När barnen blir av med grejer i skolan...

break_a_leg

Trådstartare
Visst är det bara att le och se glad ut som förälder då? Man lär väl inte få någon ersättning från skolan?

Nu är det andra gången på kort tid som sonens vinterjacka försvunnit från kapphallen utanför matsalen. Den första gången hittade vi jackan på ett av fritidshemmen (en annan kille hade "tagit fel" och lämnat kvar sin egen) men den här gången har vi letat "överallt" och ingen jacka har återfunnits.

Har era barn blivit av med prylar/kläder i skolan?
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Har era barn blivit av med prylar/kläder i skolan?

Ja de har fått en hel del stulet faktiskt.
Och jag vet inte riktigt hur det skall hanteras.
Det är riktigt olustigt då jag vet att barn i fattiga familjer har en ganska så desperat situation.

De har inga vinterjackor och de fryser.
De har inga badkläder, gympaskor o.s.v.
Och deras familjer har inte råd.

Jag orkar därför inte böka med detta.
För jag blir bara så ledsen.
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Nu blev ju vi tvungna att köpa en ny jacka till sonen, han kan ju inte heller gå utan även vi inte har så mycket till vinter;)
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Ja de har fått en hel del stulet faktiskt.
Och jag vet inte riktigt hur det skall hanteras.
Det är riktigt olustigt då jag vet att barn i fattiga familjer har en ganska så desperat situation.

De har inga vinterjackor och de fryser.
De har inga badkläder, gympaskor o.s.v.
Och deras familjer har inte råd.

Jag orkar därför inte böka med detta.
För jag blir bara så ledsen.


Det handlar nog sällan om fattigdom när det stjäls i svenska skolor.
Det stjäls och säljs.
Allt fler barn verkar bli kapitalister och vill de ha något så ser de till att fixa det istället för att invänta julafton och födelsedag.
Korpar har alltid funnits men det där okynnesstjälandet verkar öka.
Ta tex alla mobiltelefoner som stjäls stup i kvarten.
Mobiler och dyra ytterkläder är hårdvaluta för de små parasitligisterna.
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Fast min son går på det som tidigare kallades för lågstadiet och har inte ens kommit till märkesfixering ännu:crazy:
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Om man ska prata pedagogspråket så säger nog de flesta "tidigaredelen"...
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Då har jag inte varit i närheten av någon som talar det "språket" för jag har aldrig hört talas om något annat än just lågstadiet:o
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Det spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar del olika delarna ;), men man blir ledsen när inte ens små barn kan få ha sina ytterkläder ifred. (Jag blev tom lite arg:devil:)
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Det spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar del olika delarna ;), men man blir ledsen när inte ens små barn kan få ha sina ytterkläder ifred. (Jag blev tom lite arg:devil:)

Självklart!
Skulle också bli fly förbannad om någon ung:devil: inte kunde hålla fingarna i styr och veta vad dom är ditt & vad som är mitt...
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

antar att det bara att le och se glad ut
Går det att kräva att skolorna ska inskaffa skåp med lås till. ?!

Märk kläderna med spritpenna. namn och telefonummer. :idea:

Det blir jobbigt att använda själv och jobbigt att dölja för föräldrarna. eller att sälja
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Eftersom jag själv jobbar inom skolan är jag miljöskadad, den yngsta har i princip allting märkt, så även denna jacka.

Men det handlar inte om några tonåringar utan de som äter i denna matsal är 6-10 år...
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Jag tror oftast det är slarv och inte stöld.

Många barn har ganska lika kläder och tar fel. Det har hänt ett par grr i min 6-årings klass redan och de har bara gått en termin.

Alla föräldrar uppmärksammar det inte. Kanske den "extra" jackan blivit liggandes nånstans där ingen tänker på den.

Jag försöker när det är möjligt att barnen har kläder som de lätt känner igen och är ensamma om. Då håller barnen ordning på det själva. Skulle någon ta tex Vidars knalloranga jacka skulle det barnet direkt få höra av alla "varför har du Vidars jacka?"

Ibland har jag sytt på namnet i reflexband (på UTSIDAN) om jackan har varit lite i vanligaste laget.
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

När jag själv blev av med en jacka i skolan så fick jag ut en del av värdet via min egen hemförsäkring.
Jag tror att skolornas självrisker är skyhöga (vår skola fick inte ens ut något när tre av skolans datorer blev stulna) så jag tror inte att det går att få något därifrån.
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Min son har blivit av mina sina nyinköpta gympaskor i skolan.
Har pratat med hans lärare om det, men de säger bara att de ska hålla utkik efter dem.
De har varit borta en månad nu, så jag får nog köpa ett par nya igen.
Min son går i förskoleklass.
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Min erfarenhet som lärare (har arbetat på några olika skolor) är att skolor aldrig ersätter försvunna plagg. Tror inte det finns någon slags försäkring som kan täcka detta. Dvs skulle bli helt orimliga försäkringskostnader för en skola.

Däremot är min erfarenhet att saker ganska sällan verkligen försvinner. Skor sparkas bort och hittas en bit bort på helt fel plats, ibland inne i en skrubb, etc. Tröjor och jackor glöms kvar i gympasal, utomhus, i slöjden, etc.

Om ni visste hur det ser ut i lådan för upphittade kläder. Önskar att föräldrar var bättre på att märka kläder så man fick lite hjälp i vems sakerna är som "ligger och skräpar". Vi kör driver med upphittade kläder då och då. Ställer fram allt som ingen tagit hand om, informerar om detta och låter det ligga väldigt strategiskt synligt ett tag så föräldrar kan plocka med sig det de känner igen. Sen tror jag att det kvarblivna användbara har skänkts till välgörande ändamål och annat har slängts. Problemet är ju ofta de lite äldre barnens saker. De som inte blir hämtade av föräldrar särskilt ofta för det är oftast föräldrar som kikar bland borttappade saker och känner igen sakerna.

Men sällan är stulet verkligen stulet hos oss, brukar hittas förr eller senare. Har själv blivit av med ett par röda, billiga vår/sommarskor typ sneakers. Hittade dem aldrig igen på skolan. Ingen katastrof men blev förvånad. Fick åka hem med innetofflorna.

Stalltips: märk ALLA kläder, även stövlar, regnkläder och sånt som antingen sällan kommer med eller som ligger på skolan "ifall det behövs".
 
Senast ändrad:
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

MIna barn går i en liten skola med ca 70 barn. Om ngt sånt händer tas det upp på storsamlingen de har med hela skolan på fredagar. De mesta bekymmer brukar lösas där.
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

Det handlar nog sällan om fattigdom när det stjäls i svenska skolor.
Det stjäls och säljs.
Allt fler barn verkar bli kapitalister och vill de ha något så ser de till att fixa det istället för att invänta julafton och födelsedag.
Korpar har alltid funnits men det där okynnesstjälandet verkar öka.
Ta tex alla mobiltelefoner som stjäls stup i kvarten.
Mobiler och dyra ytterkläder är hårdvaluta för de små parasitligisterna.

bläk va dåligt att jämföra kapitalism med stöld. stölder har inte med kapitalism och göra utan snarare dålig uppfostran/desperation (om nu barnen skulle vara så fattiga att de går runt och fryser jämt och ständigt)
 
Sv: När barnen blir av med grejer i skolan...

I småskolan har mina bara blivit av med sådant dom glömt på bussen eller så. Inga stölder alltså.
Sonen blev av med tre jackor under samma termin när han gick i åttan. Till slut skrev jag hans namn med spritpenna tvärs över hela ryggen på insidan jackan. Då fick den vara ifred.
Nu går en av döttrarna i åttan och hon släpar med sig jacka och väska in på alla lektioner eftersom det fortfarande förekommer mycket stölder.
Skol-ledningen anser inte att dom kan göra så mycket åt det hela. På sätt och vis håller jag med dom, det är oftast i hemmet barnen får sin syn på rätt och fel.
Dock skulle jag önska ordentliga skåp där jacka och väska får plats, och att inte varje nyckel passar till ett 20-tal skåp som det är nu.:mad: Och varför inte övervakningskameror?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 269
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 092
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp