När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade/pumpade till nästan 100% i tre månader (gav ersättning när vi var borta, om jag hade väldigt ont eller om pumpningen inte räckte). Därefter trappade jag succsessivt ner och från 6 månaders ålder var det bara natt/tidig morgonamning. Vid 8 mån fick han sin första tand och då var det omöjligt att fortsätta.

Min amning gjorde ont från dag ett. Hade massor av problem med köttiga bröstvårtor och bakterier i såren. Troligen hade han helt fel sugteknik eftersom det aldrig slutade göra ont. Det var ett helvete, men pga trycket från "alla" så fortsatte jag för att vara en bra mamma. :crazy: Det var en befrielse då den där tanden kom så det verkligen inte gick längre.


Jag tänker ge nästa barn ETT försök. Funkar det inte blir det ersättning till 100%. Det är liksom inte värt att ha ständig ångest inför matningen...
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag tycker snarare att när man ammar länge får man försvara sig. Jag var den enda i min föräldragrup som ammade efter 6 månader. Här i storstadsregionen åtminstone tycks det snarare vara norm att sluta amma tidigt. Jag fick nästan skämmas som ammade länge.

Barn 1 slutade jag amma vi drygt 1 1/2-års ålder. Jag upplevde att så fort jag kom nära och ville tex sitta och leka så fokuserade han på brösten. Märktes tydligare då jag fick semester eftersom han hade varit hemma med pappa på heltid en period. Jag kände helt enkelt att jag måste vara annat än amning för sonen och slutade. Minns inte exakt hur det gick, han är 5,5 år nu, men tror inte det var riktigt så svårt som jag trott men heller inte helt gråtfritt. Strax efter jag slutat blev jag gravid med nr 2...

Barn nr 2 ammade jag även nattetid till typ dagen innan jul då jag sov borta (han skulle bli 2 i mars). Då passade jag på att sluta nattamma. Det gick faktiskt bättre än väntat, jag hade bara inte orkat ta striden innan trots att jag jobbat både hel- och deltid. Sen fortsatte vi dagtid då och då en period till, han skulle skolas in på dagis i slutet av januari och jag tror han var rätt amningsfri då fast jag trodde vi skulle fortsatt ett tag till. Slutade för att jag fick sår helt plötsligt, har aldrig fått det av barnens amning innan, vare sig när de var nyfödda, fått tänder eller så. Men då tänkte jag att han är ju snart 2 och jag får blödande sår, då är det dags att sluta. Inte helt populärt men han fick "hålla" tuttarna ett br tag efter när han kände sig sugen. Tyvärr vill han det fortfarande nu när han är 3 år 4 mån och det kan jag bli galen av, den där handen som kommer krypandes innanför tröjan på nätterna, i affären etc. Jag vet han älskar det och det är mys men jag bara blir irriterad. "Men mamma, jag är en LITEN pojke" kan han säga då, han som annars vill vara så stor.

Över huvud taget är mina söner rätt tuttfixerade och även den stora försöker hålla ibland. Jag tänker det är den relativt (med dagens ögon sett) långa amningen som bidragit.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Men prova du att sluta amma exklusivt efter någon månad och sedan sluta helt vid 4 månader.
" Normala " förfarandet är kanske att man ammar till sex månader ? Men medan du får förmaningar och får förvara ditt ammande när du valt att amma längre för omgivningen så blir vissa mammor som inte vill amma av endera orsak alt delamma eller så väldigt påverkade av andra mammor och från sjukvården det kan jag lova dig :)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Inte helt populärt men han fick "hålla" tuttarna ett br tag efter när han kände sig sugen. Tyvärr vill han det fortfarande nu när han är 3 år 4 mån och det kan jag bli galen av, den där handen som kommer krypandes innanför tröjan på nätterna, i affären etc. Jag vet han älskar det och det är mys men jag bara blir irriterad. "Men mamma, jag är en LITEN pojke" kan han säga då, han som annars vill vara så stor.
.

Förstår att det inte är så kul men rätt komiskt för oss som läser. ;)

Vill gärna höra hur och när fler slutat efter 1 års ålder. Alla gör som dom vill men jag får ofta negativa kommentarer om att jag fortfarande ammar. Något jag skiter fullständigt i men förvånas över hur lite pålästa folk är om vad som är bra för barn...
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Tjejerna slutade tvärt vid ca 7,5 mån, tror det var 3 dagars mellanrum. De vände bara bort ansiktena med avsmak....
Killen blir snart ett och har under sista två månaderna bara ammat tidig morgon men det blir mer och mer sällan.
Med tjejerna vet jag att jag fick pumpa ur någon gång för att lätta på trycket när de slutat men jag tror inte att det blir något problem den här gången så mjölkproduktionen gått ner ordentligt.

Alla barnen har varit väldigt matglada, jag kan tänka mig att det gör det lättare att sluta än om man har ett barn som är kinkigt med annan mat.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag tycker snarare att när man ammar länge får man försvara sig. Jag var den enda i min föräldragrup som ammade efter 6 månader.

Och (så kommer min ständiga käpphäst igen...): ändå har många amningen som argument för att de inte kan dela lika på föräldraledigheten mellan mamma och pappa. :crazy:

Jag var ledig på heltid till sonen var 7 månader, sen började jag jobba heltid igen, började med smakisar vid 4 månader, fortsatte delamma till sonen var 13 månader. Och jag tror också att jag var den enda i vår föräldragrupp som ammade så länge. Och vi var nog de enda som delade lika på föräldraledigheten. Underligt. :angel:
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

kl

My slutade amma av sig själv när hon var ca 11 månader. Då hade amningen trappats ner ett bra tag i takt med att hon åt mer vanlig mat, och när hon började dricka välling vid 9,5 månad så blev det också färre tillfällen med nattamning. Jag tyckte att det var supermysigt med den där amningsstunden på kvällen och på morgonen och försökte hålla liv i det så länge det gick, men sen ville hon bara inte mer. Men hon har alltid varit väldigt tuttfixerad, och ska fortfarande ner mellan brösten och gosa med handen när hon är trött/gosig/ledsen.

Maja är snart 10 månader och ammas fortfarande rätt mycket. Hon äter alla mål med vanlig mat, men vill gärna ammas lite mellan varven dagtid, och helst varannan timme hela nätterna... I förrgår tog hon äntligen vällingflaskan för första gången, så nu hoppas jag att hon ska hålla sig lite längre under nätterna. Jag fortsätter dock gärna att amma lite när hon vill under dagen/kvällen så länge hon vill (eller ja, inte längre än till max 2 år). Nattamningen är väl sådär kul vid det här laget, särskilt eftersom den oftast gör henne pigg!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Slutade att amma A när han var ca 9 månader, den sista tiden var det nästan bara på natten eller när han var övertrött. Slutade pga att han fick tänder och började bitas. När han skulle ta bröstvårtan tittade han på mig, log och gapade med tanden i högsta hugg och bet. Då ville jag inte mera ;)

Tillhör de som aldrig haft problem med amning, med H hade jag mjölkstockning en gång och med A fungerade det också problemfritt. Var såklart öm i början men inget outhärdligt. Får se hur det fungerar med nr tre, att det fungerat innan är ju ingen garanti!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Min äldsta son, idag 4,5 år, ammades till han var 1,5 år. Han var en sån som ammade ofta och som trygghetsgrej eller tröst. Han vägrade napp och välling första året. Napp försökte vi inte med senare.
Jag började jobba heltid och han var hemma med sin pappa när han var 1 år. Då blev hela min lediga tid, vaken som sovande en enda lång amning för att få den där tryggheten. Efter tre månader var jag helt slut och kunde knappt arbeta. Beslöt att inte amma på natten. Sa till sonen att vi ammar i soffan, uppe i sängen sover vi. Han verkade fatta för det var aldrig några problem. Så länge han fick sova i vår säng. Under min semester när han var 1,5 år och drack kylskåpskall välling ur pipmugg ibland ammade han mest av gammal vana. Jag kände precis som någon skrev att jag var mest amning. Så när han ville ta bröstet kunde han samtidigt bli distraherad av vad som helst så han fick lite vatten eller välling att dricka istället om vi satt i soffan. Och så försökte vi att undvika att jag satt med honom i soffan när han var trött eller ledsen då han brukade ta till amningen. Jag hade inga problem med mjölkstockning, behövde aldrig pumpa ur. I och med att han blev så distraherad av annat var mjölkproduktionen ganska låg.

KL.
Med min son, nu 6 månader, blev det tyvärr ingen amning pga hans bristande teknik.Det var en stor sorg att inte kunna amma mitt barn, men det har funnits fördelar också. I början pumpade jag och gav, men hann aldrig pumpa, så det sinade. Ett par veckor klarade vi av att han låg och sög på bröstet utan att få ut något, men sen blev han knipig.
I min föräldragrupp har det varit självklart för alla väldigt politiskt korrekta att amma om man kan. Dock har alla haft som mål att barnen 6 månader gamla ska vara redo för mat och välling så attt man kan sluta amma när barnet är 7 månader. (Ok, jag hårddrar det kanske lite, men det är den andan som råder).
Jag har dessutom fått kommentarer om att jag ammade andra sonen lite för länge...
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Och jag undrar varför det ses som okey att amma en 4-åring men inte 6-åring?

Jag som inte har egna barn har lite svårt att förstå hur man kan amma så länge. Mysa kan man väl göra utan sina tuttar?

Bekanta och familjemedlemmar har alla slutat amma tidigt (innan 6 månader i de flesta fall) och aldrig haft några problem heller. Det verkar bli mer problem och mer omständigt att sluta sent.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag förstår faktiskt inte heller varför just tuttar skulle ge mer mys eller trygghet? Min son är aldrig ammad, och han ser MIG som sin trygghet och när vi myser så kramas vi, eller kanske ligger bredvid varandra i soffan framför en film.

Det känns lite konstigt egentligen att en kroppsdel hos mamman ska kunna ge mer trygghet, än vad den faktiskta mamman och pappan kan ge.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Men hur många 3-åringar har inte napp?
Det är en trygghet för väldigt många barn. Och napp är ju just en ersättning för bröstet. Hur kan en gummimojäng vara en större trygghet än en mamma eller pappa?
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag accepterade inte att hon grävde sig till tutten själv, badade vi så höll jag så gott jag kunde henne där ifrån och hon fick sen amma en slurk i bastun medans storebror åt frukt.
Kanske finns något ställe du kan sätta dig efter badet och tanka lite energi?

På nätterna körde jag fri amning (i sängen), hon åt välling sen somnade hon i sin säng och kom sen över till oss. Sen gick det längre och längre mellan målen och sen ville hon inte alls ha tutte fast det erbjöds. Fick inga problem med stockningar, mjölkproduktionen och dottern samarbetade.
Jag minns inte ens när hon slutade, det gick rätt fort på slutet. De bodde i alla fall hela v.9 hos mina föräldrar och då vart det ingen tutte, sen när vi kom hem så ammade jag henne lite fast hon nog slutat bara för myset. Så hon borde vart kring 14 månader när jag slutade helt.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Det känns lite konstigt egentligen att en kroppsdel hos mamman ska kunna ge mer trygghet, än vad den faktiskta mamman och pappan kan ge.

Napp och snuttefilt är ju precis samma sak som en kroppsdel. Det symboliserar samma sak. Min son fick inte ha napp längre än jag accepterat att han skulle legat vid tutten, dottern som jag ammade lite längre har varken napp eller snuttefilt.

Nu är mina barn 3½ och 1½ år. Ingen av dem har napp, snuttefilt (eller gosedjur)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade min dotter tills hon var lite över 2 år. Jag hade sån överskottsproduktion och fick så satans ont om jag försökte trappa ner, men tillslut så var det som att kroppen började trappa ner automatiskt och det blev naturligt mer sällan tills det upphörde helt utan problem.

Om någon frågar mig hur länge jag ammade brukar jag säga att det var kortare tid än vad det var, dumt jag vet men känner att det har höjts på ögonbrynen lite väl mycket när jag sagt som det var :crazy:

Tyckte för övrigt att det var en trevlig stund med henne när jag ammade, hon somnade lätt vid amning, framförallt på kvällen. Kände mig lite som en levande napp ibland men fungerade bra ändå, hon har aldrig använt gumminapp.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Enligt en undersökning som en bok jag läste refererade så blir det svårare att avvänja barnet från ca sex månader fram till någon gång i spannet 13-18 månader. Därefter blir det allt lättare igen. Statistiskt sett, alltså. En bebis under sex månader har ju inte så många verktyg för att kommunicera att/om det vill fortsätta amma, så att/om det är lätt att avvänja då känns inte så konstigt.

Självklart finns det många sätt att mysa utan att amma. Vi pussas, kramas, nojsar, bär - men när sonen (som är drygt fjorton månader) ska varva ner för att sova på natten eller har vaknat på natten för att somna om, så hjälper amningen honom. Jag vågar inte göra en uppskattning av hur många timmar tröttskrik amningen har besparat mig, eller hur många timmar sömn jag tjänat - men räknat över hans livstid är det många. Så länge fördelarna överväger nackdelarna med att amma kommer jag att fortsätta, och det tycker jag att alla ska göra - oavsett om det innebär ersättning från dag ett, amning till sex månader, två år eller fyra år.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Minns inte exakt när vi slutade amma helt, men det var nog lite innan hon var ett.Anledningen var en blandning av att hon använde mig som napp, hon kunde bara somna om med tutte i munnen och att jag skulle börja jobba.

Att sluta gick mkt lättare än jag trott (bävade för det just för att hon var så tuttberoende vid insomning). Fick ta ett par läggningar med gråt, men snart accepterade hon att vaggas till sömns i famnen (som vi sen snart vande bort också då det tärde på ryggen, hon var tung hehe).
Efter avvänjningen så började hon sova hela nätter+ att jag kunde jobba både mornar, dagar och sena kvällar :idea:
Bör tilläggas att dottern älskade vanlig mat från första smakportionen, och att själva mjölken eg inte var intressant längre, det var bara själva sugandet (vägrade både napp och flaska).
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

H
:cry:

Illa att du tycker så om dom som slutar amma innan 2 år måste jag då säga? Jag bara undrade, eftersom barnen äter mat då - varför ammar man. Jag vet inte o nu har jag fått lite svar, så tack alla som svarat!

Varför kör man 3-åringar i vagn trots att de kan gå? Varför har barn napp efter 6 månader när sugbehovet här minskat?

Alla vill göra livet så smärtfritt som möjligt, och väljer de saker som underlättar ens liv och som man trivs med.

Jag ammade ettan tills han var 19 månader för då slutade amningen funka som sömnmedel. Dessutom var jag gravid. Tvåan är precis 18 månader och ammar fortfarande fritt mellan 20-08. På sistone har jag märkt att han själv hoppat över på natten och somnat om igen, tror det beror på att jag har så lite mjölk (med vilje) så jag tänker att han nog slutar själv. Jag tycker det är jättemysigt men ammar inte publikt längre förutom i nödfall. Jag svarar dock ärligt om folk frågar.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Och (så kommer min ständiga käpphäst igen...): ändå har många amningen som argument för att de inte kan dela lika på föräldraledigheten mellan mamma och pappa. :crazy:

Jag var ledig på heltid till sonen var 7 månader, sen började jag jobba heltid igen, började med smakisar vid 4 månader, fortsatte delamma till sonen var 13 månader. Och jag tror också att jag var den enda i vår föräldragrupp som ammade så länge. Och vi var nog de enda som delade lika på föräldraledigheten. Underligt. :angel:

Ha ha, det har jag inte tänkt på men så var det nog för oss med. Tror nästan säkert att vår första son var den vars föräldrar delade mest lika på f-ledigheten ur vår föräldragrupp (med nr 2 delade vi ännu mer lika men hade ingen f-grupp) och när vi fick son 2 när nr 1 var 2 år 3 mån hade ettan inte börjat dagis än men det hade alla andra barn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 607
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 664
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 997
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp