När motivationen tryter

kolblakkur

Trådstartare
Har hamnat i en riktig svacka när det gäller motivationen att motionera mina hästar. Var gör ni när ni hamnar i en svacka? Jag har aldrig haft en så här lång svacka (cirka tre månader) och jag vet inte alls hur jag ska ta mig ur den :cry:
 
För mig beror det lite på hur dålig motivationen är.
Om det är så att det bara är jobbigt att ta sig hemifrån och åka ut till stallet och motivationen kommer bara jag har kommit igång så ser jag till att tvinga iväg mig och så brukar jag försöka boosta med lite roliga träningar/kurser för att hamna på rätt bana.

Är det så illa att det inte ens är roligt i stallet utan jag bara rider och fixar för att jag måste då slutar jag helt enkelt och gör bara det viktigaste och hästen ställs på vila.
Jag behöver pauser lite då och då ibland korta, ibland långa och jag tillåter mig att ha dem pauserna för att må bra och fortsätta tycka att det är roligt över tid.
Sen försöker jag även fokusera på det som är roligt och bara göra det roliga och gärna prova på något nytt som tex western från marken eller trickträning eller ja någonting som vi inte pysslar med i vanliga fall för att väcka lite nytt intresse.
Det tråkiga kan man ta när det finns motivation och ork för att ta tag i det.
 
Varför har du en svacka tror du?
Min motivtion tröt när utvecklingen stannade av, när jag inte fick ut något av att harva runt.
Min lösning var enkel, jag tränade extra mycket för att få en skjuss i rätt riktning. När det började kännas att vi gick framåt igen så blev det också roligt att hålla på, även de regniga dagarna man skulle skritta ut. Hade även mål och delmål för att ha något att sträva mot, jobba för. Då fylls jag av motivation.
 
Låt dig själv ha en svacka. Jag brukar gå ner mig helt efter att tävlingssäsongen är slut. Det är som att luften helt går ur mig. Då låter jag antingen hästen vila eller rider sporadiskt ut i skogen. Så småningom börjar jag längta tillbaka igen.

När man sänker kraven på sig själv kan det också bli lättare:).
 
Som de e sagt tidigare låt dig ha svackan och gör de som verkligen måst. Om du är inhyrd någonstans kanske ni kan hjälpas åt med mockningen lite mera en period så du får avlastning flera dagar. Om du inte har helinackordering förståss.
Kanske ta en promenad med hästen bara, direkt från hagen i grimma och grimskaft. Då får ju du lite extra motion också. :) Hitta en runda som tar en viss tid, säg 30 min. känns de inte så länge.
 
Släpp det dåliga samvetet för att du inte känner lust att åka och träna.
Att ha dåligt samvete gör att du får mindre lust...det blir en ond cirkel.

Bestäm dig för att bara göra precis vad du har lust med när du kommer till stallet. Vill du bara putsa en grimma och kela med någon häst en stund, så gör det och inget annat. Gläd dig år stunde
 
Har hamnat i en riktig svacka när det gäller motivationen att motionera mina hästar. Var gör ni när ni hamnar i en svacka? Jag har aldrig haft en så här lång svacka (cirka tre månader) och jag vet inte alls hur jag ska ta mig ur den :cry:
Jag har också en svacka just nu... vet inte riktigt vad jag vill med hästarna längre. Det tar så mycket tid och pengar med hästarna och visst ger det mycket tillbaka men frågan är om det är tillräckligt.

Jag tilllåter mig att ha denna svacka och så får jag se om det vänder längre fram.
 
Jag har svackor lite till och från men det går i hand med mitt mående.

Då gör jag helt enkelt det jag måste göra. Fixa mat, mocka och kolla så hästen lever. Så ett stallbesök kan hamna på 30 min dom dagarna jag verkligen inte orkar. Och så tar jag igen det senare när jag mår bättre, och idag tillbringade jag 9 timmar med hästen då vi var iväg på äventyr, och det är dessa dagar som gör att jag fortsätter för det är så värt det!

Har jag en dålig dag kan jag ställa mig i boxdörren och bara stå och titta när han tuggar sitt hö. Det ser så harmoniskt ut med en häst som äter hö tycker jag.

Så, tillåt dig att ha en svacka, oavsett hur lång den är. En dag vänder det och skulle det inte göra det, då kanske du skulle lägga ner hästarna ett tag istället för att tvinga dig att göra något du inte vill.
Jag hade en lång svacka en gång. Sålde hästen och skulle aldrig mer ha häst igen. 5 år senare hittade jag min fina D och sen dess är jag fast igen. Jag skulle inte ens ha någon häst men spanade in annonser en dag och han fick mitt hjärta att slå ett extra slag och så kom lusten tillbaka.
 
Svarar alla:
Jag vet inte riktigt varför jag har en svacka, men jag vet att svackan endast rör själva motioneringen av djuren, i stallet kan jag fortfarande vara flera timmar. Hoppas komma ur den snarast.
 
Om det bara är motionen, boka in dig på en kurs/träning eller anmäl till en tävling?

Jag älskar att träna både hästar och hundar, men måste ha mål. Därför skaffar jag små sätt att "vara tvungen", eftersom jag inte tycker om att vara oförberedd.
 
@lady_vip Jag har hittat en tränare jag vill träna för, men hon har inte kunnat ge besked ännu pga olika anledningar. Tävling vet jag inte om det är min grej, men varför inte? :)
 
@lady_vip Jag har hittat en tränare jag vill träna för, men hon har inte kunnat ge besked ännu pga olika anledningar. Tävling vet jag inte om det är min grej, men varför inte? :)

Prova att tävla, det är roligt! Tidigare var jag inte alls intresserad men sedan ändrade jag mig och när jag väl provade var det ju jätteroligt. Det blir som en sporre att träna mer, rida ett snyggare mönster och få bättre poäng nästa gång.
 
@lady_vip Jag har hittat en tränare jag vill träna för, men hon har inte kunnat ge besked ännu pga olika anledningar. Tävling vet jag inte om det är min grej, men varför inte? :)

Hoppas du får svar från tränaren snart!

När jag får svackor brukar jag antingen bara pressa igenom(jag jobbar ju med det här och måste liksom..) eller som i somras då jag bara ridit några få dagar/v och sen tagit ledigt. Jag har bett andra mocka/mata och rest bort eller bara inte varit i stallet.

För mig är träningen det jag brinner för, att utvecklas. Så jag brukar alltid försöka ha någon form av utveckling på g. Även min 30-åring hade jag små mål för.
 
Jag har haft svackor av och till det här året, och är inne i en nu som hållit i sig sedan i somras. I början av året började det strula med min häst - han betedde sig plötsligt som ett jävla as (rent ut sagt) och jag blev rädd. När han slutat stå på bakbenen för ingenting, blev han istället allmänt ovillig och jag kände att något var fel, samtidigt som jag inte vågade lita på honom längre. Kollade upp och hittade ingenting, fick lite ny motivation att ta tag i saken och kom igång igen - fick tillbaka förtroendet för mig själv och hästen. Det höll bra tills sommaren då hästen blev halt och diagnostiserades med kotledsinflammation - promenerade i en månad och när vi skulle sätta igång blåste motivationen ut genom fönstret :( . Bestämde att hästen ska skrittas det här året, men det går väldigt mycket upp och ner med motivationen. Nu i skrivande stund har hästen fått vila helt i en vecka (jobbade mycket och hade inte ork/lust/tid) och om tre veckor åker jag utomlands i ett par månader, så jag kommer att tömköra mycket i skritt och ta några mysiga skritturer. Jag plockar bort alla krav på oss båda, helt och hållet, och bara njuter av att umgås med min häst. Vid jul börjar vi smyga igång igen.
Jag tror att min brist på motivation hänger ihop med att det varit ett uselt hästår. Jag älskar den här hästen mer än något annat i världen - han betyder allt för mig. Men året började dåligt och när det första rätade upp sig så visade sig istället en skada. Jag är helt enkelt trött. Samtidigt längtar jag efter att träna, kanske tävla (men träna är klart viktigast för mig - tävla är något jag aldrig gjort särskilt regelbundet pga ekonomi. Det är hemskt roligt, dock.) - jag hade hittat och pratat med en tränare som känns bra och planen var att vi skulle börja rida för henom. Igångsättningen går långsamt och jag tar det medvetet ännu lite långsammare för att inte riskera något - det är jag inställd på och det är värt det om det gör att hästen får vara hel. Det är bara det att när man längtar efter att kunna spendera en hel dag i sadeln, i skogen t.ex., är det förbannat tråkigt att skritta 45min på grusväg.
 
Hej!

Jag har haft ordentliga svackor senaste åren, mycket beroende på att jag knappt kunnat rida pga skada och tidsbrist. Det kändes på nåt vis bara onödigt att hålla på. I våras fick dock fröken diagnosen spatt och ska numera hållas igång så det är bara att rida på nu och vips har det blivit jätteskoj!

Jag har skickat min häst till rehabstall den gången jag tappade motivationen och var på väg in i väggen- jätteskönt och hemskt på en gång. Utöver det så har jag bara gjort det nödvändigaste och bara gosat och promenerat. Ett tag var jag helt inne på att sälja men pga skador har det ju inte riktigt varit ett alternativ. Nu är jag sååå glad att jag orkade igenom, pållan går från klarhet till klarhet och det är sååå kul!

/Lavinia, som hoppas du hittar nåt som funkar för dig.
 
Hatar när det tryter! :cautious:
Jag brukar:
1. Inte göra något som kräver jättemycket engagemang från mig som ryttare (kanske inte läge att börja träna byten, piruetter m.m. om du inte är där helt 100% med kropp och själ)
Det kan vara longering, löshoppning, uteritter och bomövningar(mest för att du inte ska harva runt på banan).

2. Försök avlasta 1 dag extra i veckan. Kan någon annan ta hästen någon dag? Kan stallkompisen kanske mocka? Då får du tid att "stänga av" och känna efter ordentligt, saknar du stallet efter detta kanske?

3. (bästa delen..) SHOPPA! Köp allt du vill.. nästan. Men töm plånboken så mycket den tillåter, massa roliga schabrak, ridbyxor, benlindor, pannband.. ALLT!

4. Frisera hästen, ge den ett riktigt skumbad! Klipp hovskägg, man, svans, lugg. Den ska se ut som diamant när du är klar!

Detta brukar funka på mig, jag kanske är lite utseendesfixerad, men fy vad roligt det är att känna sig stilig på banan :o
 
Vad har du för mål med ridningen? Dags att sätta upp något eller ändra något?
Sök efter en medryttare som kan avlasta?
Miljöombyte?
Materiell lycka?

Tror dock att avlastning är det du skulle behöva.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 966
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
823
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: phie
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 817
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp