När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Cyllene

Trådstartare
Jag vänder mig då till er som ammat ert barn mer än ett år.

Sonen är drygt ett år gammal och jag ammar vid läggdags, någon gång på natten vid oro (samma säng), på morgonen och ibland hemma vid sövning på dagarna. Är vi inte hemma är det inga problem att hoppa dag-amningarna.

Nu börjar han dock bli så stor att han i vissa lägen ibland själv försöker "ta vad han vill ha" vilket kan bli lite komiskt. :cool: Det händer inte ofta men om han sitter i knät så gör han klickljud och rycker lite försiktigt i tröjan. Ett problem dök dock upp nu när det är varmt och jag hade bikini en dag. Då plockade han nästan av mig den i ett litet försök att få en slurk. Tur vi var själva....

Hur har ni andra gjort för att slippa detta? Han tar ett nej utan problem så jag ser det inte som nåt stort problem, men ändå, kan ju vara bra att förekomma så att säga. Bara amma i sängen så att han vet att det är där det är ok?

Och sen hur och när slutade ni att amma? Problem? Jag är rädd för mjökstockning då jag haft stora problem med det...

Min tanke är att iaf fortsätt tills efter jul ( då är han 1,5) då vi ska flyga till USA då och amningen underlättar. Men hur jag ska lyckas sluta vet jag inte.

Tacksam för input.

PS. En kompis hade när hon var liten en klasskompis som kröp upp i mammans knä och tog en slurk vid 6 års ålder, och det lär INTE hända här om man säger så! ;)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade L tills han var drygt två år. Några månader innan vi slutade helt införde vi endast o bara tutte på natten, "stora killar tuttar bara på natten ;)", vilket han köpte. Sedan, när han var drygt två, var jag borta ett par dagar (hade i princip sinat helt då, man gör det till slut), vilket vi hade pratat om o förberett honom på. När jag kom hem var tuttarna slut, helt enkelt. Han ville gärna klappa o krama tutten godnatt i några veckor, vilket han såklart fick, men han försökte inte amma. Han förstod. Dock var han ju då betydligt äldre än ditt barn, men ändå.

Lycka till!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Låter som ett bra sätt. Klappa och krama godnatt lät väldigt sött! :love:
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade våra tvillingar tills de var två år, både dag och natt. Ett barn i taget fick sluta, först på dagen i en vecka och sedan även på natten. Min man la då barnet själv och jag sov i en annan säng de första nätterna. Hade även pratat med tvillingarna innan, varav sonen tyckte mycket synd om sig själv-stackars mig var kommentaren han gav.
Hade mycket mjölk så jag fick mjölka ur ett par gånger när brösten blev för spända.
Jag slutade en varm sommar, då det blev för varm att ligga i sängen och amma på nätterna, hade nog kunnat fortsätta ett tag till annars.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Nu är ju min bara ett men jag fortsätter gärna ett tag till. Det är nyttigt, ger honom trygghet och hos oss ger det en lugn stund innan han ska sövas. Jag har en extremt aktiv kille som aldrig är still och att amma innan han ska sova får honom att varva ner. När han är nöjd ber han om nappen och är då redo att sova. Det funkar bra hos oss och det är mysigt. Jag kommer sakna det enormt!

Men vill som sagt var inte ha en stor 6-åring i knät... ;)

Tittar man på resten av världen så ammas barn i snitt i 4 år tror jag att jag läst, och WHO rekommenderar 2 år!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

WHO rekommenderar amning till 2 års ålder, och som huvudföda första året. Jag tycker snarare det är konstigt att inte fler ammar så länge med tanke på alla amningens fördelar.

Jag hoppas jag kan amma mina grabbar länge till, som delamning då såklart medan de börjar äta all möjlig annan mat. De är bara 6,5 månader än men det är förvånande många som tycker att jag ammat länge redan!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag har slutat amma båda mina barn när de varit 7,5 månad. Jag har kännt att det räckt då.
Då ammade jag bara på nätterna och slutade bara en kväll, erbjöd napp/vatten/välling istället. Båda har nöjt sig med nappen då.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Det är synd att man ska bli ifrågasatt för att man väljer att amma längre än snittet på 6-12 månader. Ingen kritik mot dig som undrar, för undra får man så klart ;), men ofta möts man ju av höjda ögonbryn när man berättar att man ammat länge.

Jag kan bara svara för mig, men både jag och sonen trivdes med det, det var bra som lugnande, nervarvning och mys, och dessutom är bröstmjölk nyttigt. I Sverige ammar vi inte särskilt länge om man jämför globalt, och faktum är att WHO rekommenderar delamning till minst 2 års ålder.

Självklart levde han INTE på bröstmjölk som 2- åring, utan amningen var mest som mys och gos.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag får hålla med :)

Det är lika synd som att bli ifrågasatt för att man väljer att sluta amma tidigt, ge ersättning osv. ( Nej detta är inget emot Lambos undran utan rent generellt ). Var mamma gör vad som känns bäst för denne och det är så synd att man ska bli ifrågasatt för det val man gör.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Första barnet valde att sluta när han var 11 månader.
Andra barnet ville inte sluta själv, där var det jag som tyckte att det räckte när han var 2. Jag sa att mjölken kommer att ta slut snart ett par veckor innan jag slutade. Han tyckte att det var logiskt när jag sa att han druckit upp allt.
Han frågade några gånger efter tutten, men jag påminde honom att tuttemjölken är slut.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag ammade tills sonen var drygt 13 månader.
Sista typ 2 månaderna hade vi bara kvällsamningen kvar; efter kvällsmaten fick han "tutte" en stund. Därför gick själva avslutet väldigt bra gällande brösten - fick inga som helst problem med stockning eller dylikt.

Jag bestämde ett datum själv då jag skulle sluta (för att förbereda mig själv mentalt ;)) och sen slutade jag bara. Det var aldrig några problem överhuvudtaget. Sonen var nog rätt redo själv som det verkade....

(när jag slutade med nattamning några månader tidigare; minns ej exakt när; så sov jag alltid med behå och t-shirt. För att han inte skulle "frestas" och för att inte jag själv i sömnigt tillstånd skulle råka ta "den enkla utvägen" att ge bröstet).
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

:cry:
WHO rekommenderar amning till 2 års ålder, och som huvudföda första året. Jag tycker snarare det är konstigt att inte fler ammar så länge med tanke på alla amningens fördelar.

Jag hoppas jag kan amma mina grabbar länge till, som delamning då såklart medan de börjar äta all möjlig annan mat. De är bara 6,5 månader än men det är förvånande många som tycker att jag ammat länge redan!

Illa att du tycker så om dom som slutar amma innan 2 år måste jag då säga? Jag bara undrade, eftersom barnen äter mat då - varför ammar man. Jag vet inte o nu har jag fått lite svar, så tack alla som svarat!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Det är synd att man ska bli ifrågasatt för att man väljer att amma längre än snittet på 6-12 månader. Ingen kritik mot dig som undrar, för undra får man så klart ;), men ofta möts man ju av höjda ögonbryn när man berättar att man ammat länge.

Jag kan bara svara för mig, men både jag och sonen trivdes med det, det var bra som lugnande, nervarvning och mys, och dessutom är bröstmjölk nyttigt. I Sverige ammar vi inte särskilt länge om man jämför globalt, och faktum är att WHO rekommenderar delamning till minst 2 års ålder.

Självklart levde han INTE på bröstmjölk som 2- åring, utan amningen var mest som mys och gos.

Nej jag har då inte ifrågasatt någon.

Tack för svar.

Morötter är också nyttigt. Ni fattar vad jag menar. WHO kan säga åt mig att amma i 10 år jag gör det som känns bäst för oss. Riktlinjer över lag kan ta sig i brasan :D
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag får hålla med :)

Det är lika synd som att bli ifrågasatt för att man väljer att sluta amma tidigt, ge ersättning osv. ( Nej detta är inget emot Lambos undran utan rent generellt ). Var mamma gör vad som känns bäst för denne och det är så synd att man ska bli ifrågasatt för det val man gör.

Jag tycker att man ska gå på sin egen känsla. Så länge ett barn mår bra, då mår jag bra = amma i hundra år om ni vill, ja okej jag överdriver ;)

Jag uppriktigt undrade varför när barnen äter "allt" i matväg då.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

:cry:

Illa att du tycker så om dom som slutar amma innan 2 år måste jag då säga? Jag bara undrade, eftersom barnen äter mat då - varför ammar man. Jag vet inte o nu har jag fått lite svar, så tack alla som svarat!
Ehh.. här har du visst tolkat in något som inte står. Jag får nog förtydliga:
Jag tycker det är konstigt som allmänt fenomen här i Sverige att det är såpass ovanligt med amning så länge som WHO förespråkar. Jag tror att många slutar pga socialt tryck och att det av många anses underligt att amma så länge som 2 år.
Jag tycker inte att någon är konstig! Precis som Calazirya skriver så tycker jag alla ska kunna göra sina val efter vad som känns bäst för en själv utan att bli ifrågasatta.
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Hur har ni andra gjort för att slippa detta? Han tar ett nej utan problem så jag ser det inte som nåt stort problem, men ändå, kan ju vara bra att förekomma så att säga. Bara amma i sängen så att han vet att det är där det är ok?

Vad roligt, jag har precis samma "amningsschema" med E :D

Vi ammar bara i sängen, och E brukar inte be om amning vid andra tider/platser. Jag vet ju inte om det beror på att han inte är sugen eller om det är för att han tänker "bara i sängen" förstås, men det kan ju vara värt att prova i alla fall :)
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag får hålla med :)

Det är lika synd som att bli ifrågasatt för att man väljer att sluta amma tidigt, ge ersättning osv. ( Nej detta är inget emot Lambos undran utan rent generellt ). Var mamma gör vad som känns bäst för denne och det är så synd att man ska bli ifrågasatt för det val man gör.

Håller med dig fullständigt oxå :)!
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Nej jag har då inte ifrågasatt någon.

Tack för svar.

Morötter är också nyttigt. Ni fattar vad jag menar. WHO kan säga åt mig att amma i 10 år jag gör det som känns bäst för oss. Riktlinjer över lag kan ta sig i brasan :D

Nej jag förstod att du inte gjorde det :), det var mest bara så typiskt att frågan kommer upp, eftersom det ofta anses "konstigt" att amma länge i Sverige.

Håller med dig till viss del angående riktlinjer - i alla fall åt det hållet som du menar. Hade det däremot varit så att man rekommendrades att INTE amma längre än t ex 1 år av någon anledning (typ att barnet ammade för mycket o behövde mer riktig mat etc) så hade jag ju följt det, men däremot ammade jag inte till 2 år p g a WHO utan för att det passade oss. Hoppas du förstod hur jag menade :)?
 
Sv: När, vrför och hur slutad du amma ditt barn?

Jag tycker att man ska gå på sin egen känsla. Så länge ett barn mår bra, då mår jag bra = amma i hundra år om ni vill, ja okej jag överdriver ;)

Jag uppriktigt undrade varför när barnen äter "allt" i matväg då.

Ja precis du undrade och därför skrev jag att det inte var något mot just ditt inlägg utan mer generellt. :)

Jag slutade ju amma tidigt och fick en massa synpunkter/åsikter/vetabästattityd uppkört i ansiktet och jag kan bara tänka mig att man får åsikter och förmaningar om man väljer att amma längre än generella mamman..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 607
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 664
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 997
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp