När släpper ni hästarna på bete?

Vi släpper just före midsommar. Har dock en "inbetesruta" i vinterhagen som vi öppnar ngn gång i juni för att inte övergången ska bli så plötslig.
 
Vi släpper på dygnet runt bete så fort det finns tillräckligt med gräs, sen går de på bete tills det inte finns något att äta längre.
Min häst tränas och tävlas som vanligt trots att hon går på bete.
 
Våra släpptes på bete 12 maj. Rids som vanligt, hobbyridning ca 6 dagar i veckan varav 1 gång för instruktör. Vår behöver all mat han kan få i sig, ger t.o.m kraft efter ridning (nu äter han knappt upp det för han är så mätt efter allt kraftigt gräs). Skulle kunna behöva lägga på sig 50-75kg till men det gör han inte, tyvärr.
 
Släpper i början av juni.
Dock har jag ej bestämt mig för om jag ska ha tant ute dygnet runt, eller in på nätterna.
Tanken är ju att vi ska ut på en del tävlingar, och vill ju försöka hålla henne i någorlunda form.
 
Beror på väder och grästillväxt. Men i regel brukar de släppas sista veckan i maj, första veckan i juni för då brukar vädret vara behagligt och gräset har växt till sig. I år blir det 31 maj.
 
Mina började gå ute dygnet runt i slutet av april, den 19e tror jag det var. Och de släpptes i största beteshagen i måndags, sen har vi två mindre beteshagar, så vi växlar mellan dem allt eftersom betet tar slut :)
 
Ja, som frågan i rubriken lyder: när släpper ni era hästar på bete? Har det med träningen att göra om ni släpper dom sent eller inte?
Lite nyfiken för det känns som att jag brukar släppa min rätt tidigt :o runt 15april beroende på vädret

Jag tycket det är klokt om man beskriver ungefär vart i landet man håller hus, det är helt olika beroende på tidpunkt vad som är tidigt eller inte..

Vi kör 1 juni, bor i västerbotten och det anses som ganska tidigt då många inte släpper förns runt eller efter midsommar här norröver. I april har vi för det mesta fortfarande snö kvar liksom ;)
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Bete????:confused: Mitt i tävlingsäsongen??
Våran dam har sin semesterperiod mitt under mörkaste vintern, då får hon ta det lugnt och vila upp sig...:D
Fast hon går ju ute dygnet runt från juni tillochmed augusti ungefär...;)
Vi westernstollar har ju vår tävlingssäsong från april till slutet på oktober.. :angel:

/Carina :eek:

På vilket sätt kan man inte sätta en tävlingshäst på gräs?
Måste en häst vila för att den går på bete?

Våra presterar precis lika fint som vanligt (går även ute dygnet runt). Allt har ju med att göra att man släpper dem på lämpligt bete beroende på individ och ifall den tränas eller vilas.
Att en tävlingshäst skulle bli förstörd, lat eller trött av bete är ju bara en skröna.

Många travhästar (hästar som faktiskt tränas hårt) går även på bete på sommaren.
 
Våra hästar går på gräs mer eller mindre från april och tom oktober (bor i östergötland). Dock har vi inga hästar ute dygnet runt, men vinterhagarna okt-april är stora så det växer gräs där som växer på sig tillräckligt för att hästarna ska bli inbetade ordentligt och sen juni-sept släpper vi dem i sommarhagarna så vinterhagarna får vila 3 + månader. De går ute 07-17 vintertid och 07-20 sommartid ungefär.
Vi har hästar som tävlas och tränas aktivt i stallet enbart, så upplägget funkar fint, ingen vill ha sina hästar ute dygnet runt men hästarna har väldigt bra liv och går ute väldigt mycket och som sagt på gräs största delen av året. Jag känner mig väl till mods över hästhållningen och de liv våra hästar lever :)
 
Själv springer man runt i ett snöre efter hästen för tillfället i jakt efter allt gräs som finns att tillgå inför stundande betessläpp.. :)
Gräsmängden är ju även rätt obefintlig förns typ nu här, just före så att beta in före det är omöjligt. Är aldrig lönt att sätta upp några inbetningshagar av samma anledning då marken bara blir förstörd pga ytan är för ömtålig såvida man inte satsar på en väldigt kort betessäsong.
 
Släppte hästarna på bete igår. Ovanligt tidigt iår, brukar annars släppa vid midsommar.

Tror däremot att den ena får komma tillbaka till stallet ganska snart då hon vandrar väldigt mycket och är känslig för insekterna.
 
Bor i ångermanland. Börjar beta in dem på gräs i slutet på maj/början på juni och släpper dygnet runt på bete i mitten på juni när de är inbetade.

Mina hästar går på lösdrift, så de byter bara kuperade jättehagen mot hyfsat platta stora hagen. ;) Jag har aldrig förstått de som låter hästarna vila på sommaren, så jag håller igång som vanligt och vilar mitt i vintern istället. :p
 
Ja, som frågan i rubriken lyder: när släpper ni era hästar på bete? Har det med träningen att göra om ni släpper dom sent eller inte?
Lite nyfiken för det känns som att jag brukar släppa min rätt tidigt :o runt 15april beroende på vädret
Går efter vädret och hur det växer i hagarna. Fasar in hästarna på betet då araben är lättfödd och vill inte ta några risker (fång) I år blev det något senare än förra året då det var snö 1 maj (bor i Uppland). Vill gärna att det ska vara ok grader nattetid, runt den 15:e maj brukar våra vara släppta på bete. Vi är hobbyryttare så träning och sånt spelar inte in.
 
Mina går hela dagar sedan i måndags. Det måste växa mer innan jag kan släppa dygnet runt, stödfodrar med hö till natten nu. Jag är nog tidig i mina trakter, östra Norrbotten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
837
Senast: Sassy
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: tessan.g
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 226
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp