När det inte är roligt längre

Sv: När det inte är roligt längre

Lånar tråden lite..

Just nu sitter jag nämligen med ett liknande problem. Pållan har varit oridbar sen oktober (först skada i hagen och sen hålvägg som verkades upp, hon fick bo ett par månader på konvalescentstall pga boxbrist i stallet vi stog). Vi började försiktigt rida rakt fram i skritt i Mars eller April och har sen dess bara gått på mjukt underlag rakt fram (vet och hovslagares rekommendation).

Till och från har hon känts lite tjurigare än vanligt och kanske något "tassig", men ingen direkt hälta/värme/ömhet/nånting har kunnat hittats. Och så i söndags var det dags igen- defintiv markering höger fram (den hon har hålväggen på och även tidigare varit halt på). Hon går på bete nu, men behöver egentligen ridas för att inte bli för fet.

Problemet för mig är att jag kunde liksom leva med att kunna rida bara rakt fram i skogen- då kunde vi ändå göra nånting, men nu är det total vila igen som gäller, gud vet för hur länge. Jag såg ett hopp om att börja träna i september/oktober och då kunna känna efter hur kul det faktiskt är med häst. Om det fortfarande kändes som om pållan bara är ytterligare ett stressmoment då hade jag tänkt lämna på foder ett tag och se hur "det andra livet" kändes för att sen ta ett beslut.

Men nu är hon halt igen, samma hov igen och det verkar stört omöjligt att hitta grundorsaken. Det upphör på något sätt att vara roligt med häst när den bara kostar enorma summor pengar och man inte ens kan ta den på en promenad. Hon är helt enkelt en extremt dyr och tidskrävande hamster, precis när jag känner att jag varken har tid, ork eller råd med en sådan. Inte blir det bättre av att hon blir så tjurig när hon har ont, så det är inte ens roligt att vara i stallet. Jag har redan lagt åtskilliga år på rehab av min förra häst- som i slutänden togs bort och jag känner att jag inte orkar så mycket mer av oro, leva toksnålt och spendera timmar i kollektivtrafik varje dag för att klappa på hamstern och skura hoven med tandborste.

Men frågan är ju vad det finns för alternativ?

/Lavinia, lätt hopplös, saknar det roliga med hästar och ridning.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Har bestämt mig för att avakta. Köparen blev inte glad, o det kan jag förstå...
Ska pröva en ny tränare i veckan, hoppas det kommer fungera bra så jag kan få igång motivationen lite. Ha lite privatträningar att se fram emot :)

Hej
har du funderat på om du kan få en medryttare kanske två till tre gånger i veckan, det är ju ett sätt att känna efter lite, både hur det känns när någon annan "har" din häst och fundera hur du själv mår när du får avlastning lite i veckorna. Lycka till / Kazam
 
Sv: När det inte är roligt längre

kl

Jag hoppas att det går bra att jag också lånar tråden lite, det känns så dumt att starta en ny när den behandlar nästan samma ämne. Jättekul att höra att du verkat komma till ett tillfälligt beslut i alla fall och hoppas det blir bra med den nya tränaren!

Som jag nämnde i mitt tidigare svar till Bison har jag tappat all lust och glädje med hästarna och ridningen. Min egen häst tycks avsky mig, med all rätta, då jag är en värdelös ryttare. Fick det svart på vitt under en programridning igår, av en erfaren dressyrdomare: Hon hade inte EN positiv sak att säga om min ridning. Jag red så dåligt att min häst gick orent i traven, passtakt i skritten och bakom lod hela tiden. Kul att få reda på det nu, efter två år med duktiga tränare och svett, blod och tårar. Jag vet att jag aldrig ridit bra, men jag trodde inte att det var så jävla katastrofalt som det tydligen är.

Jag har haft det jobbigt hela våren med svackor pga. ridningen. Har tagit pauser för att försöka komma tillbaka, även försökt bli av med hästen då jag bara inte orkat utan bara legat hemma och grinat och grinat. Och nu är jag där igen, ännu djupare i skiten. Jag får ångest av att åka till stallet, skulle ut och rida i skogen med vänner idag men fixade det bara inte. Har fått sömnproblem, en magsårsliknande värk dygnet runt, inget är kul och jag grät när jag åkte ut och mockade idag. Orkade inte ens säga hej till min häst. Om det inte varit för att jag åkte direkt och söp mig full efter gårdagens programridning hade jag fortfarande grinat hysteriskt, det kan jag garantera.

Jag är ingen skogsmulleryttare. Kommer aldrig att bli. Självklart håller jag på med hästar för att jag älskar dem, men det är inte bara därför. Jag vill jämföra mig med andra, utvecklas och sätta upp mål - med andra ord träna och tävla. Så fungerar det i allt jag tar mig an, jag ser ingen mening att hålla på och "lalla" med hobbys, jag behöver liksom inte rida SM men jag VILL prestera även om det så bara är en seger i en liten skitklubbtävling.

Jag har sedan i vintras letat allt från medryttare till fodervärd. Inget av de få svar jag fått har av olika skäl varit intressant/fungerat. Kan därmed inte få någon direkt avlastning utan måste till stallet varje dag. Byta stall/sätta på lösdrift är inte aktuellt.

Om ni hade varit i min situation, med min inställning till hästeriet och allt, vad hade ni gjort?
Alternativen som jag ser dem idag är ju att sälja hästen (till vem? Vem säljer man en relativt outbildad f.d. travare med humör och nerv till?) och skaffa en ny (för vilka pengar?). Eller att behålla och göra... tja, ingenting. Må dåligt, slösa tid och pengar på en häst som bara går i hagen. Det är alltså alternativen jag ser. Ser någon några andra?

Fick jag välja fritt skulle jag köpa en bra travhäst, för det är travet jag egentligen vill ägna mig åt, ridningen/dressyren kom in på ett bananskal när nuvarande hästen inte funkade på travbanan. Men jag har inte 60 000 att köpa häst för, och jag har inte råd att hålla två hästar. Och dessutom är mina djur min familj, de är lika viktiga som människor. Hur kommer man över den spärren så att man kan göra sig av med den man har, om man nu ska det?

Fan. Jag minns inte ens när det var roligt med hästar senast.
 
Senast ändrad:
Sv: När det inte är roligt längre

Alltså, du vet ju att du har en skev självbild, så du behöver en tränare som kan jobba med ditt mentala tänk också. Jag ska ärligt säga att om din häst går orent i traven som fd travare så tycker jag nog ändå att du är jäkligt duktig som rider en programridning. Jag har ett halvblod som är 11 år och aldrig startat nånting, hon är alltid mer eller mindre sjuk, så du startar iaf din häst:)

Men rent krasst, vill du ha en travhäst får du ju sälja den hästen du har nu, så "enkelt" är det.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Nej, jag har ingen skev självbild.
Jag har alltid vetat att jag ridit dåligt, vilket jag fått höra av tränare också, men jag har aldrig fått ett så här dåligt omdöme. Men det var kanske bra, så att jag fick vakna upp och tvinga mig till ett ultimatum.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Fast du gör det ju inte lätt för dig med att ha en outbildad travare.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Jag kan inte ens rida välutbildade gamla läromästare i form och rider med exakt lika oförståeliga hjälper och tabbar där, så det gör lite sak samma. Det är snarare värre att rida en bra häst för då får jag ju bara ännu större bevis på hur kass jag är. Minns med fasa ridskoletiden i tonåren då jag blev utskälld av ridlärare för att "den där hästen kan sjuåringarna rida bättre än dig". Så nej tack.

Sedan skrev jag relativt outbildad, inte outbildad.
Hon går kanonfint med andra ryttare, har aldrig haft problem med gångarterna utan tvärtom fått väldigt fina omdömen till och med av instruktörer som normalt avskyr travare. Men med mig på ryggen går det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: När det inte är roligt längre

Jag hade i din sits antagligen sålt hästen och sedan varit utan ett tag. Gjort annat, och/eller sparat pengar till att köpa en häst som du vill ha.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Jag önskar så att du hade bott i mina trakter, så kunde vi ridit lite ihop och du kunde fått rida min pärla.

Iaf, jo, jag tycker du har en skev självbild som gärna vill framhäva dig som så dålig, kass, ful, usel. Många travare kan inte ens gå på en volt, din häst klarar en programridning och jag skulle väl tro att det är du som utbildat henne?

Och att din häst inte tycker om dig, min hästar har fasiken inget val:devil:
 
Sv: När det inte är roligt längre

Herregud m'nniska.

När jag tävlade en gång på en travare var jag skitlycklig för att den galopperade rätt i båda varven.

Krav efter individ.:crazy:
 
Sv: När det inte är roligt längre

Varför inte köra henne istället då? :) Du älskar ju travet så kör henne och få rutin innan du har möjlighet att köpa dig en tävlingstravare? :)
 
Sv: När det inte är roligt längre

Nej, jag har ingen skev självbild.

Jo, och det har du demonstrerat i tråd, efter tråd, efter tråd! Du hävdar, t.ex., att du är ful och överviktig. Bilder som du har lagt ut visar på något HELT annat. Så, jo, du har en väldigt, väldigt skev självbild!
 
Sv: När det inte är roligt längre

Kan du inte vila från ridningen ett år? Man kan ha häst utan att rida. Jag har själv lagt ner ridningen, iof pga barnafödande/småbarnstid men jag hade nog kunnat tvinga mig till att få tid att iaf rida litegrann om det bara var så. Men är det inte roligt (och man i mitt fall bara har dåligt samvete över att inte hinna med häst och familj såsom man "borde" samt känner stress över att inte hinna eller ha tid eller ork) så finns det ju ingen vits med det? Man kan lägga ridningen på hyllan utan att lägga hästarna på hyllan (jag har dock haft full service och knappt behövt åka ut) och när man sen kommer tillbka har man kanske hittat tillbaka till sig själv eller det som saknades. Och om inte kanske man har börjat bygga på en ny identitet vid sidan av hästmänniskan som gör det möjligt att kanske lägga även hästarna på hyllan med tiden om det är det rätta.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Jag kan inte ens rida välutbildade gamla läromästare i form och rider med exakt lika oförståeliga hjälper och tabbar där, så det gör lite sak samma. Det är snarare värre att rida en bra häst för då får jag ju bara ännu större bevis på hur kass jag är.

Sådär upplevde jag det själv för många år sedan. Jag är inte alls samma tävlingsmänniska som du verkar vara så jag lärde mig att "tävla mot mig själv". Därmed var det mycket troligare att utbilda unga hästar, bara att få dem att gå runt fyrkantspåret är inte givet först gångerna... Plötsligt kunde de galoppskänkel och någon fick jag tom i form en bit...

Jag älskar fortfarande utbildning av unghästar av just den anledningen, det svåra var när min gena tant blev för duktig, då jag nog borde ha börjat stämma av henne med diverse tävlingar. Pga att jag studerade hade jag däremot inga pengar så det var bara att glömma...

Så - det gäller att sätta sina egna mål, men du verkar bara vilja tävla mot andra. Jag tror just det var anlendignen till att jag inte gillade att rid duktiga hästar - då blev mina mål att rida lika bra "som hästen kunde", dvs jag hade svårt att ändra målen så de passade oss.

..och ja, alla inlägga jag sett av dig tyder på en självuppfattning som inte stämmer med vad du sedan skriver. Att få en travare att gå dressyrprogram på ett par år tycker inte jag är dåligt. Även om kritiken inte alltid är den bästa.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Just det, en sak till: Om nu andra kan rida din häst så hon går bättre - hur många år har de inte tränat?
För att din häst ska kunna prestera med dessa ryttare måste det ändå vara så att DU har skolat henne så passa att de kan plocka fram de sakerna. För jag antar att det är du som tränat henne största delen av tiden?

..och nej, man behöve rinte bara få positiva omdömen hela tiden, men man måste också kunna se det positiva!
 
Sv: När det inte är roligt längre

Det är ett fåtal "travare" som kan bli "bra" ridhästar, om man med bra menar att den ska kunna gå programridningar/tävla i lätta dressyrklasser på godkända procent. Vill man tävla lätta klasser med bra resultat så ska man nog välja en annan ras eller om man vill hålla på med trav, köp en bra travhäst. Men en okej travhäst eller en skaplig häst för lätta klasser i dressyr/hoppning kostar väl lika mycket pengar - som du säger att du inte har.

Eller så får man helt enkelt anpassa sig efter den häst man har och göra det bästa av situationen. Som någon skrev, tävla mot sig själv.

(Och jag ser inte ner på någon hästras, jag har många års erfarenhet både av trav, travare som rids och av vanliga ridhästar).
 
Sv: När det inte är roligt längre

Nej och åter nej.
Jag redigerar mina bilder: Sminkar, ändrar proportioner på både ansikte och kropp. Ingen som inte träffat mig och inte är partisk kan uttala sig i den frågan, och min självbild har åter inget med detta att göra.

nyfikenienstrut: Det håller jag dock inte med om, jag har nog aldrig sett en travare (vid närmare eftertanke någon häst) som inte gått godkända procent i LD-klasser på klubb- och lokal nivå. Alltså fasen, det behöver inte ens vara klubbnivå, jag vann en jäkla SKRITTKLASS på Ridtravarnas riksmästerskap förut och det levde jag i veckor på. Och hon tävlade på klubb på 65% och 70% förut, det är liksom inte hästen det är fel på, men nu har jag väl lyckats rida sönder henne så mycket att det är kört. Jag vet inte.
 
Senast ändrad:
Sv: När det inte är roligt längre

Hon är bakskygg och har slagit sönder vagnar och skenat. Dessutom blir det ju inte bättre av att köra när jag inte kan träna och tävla.

Rutin med travhästar har jag redan.
 
Sv: När det inte är roligt längre

Men, jag har bestämt mig för att lägga ner för min egen skull, för det är inte värt att ha en sådan ångest inför stallet att jag får gråtattacker och ångestkrypningar av tanken på att tvingas rida. Har inte bestämt hur jag gör med hästen men blir hon kvar får hon gå i hagen på heltid, så slipper jag våndas över något med henne i fortsättningen.

Samtidigt är jag så sjukt jävla avundsjuk på folk som kan hålla på, gud så det gör ont när duktigt folk köper hästar och kan ha roligt med dem. Men jag har åtminstone ett intresse till i livet, så jag får försökts rikta in mig på det istället. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 118
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 062
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp