När blir halvblodskorsningar halvblod?

Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Jag var fodervärd under många år till ett sto som var 50% halvblod och 50% Connemara i stammen men var regestrerad som halvblod. Har alltid funderat över detta att halvblodet kan vara så mycket uppblandat som 50% och ändå räknas som renrasigt :confused: Men det stämmer alltså att hon var sv halvblod??

Har föresten inte passen den färgen som papperet på hästen har eller är det bara en tillfällighet att min häst som är 04 har ett grönfärgat pass?

(låter som värsta dagisbarnet med mina frågor :o )
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Stämmer, är papprena i passet gröna är också papprena det. Har i ärlighetens namn bara sett vita och gröna, och utländska rosa, men jag antar att det är likadant med grå.

Korsningshästen kan mycket väl ha varit registrerad i ASVH men inte med som renrasigt halvblod, d v s raskod 04.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Jag kollade förstås hästen på blup:angel: och såg stammen.

Olika år har ASVH värderat stammar olika, just den där är svår p g a mormorsmors okända stam, ibland har en sån stam gett gröna och ibland grå.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Nu blev jag jätteförvirrad. :confused:

Blev lite sugen på att kolla upp gamla "stellans" stam på asvh och hon hade gröna papper dvs raskod 04. Hur är det möjligt? Hela stammen på mödernet är Connemara.... (04826210)
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Jag tänkte inte på att den kunde vara så gammal:o

"På den tiden" fick hästar e godkänd halvblodshingst u vad som helst, raskod 04 och vita papper.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Haha...ja gammal var hon men hon är borta nu sen några år. Jag tänkte faktiskt inte heller på att det kunde vara anorlunda så långt tillbaka i tiden.

Jag köpte en av hennes senare avkommor med 59 (979585) i början. Jag var rätt ointresserad då av färg på papper och stam ( nu är jag supernyfiken på stam :D) så jag har bara för mig att han klassades som grön, stämmer det eller vad är 59 för kod? Pappan var ju inte godkänd.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

På den tiden" fick hästar e godkänd halvblodshingst u vad som helst, raskod 04 och vita papper.

Så man kunde korsa med både Ardenner eller russ och det blev ett halvblod :o

Vansinnigt....
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Avkomman hade grå papper, raskod 59 har jag för mig står som odefinierat halvblod. Hittar inte listan på nätet:(
I ASVH kan ingen annan raskod än 04 ge rasrena halvblod. Löpnumret börjar på 9 och det är inte heller gröna papper.

Kommer faktiskt inte ihåg exakt hur det var då, de hästar jag stött på hade oftast mammor som helt klart var varmblodiga men av okänd stam.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Det här tycker jag är jätteintressant. Men konstigt. Visst är det märkligt att mamman som var bara 50% halvblod räknades som renrasig och sonen som var 75% halvblod med känd stam bara fick grå papper för att fadern inte var godkänd men hade fin stam ändå.

Tycker jusst de gamla hingstarna är jättespännande att rota runt bland. Tyvärr känns det som just den gamla svenska stamen snart är borta :( Det stoet jag har nu är ju rena dinosaurien i stammen men jättekul att forska i.

Tack för svaren
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Man har ändrat reglerna genom åren men avkommor till icke godkända hingstar får alltid grå papper. Det gäller även om hingsten blir godkänd efter att avkomman tillverkats.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

En sista fråga (tror jag :crazy: ) är nästa två siffror året de är födda? Som mitt sto tex som har 0492 (2080) och vad står de sista siffrorna för? Någon typ av personnummer?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Det är löpnumret, det delas ut i ordning efter att registreringsansökan kommit in. Mitt första föls ansökan råkade komma in samtidigt som Flippans embryotransferföl (man kan se på ASVH i något som heter postlådan att ansökningshandlingarna har kommit in till dem) och de har löpnumrena efter varandra.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Man har ändrat reglerna genom åren men avkommor till icke godkända hingstar får alltid grå papper. Det gäller även om hingsten blir godkänd efter att avkomman tillverkats.

ja görel det är arab, varför jag frågar är för att många hävdar att en arab ska du kunna betäcka med det "mesta" och få "rena" papper. (som förädlare liksom)Så skulle man enligt dessa människor tex betäcka en arab med papper med en avelsgodkänd halvblodshingst så ska man kunna regga den som renrasigt hbl (med gröna papper?) el som partbreed arab?!
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Betäcker du en arab med en godkänd halvblodshingst ska det bli raskod 04 alltså renrasigt halvblod och den bör få gröna papper. Araberna är ju lite knepiga eftersom de inte godkänns på samma sätt som de flesta andra raser så jag vågar inte svära på att det blir gröna papper. Jag skulle registrera ett halvblod med arabförälder i ASVH för det ger många möjligheter.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Betäcker du en arab med en godkänd halvblodshingst ska det bli raskod 04 alltså renrasigt halvblod och den bör få gröna papper. Araberna är ju lite knepiga eftersom de inte godkänns på samma sätt som de flesta andra raser så jag vågar inte svära på att det blir gröna papper. Jag skulle registrera ett halvblod med arabförälder i ASVH för det ger många möjligheter.

Vad blir det för möjligheter menar du?
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Unghästbedömingar, stamboksföring, Breeders. Efter att ASVH ändrat sin hemsida hittar jag inte den jag brukar hänvisa till, men avkomman får samma rättigheter som alla halvblod.
 
Sv: När blir halvblodskorsningar halvblod?

Unghästbedömingar, stamboksföring, Breeders. Efter att ASVH ändrat sin hemsida hittar jag inte den jag brukar hänvisa till, men avkomman får samma rättigheter som alla halvblod.

Aha ja du menar så =)
Tack både Görel och cirkus för svar.
Fick faktiskt även svar från asvh nu på morgonen att är araben reggad i arabhästförbundet som ARAB och inte AK-(arabkorsning) så kommer fölet om den har en pappa som är ett avlsgodkänt hbl få gröna papper.

Vet ni några hingstar som visat sej passa bra till araber? Ja tänker mest att om man betäcker sin arab med ett halvblod så är väl det nästan fämst för att få en större häst än mamman och då kanske även en nättare modell på avkomman än ett hbl men jag har kanske fel där.

Higlight ska väl ha varit en sån häst som passade araber har ja hört? givitvis även individanpassat men lite över lag" om du förstår hur ja menar
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: sinpol
·
Avel För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av...
2
Svar
30
· Visningar
3 695
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 886
Senast: Molekyl
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp