När blir halvblodskorsningar halvblod?

kopparberg

Trådstartare
Jag menar när kan de registreras i ASVH som halvblod?
Jag tillbringade många år på en ridskola/stuteri där jag började rida. Min mentor var hästuppfödare och hade flera halvblodsston i avel. Jag kommer fortfarande ihåg stammarna på dessa ston, och då är ju BLUP på ASVH:s sida en guldgruva när jag vill kolla avkommor och släktingar till dessa gamla avelsston! :D

Ett halvblodssto fick tre stycken fina avkommor med en welshhingst, och jag hittade den avkomma som blev ett sto och såg att hon betäckts med halvblodshingst, och då var med på BLUP sidan. Hittade fyra generationer med det stoet (welsh/halvblodskorsningen) som stammoder eller vad man kallar det.
Såg sedan att en av ättlingarna var registrerad som halvblod i ASVH, så min fråga är när är det "tillräckligt mycket" halvblod i en halvblodskorsning för att den ska få registreras som halvblod i ASVH?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Har ättlingarna raskod 04?

För gröna papper krävs godkänd pappa, morfar och mormorsfar, då får hästen ett löpnummer som börjar på 0-5.

Det har varit lite olika bestämmelser genom åren. Vissa år har hästar fått raskod 04 och löpnummer som börjar på 6 vilket är vita papper, och året efter har ett helsyskon fått vare sig det ena eller det andra.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Det två första siffrorna i regnumret är raskod, så det är samma sak.

Därefter kommer födelseår, två siffror, och sen löpnumret. Vad börjar det på?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Dottern undan wels/halvblodskorsningen har ett nr som börjar på 04. Men dens avkomma börjar på 54 och nästa generation på 04.

Lite kul också att samma tjej haft fyra generationer tycker jag! :laugh:
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Detta har jag också undrat över!

En granne har betäckt sitt ponnysto som är u: New Forest, e: xx med ett halvblod, och hon sa att om hon sedan skulle betäcka det fölet med halvblodshingst skulle den avkomman kunna registreras med gröna papper i asvh!? Är det så det funkar?

Då skulle alltså den avkomman bli:
e: hbl
ue: hbl
uue: xx
uuue: New Forest
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

När vi ändå är inne på ämnet passar jag på att ställa en dum fråga.

Ett ridponnysto med gröna papper betäckt med en godkänd halvblodshingst som blir över ponnymåttet (det sistnämnda kanske inte spelar någon roll iofs). Blir det en ridponny eller halvblodskorsning?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Du kan välja själv välja vilket förbund du vill registrera avkomman i.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Hmm. om man tar ett hbl el en arab tex med gråa papper och betäcker med en godkänd hbl hingst, är det först två generationer EFTER denna betäckning det då skulle bli en avkomma med gröna papper?

Förstod jag dej GÖREL rätt då?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Det tror jag, om jag förstått dig rätt;)

Min egen häst som exempel, pappa godkänd, morfar godkänd, mormorsfar icke godkänd men av tillåten ras och registrerad, mormorsmor stamboksförd. Min häst har vita papper liksom hennes mamma hade, mormor hade grå. Min hästs avkommor efter godkänd hingst får gröna papper.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Det tror jag, om jag förstått dig rätt;)

Min egen häst som exempel, pappa godkänd, morfar godkänd, mormorsfar icke godkänd men av tillåten ras och registrerad, mormorsmor stamboksförd. Min häst har vita papper liksom hennes mamma hade, mormor hade grå. Min hästs avkommor efter godkänd hingst får gröna papper.

Jag tror vi förstod varann :) men vad säger hingsthållaren om man kommer med ett sto med Grå/vita papper? el dom bryr sej kanske inte? Reggas en sådan här avkomma i asvh då? och kommer det så småningom automatiskt rätt färg på papprena?

tex mitt ena sto "ser ut så här" pappa reggad men ej avelsgodkänd, morfar godkänd och mormorsfar godkänd.

är det tredje linjen som behövs efter tex mitt sto för att det skulle blitt godkänt med GRÖNA papper?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Man får kolla med den enskilde hingsthållaren. En gång var det en som muttrade när jag sa att mitt sto hade vita papper, men den hingsten blev det inte. Mitt stos avkommor får ju dessutom gröna papper.

Man reggar i ASVH, ska få raskod 04 men löpnummer som börjar med 6. 0-5 är gröna papper.

Helt enkelt ska pappa, morfar och mormorsfar vara godkända.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

För att göra det mer konkret för mig, vad har denna häst för papper? 04073194
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Gröna!

04 är raskod för halvblod
07 är födelseåret
3194 är löpnumret, och då det börjar på en siffra mellan 0 och 5 är det gröna papper.

Mitts stos löpnummer är 6034, hon har alltså vita papper.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Vad har denna hästen för papper och vad är det för raskod då?

59109504
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Registret "längst ner"
Avdelning III
Övriga hästar av varmblodstyp. Härstamning ska kunna verifieras.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

All info finns här
http://www.asvh.se/avel/stambok
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Tack Görel! Det är en halvsyster till min och jag har ju inte fått passet ännu men enl ASVH kommer hon få vita, o då är det ju skumt att hennes halvsyster (på mammas sida, det är ju där problemen "bör" komma) fått gröna, ska trycka på ASVH lite om det :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: sinpol
·
Avel För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av...
2
Svar
30
· Visningar
3 695
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 886
Senast: Molekyl
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp