröstmjölk har såvitt jag förstår relativt lågt järninnehåll. Liksom kpist har jag förstått att järnet som finns dock är i en lättupptagöig form. Fullgångna barn föds med järndepåer som tillsammans med järnet i bröstmjölken är tillräckliga för barnet den första tiden. För tidigt födda barn får järntillskott som kompensation för att de saknar dessa depåer. Livsmedelsverkets skriver att bröstmjölk innehåller allt barnet behöver under sitt första år, förutom D-vitamin: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/



Finns det statistik och vetenskapliga bevis på sviterna efter bara ett halvårs amning mot 4 års amning?

Då frågar jag efter hur vi lever i Sverige. Dvs med bra ersättning och vettiga burkmatsinnehåll. Inte hur dom lever i svält på savannen.[/QUOTE]
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

oj, snabbsvar, måste erkänna att jag itne är så insatt i hur man svarar.... :D

Och OJ, ser nu att TS vände sig till dom som ammat mer än 1 år...

Jag hade också mjölkstockningar. 6 stycken på två månader. Plus en bröstböld. Det fick mig dock inte att sluta amma utan det var ju amningen som räddade mig från mjölkstockningarna. Jag var riktigt riktigt risig med över 40-graders feber fler gånger och jag spydde som ett fyllo pga febern och smärtan. Men att pumpa loss mjölkstockningen hjälpte inte utan det var bebis som fick göra jobbet även om jag när det var som värst fick rådet att han inte skulle amma. (Många trådar om det förra sommaren.)

Jag gick inlindad i fleecelindor hela förra sommaren, hade ingen ac på i bilen osv. Badade inte...

Nu den här sommaren är jag helt som vanligt och klarar mig trots jag ammar. Man måste vara mer känslig precis när det kommit igång, födde sent i maj förra året.

Men det var en parentes. Jag startade ju som sagt var tråden mest för att få tips på hur man slutar amma ett äldre barn! :)

Blir alltid förvånad över hur laddat ämnet amning är. Och hur ologiskt folk verkar tänka. Ingen som håller på med hästavel och vet hur viktig råmjölken är för föl? Nu är ju inte våra barn så känsliga så de dör om de inte får bröstmjölk men FÖR MIG så känns det inte som det finns några andra alternativ NU NÄR AMNINGEN FUNKAR SÅ BRA!

Det som är lite avgörande för min del med att amma länge (förutom det jag skrivit ovan) är att min bror som är läkare och forskare sitter med en mängd fakta och studier som bevisar att amning i mer än ett år förebygger bröstcancer.

Funkar inte amningen av olika anledningar så förutsätter jag att man gör den bästa lösningen för barnet och sig själv, och vi har alla olika barn, smärtrösklar, tålamod och envishet så det blir helt enkelt inte likadant för alla!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Fortsätter här eftersom telefonen inte låter mig scrolla, därav det märkliga avslutet på förra inlägget:

Finns det statistik och vetenskapliga bevis på sviterna efter bara ett halvårs amning mot 4 års amning?

Jag tillåter mig att tro att WHO utfärdar sina rekommendationer på vetenskaplig grund, och att det således statistiskt sett finns fördelar för barn att amma till två års ålder eller längre. Jag känner inte att jag behöver ha bättre koll på vetenskapsläget än så eftersom det inte är grunden till mitt beslut att fortsätta amma - men för den som seriöst undrar är jag säker på att det finns hur mycket fördjupande läsning som helst...
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Fast du svarade inte på mina frågor i första inlägget heller.

Jag vill gärna att någon plockar fram en studie av just att barn som ammas längre håller sig friskare (blir friskare fortare?) eller blir mer självständiga.

Fast jag trodde faktiskt inte att du seriöst undrade om barn som "bara" ammades ett halvår skulle dö eller få allvarlig järnbrist? I så fall så hänvisar jag till UVAs svar lite högre upp på den här sidan.

Jag undrar vart du vill komma med ditt ifrågasättande? Ingen av oss i tråden som har ammat lite längre propagerar ju på något sätt rabiat för att det är det enda rätta, utan har bara berättat hur vi har gjort och varför. Tråden startades av en person som ville veta hur just vi somaammat lite längre vande av våra barn eftersom hon är i den situationen, inte för att propagera för eller emot långtidsamning. Sedan undrar jag dock i mitt stilla sinne varför det uppenbarligen är så provocerande att amma lite längre än genomsnittet? Dina inlägg visar ju att så uppenbarligen är fallet.

Jag har inga studier att hänvisa till, jag har visserligen läst att såväl amning som närhet är positivt (att närhet är det är väl logiskt för vem som helst), men är inte så specialintresserad av ämnet att jag har samlat på mig länkar och artiklar. Jag tycker att var och en får göra som de vill, förutsatt att man sköter sitt barn o ser till att det får mat och kärlek. Bådadera kan man ge på olika sätt.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Fast du svarade inte på mina frågor i första inlägget heller.

Jag vill gärna att någon plockar fram en studie av just att barn som ammas längre håller sig friskare (blir friskare fortare?) eller blir mer självständiga.

Jag ammade min dotter till 4 års ålder! :laugh: Hon är extremt frisk, väldigt smart och duktig i det mesta. Säger väl alla föräldrar, men hon ÄR det. Hon har en extrem portion empati och är väldigt stark i sig själv.
Mammig har hon nog varit men det beror inte på amningen i sig utan på att jag varit/är lite väl "dottrig"...
Men det är ju inte precis nån studie... ;)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade min dotter till 4 års ålder! :laugh: Hon är extremt frisk, väldigt smart och duktig i det mesta. Säger väl alla föräldrar, men hon ÄR det. Hon har en extrem portion empati och är väldigt stark i sig själv.
Mammig har hon nog varit men det beror inte på amningen i sig utan på att jag varit/är lite väl "dottrig"...
Men det är ju inte precis nån studie... ;)

Vid närmare eftertanke var hon nog snarare 3 1/2 när hon slutade amma... (Big difference ;))
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 607
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 664
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 997
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp