när berättade ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SannaQ

att ni var gravida? för familj & vänner? ar ganska nyligen upptäckt att vi är gravida och förmodligen i vecka 6/7... väldigt färskt alltså.

min man vill att vi ska vänta med att berätta pga missfallsrisken medan jag har ett oerhööört behov av att prata med framförallt mina systrar och nära vänner. vi är som en stor familj allihop och skulle det vara så att vi får missfall så vill jag iaf dela den biten med dom också.

vi har berättat för min svärfar, min mamma, min ena syster och en vän. det senaste pga att hon iaf förstod när jag "inte hade tid att gå ut o röka" :smirk: pah... sämre lögn hade jag fått leta efter.. (på tal om cigg :d att sluta röka kommer vara min värsta graviditetskrämpa känns det som just nu..:crazy: ) det känns ju dessutom väldigt knepigt att bara ha berättat för vissa "in the family".. jisses, hur ska reaktionerna bli sedan, om dom får veta att dom fick veta "sist" hahaha...

hursomhelst.. jag kan ju självklart inte gå emot min mans känslor i det hela, men vi kan ju prata om det lite mer.. smälta det hela lite o se vad som känns bäst. men vad säger ni? ÄR det på tok för tidigt?(självklart individuellt men ändå..)

arbete, släkt och mindre nära vänner tänkte vi berätta runt vecka 13-14 eller när tillfälle ges.
 
Sv: när berättade ni?

Jag tror att mammans och pappans behov är olika i just det här fallet. För oss var det nämligen likadant, jag behövde verkligen får prata av mig och dela det underbara medan min sambo ville att vi skulle "suga på karamellen". Vi bestämde att jag fick prata med mina föräldrar och mina två bästa vänner och sedan väntade vi ett bra tag innan vi släppte det till alla andra runtom oss. På jobbet gick jag runt och stack fram en ultraljudsbild och berättade att det fatiskt var två stycken därinne när det väl var dags att berätta.
Angående missfallsrisken är det nog så att om det skulle hända kan man få mycket stöd och tröst om andra vet om ens sorg.
 
Sv: när berättade ni?

Inte för att vara elak, men man vet aldrig vad som kommer att hända så det är lika bra att berätta.
Jag fick missfall i 12,5 veckan och en kompis till mej bebis dog i magen 2 veckor före beräknad BF.

Berätta och dela glädjen!!
 
Sv: när berättade ni?

Jag visste det själv inte förrän jag var i 10:e veckan men då berättade vi det direkt för makens föräldrar. En kompis visste också om det eftersom det var hon som påpekade att alla mina konstiga symptom tydde på en graviditet och sa till mig att göra ett grav-test.

Min familj har jag inte speciellt mycket kontakt med, men vi träffades på brorsans födelsedag när jag var i 20:e veckan. Eftersom det inte syntes något direkt på mig och jag inte ville sno uppmärksamheten på kalaset höll jag tyst till dagen efter när jag ringde runt och kollade så släktingarna var lediga en månad senare för bröllop. först fick mamma veta det :o
 
Sv: när berättade ni?

Då jag inte haft några som hellst symptom på en graviditet så har jag själv liksom inte förstått det förren vi var på UL. (Men vissa dagara, som idag tex, så tror jag fortfarande inte att jag är gravid)

Vi hade lite tvärt om mot Sar. Min sambo ville berätta för hela världen att vi skulle ha, medans tråkiga jag, som inte trodde på det ville vänta.

Idag är vi i vecka 17, snart 18 och har nyligen bara berättat för svärföräldrarna och en kompis (i vecka 16). Min mamma kommer att få veta sent, men det beror på att jag vill berätta det face to face så att säga. Och då har förhoppningsvis magen växt lite också så att jag själv kan tro på det..

Jag tror att jag skulle ha berättat tidigare om det var så att jag hade typiska symptom, så att man inte "kan döjla" det. För då hade jag ju trott mer på det också..

Alla gör som de själva vill. Men jag hade ju bestämt mig till att vänta åtmindstone till V12, "den dagen" jag blev gravid. Men som RamonaRunds säger, man kan aldrig vara säker på att inte få missfall.
 
Sv: när berättade ni?

Vi berättade inte för någon förrän i vecka 16-17 någonstans, precis innan vi skulle på ultraljudet.
Vi kände båda två att vi ville ha lite tid på oss att smälta det själva först så vi var helt överens om att vänta med att säga något.
Först fick föräldrarna veta och sen lite annan släkt och vänner, det var ingen som behövde känna att de fick reda på det sist, utan när vi väl börjat berätta så blev det i den ordning som vi träffade alla helt enkelt.
 
Sv: när berättade ni?

*KL*

När det inte gick att dölja längre utan började synas...
Våra familjer fick veta först.
 
Sv: när berättade ni?

Familjen; Vi väntade till vecka 13. Kändes som vecka 12 är det magiska för missfall.
Arbete och kompisar; Vi gjorde FP av olika orsaker och väntade till efter svaret på det.
 
Sv: när berättade ni?

*kl*

Jag förstod att jag var gravid först när en kompis berättade att hon var det,vi följdes åt ända till mitt missfall. För mina föräldrar berättade vi kanske i v 8. Alla kompisar fick reda på det i v 11-12. I v 17 fick jag missfall (MA).

Det jobbiga är att de som är gravida eller just har fått barn "inte går att prata med" - det gör för ont. De andra har varesig barn eller planerar det, så de förstår inte vad man går igenom.

Sen frågar ju alla andra som visste om det "hur det går nu då, blir det någon bebis snart???" Det är ju en jättekul fråga när man testar negativt varje månad!!!

Nästa gång skall vi inte berätta förrän efter v 20 eller nått, när det börjar synas ordentligt.

Men att välja någon man litar på (föräldrar, bästa vännen, syskon) som kommer att stötta hur det än går är nästan nödvändigt!
 
Sv: när berättade ni?

Första barnet, berättade för mamma dagen efter hennes 40-års dag, sonen kom tre månader senare, hon såg inget och inte de andra gästerna heller, jag hade gått upp lite i vikt, inget ovanligt, pendlade lite emellanåt.

Andra barnet, skickade ett kort till mamma på hennes födelsedag och grattade och sa att födelsedagspresenten kommer i augusti, hon fattade inget men min ene lillebror som fortfarande bodde hemma fattade direkt och började asgarva. Två kompisar fick reda på det tidigare och vi tre fick barn inom 3 veckor, men de höll tyst då det inte var "mamma officiellt".
 
Sv: när berättade ni?

skulle det vara så att vi får missfall så vill jag iaf dela den biten med dom också.

Exakt så kände jag också! Mina föräldrar fick reda på det direkt det blev ett plus på stickan. När jag sedan gjorde ett vul i ve 7-8 för att bekräfta att jag var gravid så fick även stallägaren, chefen, sambons föräldrar och syskon veta det.

Övriga vänner och släkt fick reda på det när det gavs tillfälle.

Jag kände ett mycket större behov av att berätta det än min sambo. Efter jag gjort vul och det visade att vi väntade tvillingar ville jag skrika ut det till hela världen. :D

Har du många nära vänner är det kanske lätt att någon som vet försäger sig. Vill du/ni berätta, så berätta.

/Timsetim
 
Sv: när berättade ni?

KL

Jag har inte varit gravid själv, men om det skulle hända nån dag, så kommer jag nog att berätta det rätt så tidigt för de närmsta (föräldrar, syster, bästa vänner). Dels för att jag delar allt med dessa fem personer, dels för att om det hemskaste skulle hända, så vet de vad som hänt och är förberedda på att stötta en i sorgen.

Dock har jag en kompis som är gravid nu. Hon ska föda i maj och har ännu inte berättat för sina föräldrar. Hennes tanke var "äsch, jag berättar det nån gång i december, så har de tid att köpa babygrejjer till mig" ;)
 
Sv: när berättade ni?

Jag berättade i v 6 redan eftersom jag fick åka in akut till sjukhuset och blev inlagd, så var det svårt att dölja vad det var, dessutom hade de flesta endå lyckats klura ut det pga jag slutade dricka alkohol och försökte sluta röka...

Pappan till bebis stack ju som många vet när jag var gravid, hans familj fick veta 2 veckor innan BF att de skulle få sitt första barnbarn för de visste inget om varken mig eller graviditeten innan.:crazy:
 
Sv: när berättade ni?

När jag blev gravid oväntat visste mamma o familjen att jag skulle göra test redan innan. Behöll dock inte det barnet.

Nästa gång lär vi nog berätta så fort det blir plus, för mina föräldrar iaf.. Omgivningen får nog vänta lääänge.. ;) vill inte säga nåt förrän det syns. På jobbet kommer jag dock att vara ärlig i den mån det behövs, iaf för min chef.

Sen vet jag hur jag är. kan sldrig hålla tyst om saker o ting. :smirk:
 
Sv: när berättade ni?

Jag berättade för min syster samma dag som plusset (vi hade följts åt av gravidetsförsök i nära ett år så det var självklart). Även mina svärföräldrar fick veta det samma dag, men det var enbart pga att de skulle bjuda oss på en resa ungefär samtidigt som BF så vi ville hindra dom betala resan för oss. Min övriga familj fick veta efter ca en vecka.

Vänner berättade vi inte för förrän efter v12 och jobbet fick veta först v18 då gick det inte att hålla inne längre eftersom det syntes…

Kan man inte komma överens om när man ska berätta så tycker jag nog ändå att man själv måste få bestämma när ens egna familj (och kanske närmsta vän) ska få veta, övriga får man kompromissa med och vänta lite längre…
 
Sv: när berättade ni?

ja, det verkar ju vara helt olika från person till person.. vi får väl helt enkelt känna efter vad som känns bra för oss.

jobbet tänker jag vänta med in i det sista.. jäkla kakburk!! :mad: dom har ju redan börjat ifrågasätta att jag slutat röka. efter två dagar på jobbet så går folk redan o viskar o frågar om vi ska ha barn för att jag inte röker. skit i det liksom. det är ganska vanligt att folk inte kan få barn så varför är folk så jäkla okänsliga o skvallrar o frågar o tjatar? tids nog får dom ju (förhoppningsvis) se i vilket fall..


hmm..

kom på en sak när jag läst alla era svar.. vad betyder alla förkortningar??
BF? VUL? MA? :crazy:
 
Sv: när berättade ni?

BF? = Beräknad Förlossning
VUL?=Vaginalt Ultraljud
MA?=Missed Abortion.

Sanna Jag berättade tidigt båda gångerna för att jag var så grymt illamående och var tvungen att vara sjukskriven pga det.
 
Sv: när berättade ni?

Ja du, jag var ju inte med, pappan ville det men jag tyckte han fick ta det själv med dem.

Hans föräldrar var dock väldigt blyga när jag träffade dem och visste inte riktigt hur de skulle bete sig (inte så konstigt kanske)
Mamman skämdes rätt mycket tror jag att jag fick gå igenom hela graviditen ensam.

Farmor´n tänkte väl mest på hur mycket bebisaker hon skulle köpa, pappans bror skulle ju ha bebis i samma veva (föddes 13 dagar efter Hampus) så det blev ju dubbelt upp...2 barnbarn på 2 veckor är inte illa.

Dock hade jag gjort mycket för att få vara en fluga på väggen när han berättade....:angel: :D
 
Sv: när berättade ni?

Första gången berättade jag för två nära väninnor i vecka 7 ungefär, det var skönt att ha någon att prata med. Alla andra inklusive familj fick dock vänta till efter vecka 13 eller senare, jag behövde tid att smälta det själv först då det var oplanerat och jag var ganska chockad :D

Denna gången berättade vi tidigare, både för familj och nära vänner. Vi var bla på semester tillsammans med mannens syskon och deras familjer och det var skönt att få medlidande för illamåendet och tröttheten istället för att försöka dölja det. Och den här gången kändes det dels lättare att tro att det skulle gå vägen, dels inte lika jobbigt att tänka sig att de visste om jag fick missfall.

På jobbet har jag berättat runt vecka 16-17 båda gångerna tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 427
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 460
Senast: MML
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp