När kan man kalla sig Proffstränare ??

W

Westerntokan

Egen erfarenhet..

Har själv tränat upp några hästar så de kan tävlas i SM.

Några av hästarna har ägarna tävlat i SM med flertalet placeringar..

Kan ägaren nu börja kalla sig proffstränare......:confused:

Har ni synpunkter ??
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

Ett proffs är man när man har det som levebröd. Annars får man väl kalla sig "erfaren/rutinerad/framgångsrik" etc.
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

krypto skrev:
Ett proffs är man när man har det som levebröd. Annars får man väl kalla sig "erfaren/rutinerad/framgångsrik" etc.

Tycker det är ganska fräckt av hästägare att börja kalla sig proffstränare... efter framgångsrika tävlingar,
på hästar de ej över huvudtaget tränat upp själva..
Och ta åt sig hela äran av hästens utbildning själv..

Är dock inte ute efter att JAG ska få beröm..
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

Rent regelmässigt enligt tex AQHA/APHA regler så är det ju så att man räknas som proffs så fort man tar betalt för att träna en häst eller ryttare....

Många "proffs"tränare är mycket mindre erfarna eller kunniga än en del amatörer i det läget.

När man tar en häst på utbildning/träning får man ju tyvärr räkna med att andra kommer ta åt sig "äran" om det går bra senare, även om det givetvis också fortsättningsvis krävs en del kunskap i sadeln för att i längden få framstående placeringar på tävling på högre nivå.

Men som tränare kan du ju alltid själv berätta vilka hästar du tränat, om nu inte ägarna själv gör det. Det blir ju bara pinsamt för dom isåfall om nu dom sagt att de tränat hästen helt själv....

Men jag håller med om att det kan vara irriterande.... :smirk:
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

Proffs är man som någon annan skrev, då man har det som sitt yrke och försörjning. Inom travet löser man även proffslicens , men du kan ju vara amatör och likväl livnära dig enkom på dina hästar -om du har stor skicklighet och enorm tur...;)

För egen del anser jag att jag aldrig blir proffs, även om jag idag bedriver uppfödning och driver det som företag. Känns inte som proffs då man enkom har 15 hästar.... När folk frågar om jag har stuteri så anser jag inte det heller. Även om jag nog skulle kunna gå under det.
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

Du har rätt, förutom när det gäller tävlingar inom quarter och paint (AQHA och APHA) som var det jag skrev, dom har lite speciella regler som säger att man så fort man tar minsta betalt för att träna en annans häst, eller en ryttare så måste man räknas som proffs och får inte tävla amatörklasser. Man kan återgå till amatörstatus om man hållit sig från att ta betalt i 5 år, och som amatör får man tex inte rida nån annans häst på tävling, bara egen eller nära familjemedlems, lite förenklat...

Så, det beror på vad för tävlingar det gäller.
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

När man tar en häst på utbildning/träning får man ju tyvärr räkna med att andra kommer ta åt sig "äran" om det går bra senare, även om det givetvis också fortsättningsvis krävs en del kunskap i sadeln för att i längden få framstående placeringar på tävling på högre nivå.

I mitt fall skulle jag få köpa hästen, inte ha den på "gratis"träning


Men som tränare kan du ju alltid själv berätta vilka hästar du tränat, om nu inte ägarna själv gör det. Det blir ju bara pinsamt för dom isåfall om nu dom sagt att de tränat hästen helt själv....
Men jag håller med om att det kan vara irriterande.... :smirk:[/QUOTE]


Man blir såååå ledsen :( :( på folk..
Hade det varit så att jag hade tränat hästar för tävling och fått betalt....som jag får av ärliga kunder.. hade det väl varit lugnt...
Men när man blir blåst av en vän, som säger att hon har tränat upp hästar, för hon är proffstränare..

Bläääää....... på folk.....Tack för alla kloka svar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

Been there, done that... :smirk: Tro mig, jag vet hur det känns, och jag har försökt ta mina erfarenheter som läropengar och dyra läxor, men man blir ändå sårad när man blir lurad....
 
Sv: När kan man kalla sig Proffstränare ??

wrangler skrev:
Been there, done that... :smirk: Tro mig, jag vet hur det känns, och jag har försökt ta mina erfarenheter som läropengar och dyra läxor, men man blir ändå sårad när man blir lurad....

Precis....:angel:

Om man kunde se igenom folk som är oärliga......:idea: så man kunde slippa dem...:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 385
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 758
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 306
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp