När lyckan vänder till sorg

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

horsedream

När lyckan vänder till sorg. Idag hände något fruktansvärt för min brorsdotters mamma och familj. Mammans bror fick för en vecka sedan en liten son, de har tre döttrar sedan innan. Idag blev barnet vit om ögonen och fick svårt att andas( han insjuknade oerhört snabbt). Föräldrarna och barnet åkte först in till sjukhuset i Gävle och sedan för vidare hjälp i Uppsala. Ett par timmar senare på kvällen efter dop, dog barnet bara en vecka gammalt. Sorgen finns i familjen nu, systern måste vara stark för sin bror. En ung tjej med tre barn nu, själv fick hon sin yngsta dotter i somras.

Man tror knappt att något sådant kan hända, förrän det händer. Ofta ser man sådant här på TV i deras serier.

Det enda man kan göra är att finnas där för min brorsdotters mamma, även om min bror och min brorsdotters mamma inte längre bor ihop.

Fy vad fruktansvärt för föräldrarna att förlora ett barn så snabbt, det är fruktansvärt att förlora någon närstående men att gå nio månader full av förväntan och spänning, få vara lycklig en vecka och sedan händer detta. Jag ber för föräldrarna att de ska hålla samman efter bearbetning av sorgen, då jag vet genom litteratur att en sådan här sak kan orsaka mycket smärta mellan föräldrar, spänning och kanske till slut även skilsmässa.

Jag själv som många vet här inne har inte fått barn än, och jag kan väl knappast föreställa mig hur mamma känner sig. Ändå såg jag hur förtvivlad min brorsdotters mamma var när jag lämnade brorsdottern. Hon hade varit på ridlekis, jag hade följt med henne dit och sedan hade hon varit tillsammans med mig och min sambo några timmar.

Jag är övertygad om att det var bra för min brorsdotter (är sex år) att hon inte missade sitt ridlekis, pga av denna tragiska händelse. Jag tror att hon kunde koppla av ifrån allt det mörka och spänningarna inom familjen över det som pågick och få göra något hon gillar.:bow:

Om jag vill finnas som stöd, för min brorsdotters mamma som är så ung, finns det något mer sätt än bara att hon vet att jag finns där ifall hon behöver hjälp med min brorsdotter?

Har någon varit med om liknande?
Känslor som stormar för mamman respektive syskon/ släkting till mamman?
Vad bör man tänka på om man vill vara som stöd?
Några tips på bra stöd-lösningar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När lyckan vänder till sorg

Håller med! Fruktansvärt! Det är bara något man ofta läser om eller ser via amerikanska TV-serier, det blir inte verklighet förrän det händer en själv. Det bevisar bara att hemska saker kan faktiskt hända, fastän man inte tror det.
Jag tror att du gör rätt om mamman är ung att bara finnas där för henne. Då din brorsdotter är så pass stor för ridning, antar jag att det är mamman till henne är hon som var enbart 15 år när hon brorsdottern. Läste något sådant på din hemsida för länge sedan.
Horsedream, jag förstår att du kan själv känna dig orolig för ditt kommande barn när det bli dags, men ta det lugnt. Du klarar det här, ta det bara lugnt. När det blir dags för dig och din sambo, blir allt bra. Du kan ju alltid be lite extra. Tänk positivit. Du är starkare än många och har fått kämpa oerhört. Ta det till ro nu bara.
Låt din brorsdotters mamma bara veta att du finns där för henne. Jag tycker det var rätt att låta brorsdottern vara iväg på ridningen medan det hemska pågick. Kul att hon börjat rida.
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

Tack Skrivartessan, du är en fin vän!
Tack för dina fina ord!
Det är hon som var så oerhört ung. bara 15 år när hon fick min brorsdotter. Soc krånglade och förstörde för henne och min bror.
Med sin nya kille har hon två döttrar på två och på fem månader.
Men de bråkar fortfarande med min bror om vårdnaden över lilltjejen, och propsar på att mamman ska ha hela vårdnaden och att tjejen ska bo där. Min bror gillar inte att tjafsa med mamman. Just nu är läget att dottern bor hos sin mamma, även om det är inom samma stad, men ändå och vissa saker händer som han får reda på i efterhand. Men det hör inte hit i denna diskussion. Nu vill jag främst veta hur jag ska veta, för att hjälpa henne i den här svåra tiden.
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

Håller med föregående talare..

Det är fint att du vill ställa upp och stötta mamman.
Jag har inte förlorat något barn men min lillebror för 1,5 år sedan.

När sånt inträffar helt plötsligt är det skönt att veta att någon finns,även om man inte orkar prata så är det skönt att veta att någon finns där och vill lyssna när den dagen kommer då man behöver någon att prata med.

Fråga henne om hon behöver hjälp med något,såsom barnvakt till de äldre barnen,sedan är det ju rätt mycket praktiskt att ta tag i runt dödsfall som man kanske inte alltid orkar med.
Som anhörig och stöd finns det inte så mycket att säga,bättre att finnas där och lyssna,jag vet att både jag & mina föräldrar fick höra mycket från "välmenande" släktingar och bekanta som togs helt fel.
Såsom "ja men var glad att du har fler barn" och "Nä men var glad att han inte var äldre och hade egna barn" osv,inget man vill höra även om det nog var sagt i ren välmening,i sorgen tolkar man ofta in saker på värsta vis.

Jag tycker också det var jättebra att brorsdottern kom iväg på ridlekis,barn sörjer ju på ett annat sätt än vuxna så det är nog bra för henne att komma ut på sådant hon är van vid att göra och tycker är roligt,det är tungt som barn att sitta och se sina föräldrar må jättedåligt och gråta.Kanske kan du och hon hitta på något roligt?

mvh Zaria
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

Men usch, vad fruktansvärt tragiskt! Tyvärr har jag inga bra tips, men jag beklagar verkligen.... :(
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

:cry: värsta mardrömmen, man får nästan panik när man inser att det kan hända vem som helst.. Sånt händer ju bara på tv liksom :cry: :cry:
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

Kanon att du finns där, som en stöttepelare som är som vanligt. Har inte råkat ut för det själv men träffat familjer i mitt jobb som gått igenom liknande saker. För ett barn är det jätteviktigt att få fortsätta vara barn, att vardagen lunkar på och att det finns vuxna utanför som finns bara för dom- DU. Gör vanliga saker, gå på ridlekis, gå och fika, gå på bio, ta en promenad etc. Finns tilll där och prata om annat än den stora sorgen. Du visar på så sätt att livet går vidare och att det är värt att levas- trots såna här ofattbara och orättvisa händelser. Guldstjärna till dig- oh vad bra du är!!:)
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

Det bästa man kan göra är att finnas till och stötta och lyssna,vi fick matlådor lagade så vi slapp tänka på mat lagning,det var jätte skönt.Visa att du värkligen bryr dig men säj inte saker som du förstår hur det känns,för det är värre en vad man kan tänka sig. Förlorade våran dotter 4/8-05 då min moderkaka lossnade,fick aldrig se henne skratta eller gråta.Vi saknar våran dotter Saga så.
 
Sv: När lyckan vänder till sorg

Tack för ditt beröm!
Tack till alla som skrivit i den här tråden.
Jag är tacksam för alla svar.
Barnet är nu begravts och min brorsdotters mamma försöker hjälpa sin bror när hon kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 342
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 698
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp