När vänjer ni av era hingstföl?

eldkyss

Trådstartare
Vi har ett lovande hingstämne hemma som snart är 6 månader. När tycker ni det är lämpligt att börja vänja av honom? Jag vill gärna fortsätta att låta han sitta fast vid sin mor i samband med att hon körs just för att han ska få så mycket "gratis" som möjligt när han sedan en dag ska börja dra egna saker efter sig. Ett tag tänkte jag börja vänja av honom nu när han blir 6 månader. Börja att han får gå i egen flock på dagarna och vara med modern på natten o s v. Successivt naturligtvis. Men finns det någon risk att relationen mellan dom påverkas på så vis att han blir svår att ha bredvid när modern körs? Att hon inte accepterar honom på samma vis? Hur gör ni med era hingstföl? Tanken är att han ska behållas och visas igen som 3-åring. Ska alltså vara kvar på gården.
 
Jag brukar låta hingstfölen gå kvar något längre än 6 månader. Eftersom jag oftast inte har någon lämplig grupp/kompis (annan hingstunge eller valack) till hingstföl, så brukar jag försöka hitta en plats utanför gården kring jul/nyår eller som senast i januari. Endera som "såld" eller som inackorderad i unghingstgrupp.

Jag tycker att fölen är lite "otympliga" att köra fastsatta i mamma när de blivit 6-7 månader. De är helt enkelt stora och platskrävande, så i den åldern får de snarare vara utan mamma i stall eller hage och träna på att vara ensamma när mamma ska ut.
Och, förutom vardagshantering som borsta och lyfta fötterna, så får de gå små promenader ensamma ute på gårdsplan (eller tillsammans med kompis ),och lära sig grunderna i att bli hanterade. De får gå och titta på (kanske) läskiga saker, gå trånga passager, gå över bommar, start, stopp och back, stå stilla (pyttekort först), prova lokselen, och såklart att stå uppbundna (med halsrem).

Så utan att avvänja ordentligt, så påbörjar jag avvänjning och träningen att vara ensam, och låter det blir fler och fler gånger, och allt längre stunder.

Om sedan hästen hamnar i grupp borta från mig, så kan jag inte hantera den så mycket/ofta, så jag vill att den är så välhanterad som det går innan den "försvinner". Det blir lättare att "plocka upp" den sedan och fortsätta utbildningen.
 
Mitt hingstföl fick börja gå utan mamma på dagtid då han var 7,5 månad, hittar inte datumet för när jag skiljde dom helt men tror det var kring 1 - 1,5 mnd senare. Om stoet inte är dräktigt får man ha lite koll bara så hon inte börjar brunsta, då kan det vara lämpligt att skilja dom tidigare (alt. hålla under noggran uppsikt).
 
Jag avvande min vid tio månaders ålder, mest för att det kändes osäkert att hans lekkompis på tolv månader gick med stoet. Iofs en ras som blir könsmogna sent, men dumt att riskera nåt. Eftersom jag hade äldre valack plus nämnda lekkamrat så flyttade jag helt enkelt stoet. :)
 
Skiljde min när han var 8,5 månad. Han hade kunnat få gå lite längre, men av praktiska skäl fick de dela på sig.
 
Eftersom jag har alla ston i samma hage; dräktiga, gallston och ungston, brukar jag vänja av vid 6-7 månaders ålder för att minimera risken för oönskade hoppsan-dräktigheter. Det finns ju mer än ett exempel på hoppsan-föl där hingstföl från ca 8 månaders ålder är den skyldige...
 
Vi kommer att skilja åt dem när F är 7 månader. Det är mest för att det är bekvämt att hans mamma kvar över jul så slipper hennes ägare skaffa hästvakt över julen då hon ska åka bort.
 
Min är avvand vid ungefär 6-7 månaders ålder. Vid 8 månader såldes han mamma till en annan del av landet (lite komiskt nog inte allt för långt från där han själv kom att hamna sedan, haha, men det är en annan historia).
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 655
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 796
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 343
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp