När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Det tycker jag inte alls. Kroppsdelen sitter fast med mig, en snutte går att ta med.

Och en snutte/napp behövs inte längre än ett bröst behövs. Det är mao lika okey att en 2 åring går runt med napp som att en 2 åring ammas.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Det är synd att man ska bli ifrågasatt för att man väljer att amma längre än snittet på 6-12 månader. Ingen kritik mot dig som undrar, för undra får man så klart ;), men ofta möts man ju av höjda ögonbryn när man berättar att man ammat länge.

Jag kan bara svara för mig, men både jag och sonen trivdes med det, det var bra som lugnande, nervarvning och mys, och dessutom är bröstmjölk nyttigt. I Sverige ammar vi inte särskilt länge om man jämför globalt, och faktum är att WHO rekommenderar delamning till minst 2 års ålder.

Självklart levde han INTE på bröstmjölk som 2- åring, utan amningen var mest som mys och gos.

En fundering, att WHO rekomenderar amning så länge handlar väl framför allt om att man vill att kvinnor i U-länder ska amma så länge eftersom vattnet oftast är dåligt och det är svårt att få i barn all den näring den behöver då det även kan vara svårt med maten.
I i-länder som Sverige finns inte det behovet eftersom vi både har bra mat och väldigt bra vatten.

Sen får man amma hur länge man vill ändå, va bara en reflektion. :)

Själv slutade jag amma sonen när han var 8 mån, och det var enbart för att han själv valde att sluta, vägrade en morgon ta bröstet från att ha ätit flera gånger per dag, inte kul för mamma :crazy: ska jag säga... ajaj. Stor sorg dessutom då jag hade tänkt att amma lite längre.
Dottern fick jag sluta amma när hon var 7 månader för då var hon värre än en krokodil, högg vilt, försökte säga till henne under flera veckors tid men eftersom hon hade två fina tänder i underkäken gick det inte längre. Men den gången var jag själv väldigt nöjd på amning och dottern protesterade inte mycket hon heller faktiskt.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

En fundering, att WHO rekomenderar amning så länge handlar väl framför allt om att man vill att kvinnor i U-länder ska amma så länge eftersom vattnet oftast är dåligt och det är svårt att få i barn all den näring den behöver då det även kan vara svårt med maten.
I i-länder som Sverige finns inte det behovet eftersom vi både har bra mat och väldigt bra vatten.

Nej det är en myt. Givetvis är rent vatten bättre än smutsigt vatten, men bröstmjölk är bättre än vatten oberoende av geografi.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Hanna ammades tills hon var ett år. Hade börjat med välling när hon var typ 9 månader eftersom hon ammade så mkt på nätterna, och då slutade hon vid ettårsålder nästan självmant.
Nova-Li slutade jag amma när hon var 1,5 ungefär tror jag det var. Hon hade gärna ammat mkt längre men jag kände mig klar med amningen (hade tänkt amma till iaf 2 årsålder egentligen).
Åkte till thailand när N-L var 5 månader. Så bra med amningen då! (fick magsjuka både hon, jag och Hanna efter några dagar och hade jag inte haft amningen hade jag varit ännu oroligare för N-L).
Åkte till Mexico när hon var knappt 1,5 år och det var verkligen guld att kunna amma på flyget :)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Och en snutte/napp behövs inte längre än ett bröst behövs.

Säger/påstår vem?

Det är mao lika okey att en 2 åring går runt med napp som att en 2 åring ammas.

Det är väl helt upp till varje familj hur de gör. Mina barn har inte haft napp men jag har absolut inte något problem med att andras barn har napp. Jag har heller inte ammat någon 2-åring men andra får väl göra precis som de känner för.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

De flesta jag hört om som har haft ett svårt amningsavslut är de som slutat i "mellanålder", kanske 9-18 månader ungefär. Fortsätter man längre än så rinner det för många ut i sanden, helt odramatiskt. Så var det för oss.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Ja det är bättre än vatten, självklart, men min bm pratade på att våra barn får i sig så mycket i både välling/gröt och annan barnmat att det därför är en överdriven "jakt" när folk hävdar att det är WHO som rekomenderar, att det i stället kan bli en stress för de som faktiskt inte KAN amma av olika skäl.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Är du säker på att det är en myt? Jag har hört det påståendet flera gånger från personer inom vården. Att det inte är lika "viktigt" att följa WHOs regler när det gäller amning, då det finns produkter och en bättre hygien här än i u-länderna, att det därför är viktigare att följa WHO och amma tills barnet är minst två år där.

*kl*

Vi fick aldrig igång amningen, av diverse orsaker, så jag pumpade tills Selma var 3 månader, efter att ha haft tre mjölkstockningar på 2 veckor med 40 graders feber, så gav jag upp och slutade. Jag kunde inte ta hand om Selma som jag mådde då. Jag var livrädd för att få mjölkstockning igen, men det gick bra. Mjölkade ur lite när det spände som värst, men behövde bara göra det en gång och så sinade mjölken efter kanske 1-2 veckor.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Ja det är bättre än vatten, självklart, men min bm pratade på att våra barn får i sig så mycket i både välling/gröt och annan barnmat att det därför är en överdriven "jakt" när folk hävdar att det är WHO som rekomenderar, att det i stället kan bli en stress för de som faktiskt inte KAN amma av olika skäl.
Det där är så lustigt, att tolka en rekommendation som ett tvång. Ammar man i alla fall enligt WHOs rekommendationer blir man istället jagad på BVC om man inte ger tillräckligt med industrigröt och välling. Trots att amning är mer naturligt och anpassat för barnet. T ex är järnet i bröstmjölken lättare att ta upp än det tillsatta järnet i välling.

Är du säker på att det är en myt? Jag har hört det påståendet flera gånger från personer inom vården. Att det inte är lika "viktigt" att följa WHOs regler när det gäller amning, då det finns produkter och en bättre hygien här än i u-länderna, att det därför är viktigare att följa WHO och amma tills barnet är minst två år där.
Ja, WHO själva brukar vara nog att påpeka att deras rekommendationer (inte regler) gäller hela världen.
Självklart är det viktigare i u-länder eftersom smutsigt vatten kan skada barnen, ersättning i sverige skadar inte barnen. Men det blir fortfarande inte bättre än bröstmjölk bara för att vattnet är rent.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Inte som ett tvång, som en onödig stress för mammor som av olika anledningar inte fixar att amma, och för de som inte vill amma, av olika anledningar.
Men samtidigt så byter de rekomendationer hela tiden, ett år var det för ett par år sedan och mellan det var det väl 4 år.... hur ska man då veta att man har gjort rätt med sitt barn?? :)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Socialstyrelsen har redan lättat på WHOs rekommendationer genom att ändra från "till två år eller mer" till "till ett år eller mer". Jag förstår inte varför rekommendationer inte ska kunna grundas på fakta istället för vissa männsikors eventuella känslor.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

För mig var det när vi gick föräldrautbildningen inför vårt första barn en SJÄLVKLARHET att jag skulle amma mitt barn när det väl var fött. Minns en tjej i föräldragruppen som absolut inte ville amma (hon hade ett barn sedan tidigare också) och jag tyckte hon var knäpp som sa så. Klart man skulle amma sitt barn liksom!

Men så föddes vår dotter, amningen gick hyfsat till en början men sen kom stockningen, kunde inte ens öppna kylen och än mindre gå utomhus utan att brösten sprängde så tårarna sprutade. Febern kom som på posten, med över 40 grader satt jag i soffan coh yrade och visste knappt vad jag hette. Stod i duschen med hett vatten och masserade nätterna i ända med en dotter som skrek som en stucken gris eftersom hon inte fick i sig nån mjölk. Paniken och hjälplösheten och alla hormoner som när man nyss fått sitt första barn. JAG KUNDE INTE ENS GE HENNE MAT coh såklart känner man sig värdelös. Amma ska väl vara det mest naturliga man kan göra eller?! Till slut åkte sambon in på BB en natt och hämtade ersättning, dottern fullkomligen halsade flaskan och sov som en liten prinsessa resten av natten.

Det gjorde däremot inte jag, mjölkstockning är en smärta man inte kan drömma om om man inte upplevt den. Fruktansvärt! Åkte in på BB för att få hjälp att få ordning men även med den elektriska pumpen så var det lönlöst. Jag höll på att bryta ihop.

Till slut träffade jag en BVC sköterska som undrade varför i hela friden jag överhuvudtaget skulle fortsätta att hålla på som jag gjorde när det fanns så fantastiskt bra ersättning. (Hade gått dit med svansen mellan benen coh förväntat mig ännu mer övertygelse till att fortsätta). Det kändes som en befrielse att någon förstod, någon som hjälpte mig att känna mig som en bra mamma även om amningen inte fungerade alls. Någon som hjälpte mig att avsluta. Jag fick äta piller några dagar som gjorde att produktionen avtog och stockningen hävdes, var en befrielse att känna att brösten blev mjuka som vanligt. Att det inte gjorde ont.

Dottern fick ersättning, gick upp i vikt, blev mätt och belåten, sov hela nätterna, regelbundna matvanor nästan omedelbart och framförallt så fick hon en mamma som orkade ta hand om henne, och som BLEV VÄRLDENS LYCKLIGASTE MAMMA!

Mitt andra barn var det samma visa med, feber, stockning och missnöjdhet. Den gången hade jag mer skinn på näsan, mer erfarenhet och visste att barnet skulle bli ett fullgott barn även om det växte upp på ersättning.

Så oavsett om våra barn ammar i en vecka eller i flera år, allihopa blir de fullt normala oavsett och det viktigaste är väl ändå att alla parter gör vad som fungerar bäst. Förmodligen hade nog tjejen i föräldragruppen en mindre positiv upplevelse av amning sedan hennes första barn, men vad visste jag om det?! Hade jag fått välja så hade jag absolut ammat mina barn, men jag fick inte det. Samtidigt så vill jag itne ändra på något heller eftersom min sambo fick en fantastiskt bra relation till dem, redan från våran start tillsammans som familj. Även han kunde mysa tillsammans med dem och tillgodose deras behov likaväl som jag.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

oj, snabbsvar, måste erkänna att jag itne är så insatt i hur man svarar.... :D

Och OJ, ser nu att TS vände sig till dom som ammat mer än 1 år...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag undrar; Dör barn som slutar ammas vid 6 månader? Får dom men för livet eftersom dom inte får det speciella järnet som tas upp bättre? Finns det statistik och vetenskapliga bevis på sviterna efter bara ett halvårs amning mot 4 års amning?

Då frågar jag efter hur vi lever i Sverige. Dvs med bra ersättning och vettiga burkmatsinnehåll. Inte hur dom lever i svält på savannen.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Och jag undrar: vad i den här tråden får dig att ställa de frågorna?
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag förstår, liksom uva, inte heller varför du ställer dessa frågor. Vill du förklara?

Självklart dör inte barn för att de slutas amma vid 6 månader. Är det någon som hävdat motsatsen? Angående järnet så vill gärna många som inte vet bättre få det till att vällingen är bättre för att den innehåller en högre procenthalt järn än bröstmjölken. Men det är alltså bara "bättre" på pappret eftersom järnet i bröstmjölk lättare tas upp av barnets kropp. Därmed har jag inte heller sagt att bröstmjölksersättning är dålig, jag tycker det är jättebra att den finns. Men det vore korkat att katergoriskt rata bröstmjölk eftersom vi uppfunnit ersättning.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade i och för sig inte till ungarna var två utan slutade amma första dottern när hon var ca ett år och åtta månader och andra dottern till hon var ett.
Första dottern fick lunginflammation och vägrade äta, så jag var tvungen att amma annars hade hon inte fått i sig nåt. Dessutom är det bra för immunförsvaret.
Andra dottern hade jag tänkt sluta amma redan efter nio månader eftersom jag till skillnad från de flesta inte går ner i vikt när jag ammar utan går upp i vikt och mår dessutom ganska pruttigt av alla hormoner.
Men hon fick rs direkt när jag försökte sluta och då fortsatte jag ett tag till.
Annars upplever jag att amningen ger en väldig närhet till barnen.

För de flesta är det också ett utmärkt sätt att få tillbaka sin gamla figur, då amningen drar ihop livmodern och tar mycket energi så att man tappar de kilon man har lagt på sig.

Jag tyckte själv att det var konstigt att man ammade sina barn längre än ett år innan jag fick barn, men i och med att de har gillat det så mycket (plus att de i ens egna ögon fortfarande är små bebisar;)) så tycker jag att det är ok om man vill amma länge.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag undrar; Dör barn som slutar ammas vid 6 månader? Får dom men för livet eftersom dom inte får det speciella järnet som tas upp bättre? Finns det statistik och vetenskapliga bevis på sviterna efter bara ett halvårs amning mot 4 års amning?

Då frågar jag efter hur vi lever i Sverige. Dvs med bra ersättning och vettiga burkmatsinnehåll. Inte hur dom lever i svält på savannen.

Ditt inlägg känns helt lösryckt och irrelevant för tråden! Ingen har väl sagt att barn som inte ammas, varesig efter 6 månader eller alls, varken skulle dö eller fara illa. Det finns olika sätt att mata sitt lilla barn, och det ena behöver väl inte varesig vara sämre eller bättre det andra. Olika sätt passar olika familjer. För oss t ex passade det bra att delamma länge, men vi började å andra sidan komplettera med ersättning redan när sonen var 1 mån. För andra passar något annat. Det viktigaste är väl att 1 ungen är mätt och nöjd och 2 familjen trivs med tillvaron? Jag ammade ganska länge, 2 år, men inte 17 tittar jag snett på varesig dem som ammar kortare eller längre eller inte alls. Varför ska då vi som väljer att amma längre behöva stå ut med diverse påhopp och behöva förvara oss mot smädande kommentarer som att vi skulle tro att ungen skulle dö utan bröstmjölk?

Dessutom, vilket du kanske inte uppfattade, var detta just en tråd för de som ammat mer än 1- 1½år med frågan hur man hade avslutat sin amning. Det var inte en tråd där TS bad folk att smutskasta varandra för att de ammade kort eller lång tid...
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Och jag undrar: vad i den här tråden får dig att ställa de frågorna?

För att tråden handlade om amning och jag undrade?

Jag under helt seriöst, om det finns något "bevis" på skillnaden mellan barn som ammas mycket eller lite.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Fast att du läser in egna saker i mitt inlägg är ju ditt problem.

Jag undrar faktiskt för att jag vill veta.

Blir barn som ammas fram till 4 år väldigt mammiga, är dom mer friska? Barn som ammas i 4 månader, hur är deras immunförsvar, är dom mer självständiga?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 607
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 664
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 997
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp