När släpper ni hästarna på bete?

Mina går hela dagar sedan i måndags. Det måste växa mer innan jag kan släppa dygnet runt, stödfodrar med hö till natten nu. Jag är nog tidig i mina trakter, östra Norrbotten.

När brukar man släppa på dygnet runt bete i dina trakter? (förstår förstås att det kan variera från år till år beroende på väderfaktorer etc.), bodde i västerbotten ett år och har för mig (hade ej häst då) att hästarna gick ute iaf från juni...
Hur länge kan de gå ute på hösten på bete? Vi brukar ha våra på bete iaf under september och börjar stödfodra så smått i slutet av september (dock inte förra året då det var så torrt så fick börja stödfodra tidigare)
 
När brukar man släppa på dygnet runt bete i dina trakter? (förstår förstås att det kan variera från år till år beroende på väderfaktorer etc.), bodde i västerbotten ett år och har för mig (hade ej häst då) att hästarna gick ute iaf från juni...
Hur länge kan de gå ute på hösten på bete? Vi brukar ha våra på bete iaf under september och börjar stödfodra så smått i slutet av september (dock inte förra året då det var så torrt så fick börja stödfodra tidigare)

Efter midsommar bruka vara rätt vanligt för dygnet runt-bete men det beror ju som du skriver på väder och vind också. Som jämförelse hade Norrmejerier ordnat kosläpp till den 31/5 i min kommun och då fanns det inte överdrivet mycket bete även om det ju var på vall de släpptes. Mina hästar får gå kvar på betet tills det regnat så mycket att det finns risk för att de trampar sönder (allt går inte att plöja) och det brukar vara i september någon gång. Men då har jag stödfodrat med hö under augusti redan. Sista tiden brukar jag bara ha dem dagtid på betet för att de ska kunna komma in i lösdriften i alla fall halva dygnet om vädret är dåligt. Till nästa år har jag eventuellt ett vindskydd i en av hagarna så då kan de gå kvar dygnet runt längre.
 
Ja, som frågan i rubriken lyder: när släpper ni era hästar på bete? Har det med träningen att göra om ni släpper dom sent eller inte?
Lite nyfiken för det känns som att jag brukar släppa min rätt tidigt :o runt 15april beroende på vädret

Släpper inte på bete öht. Sommartid rids o tränas hästarna mer än vintertid.
 
Ja, som frågan i rubriken lyder: när släpper ni era hästar på bete? Har det med träningen att göra om ni släpper dom sent eller inte?
Lite nyfiken för det känns som att jag brukar släppa min rätt tidigt :o runt 15april beroende på vädret

Genast det går, dvs det finns gräs, betets ägare säger ja och hästarna är vanda vid gräs (ena är f.d fånghäst), så i mitten av maj ungefär. Sedan är de på bete tills de inte kan vara på gräs längre, när gräset blir frostigt. De är skogsmullar och tränas inte, men även om de skulle tränas skulle inte betesperioden påverkas av träningen, de skulle tränas och tävlas och gå på bete samtidigt. :)
 
Vi släpper i slutet av juni några timmar om dagen. I juli går de kanske hela dagarna. Vi får se om vi har dem ute dygnet runt i huvudtaget. Står i ett ponnystall, så vi är försiktiga med betet. Det tycker jag är skönt.
 
Ja, som frågan i rubriken lyder: när släpper ni era hästar på bete? Har det med träningen att göra om ni släpper dom sent eller inte?
Lite nyfiken för det känns som att jag brukar släppa min rätt tidigt :o runt 15april beroende på vädret

Oftast precis i början av maj, men det beror lite på väder och betestillväxt. Då lösdriften har en ordentlig ligghall och även är lättare att stödutfodra i efter behov så stressar vi inte med släppet ut i sommarhagen. Men oftast första/andra veckan i maj, sedan tillbaka i slutet av augusti.
 
Vi släppte den 29 maj, men innan dess betade vi honom i en månad. I början 10min och så ökades det upp till 1 timma om dagen så hans mage vänjde sig så han inte får fång på stora betet. :)
 
Släpper kring 15-20/6, i år blev det 16/6. Smällde dock till och blev väldigt kallt, mot nollan under natten och det småsnöade under två dagar. Skitsamma, gräs finns det i alla fall :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
837
Senast: Sassy
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: tessan.g
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 226
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp