När är det dags för Trapalanda?

Sv: När är det dags för Trapalanda?

Jag skulle hellre avliva mina (friska och fina) gamlingar än att sälja dem. De har kommit till den åldern där det är nästan omöjligt att hitta en (bra) köpare.

Hästar som inte är över en viss nivå och inte är så attraktiva på marknaden är det svårt att hitta ett pålitligt hem åt. Den mest godhjärtade köparen är pank, den rikaste köparen är okunnig, den mest kunniga är elak... Alltid är det nåt, känns det som. Det är ett lotteri. Jag vill aldrig utsätta dem för det.

Skulle jag plötsligt inte ha möjlighet att hålla dem med bra hovslagare, veterinär och foder så blir det trapalanda.

Jag tycker fler borde tänka så. Det finns så många hästar i Sverige som mår dåligt i onödan, för att ingen vill vara "elak" nog att avliva dem.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Instämmer! Gröna ängarna är det enda stället vi kan skicka våra djur till där vi med säkerhet vet att dom inte lider!
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Delvis KL

Håller med om att det bättre att låta de gå vidare innan de har för ont o tar hellre bort en äldre häst/trasig/svårhanterad mm häst än att försöka hitta "rätt" hem o sen ev inse det inte var det eller det var det. Känns bättre för dem att somna in då.

MEN om man har en äldre häst (pratar lite om min sits just nu) som man KAN ha kvar men den går inte rida på längre då den blir halt efter ett par veckor (plagringar i fram sedan ett par år tillbaka), lite för gammal för att betäcka med gott samvete och ovissheten om att hästen klarar 1½ år med föl i magen o vid sidan (är ju lång tid när det börjar bli äldre). Som verkar trivs hyfsat med livet i flocken på lösdrift.
MEN börjar bli svår att hålla i hull, extra protein, extra energi mm. Samt fått en "fångnacke" samtidigt som man ser lite revben genom vinterpälsen (ser, inte känner erller jag både ser o känner :p )

Vart drar man gränsen?!

Hur många "poäng" måste hästen upp i innan den får gå vidare? För i mitt fall ex, har möjlighet att ha kvar hästen, vill gärna inte att den går vidare men vet att man måste bli lite opartisk.

Hur gör ni för att "backa ett par steg" o se verkligheten o sätta stopp?
Eller bokar ni datum o tar det?
Hur frisk/dålig räknas som ok?
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Skrev min historia på förra sidan. Men när min häst inte höll hullet på vintern och inte kunde skos längre(pga av artros i alla leder) så bestämde jag mig bara för att nu får han en sista sommar och sen är det över.
Jag hade bestämt mig redan innan att jag ville ta bort honom INNAN han led, det kändes bättre att ta bort honom medans han fortfarande var pigg och glad och trivdes med livet. Det var det värsta och svåraste beslut jag någonsin tagit, men jag gjorde vad jag kände var bäst för min prins.


Så frågan du ska ställa dig är, för vems skull har du kvar hästen? Det handlar inte om att bli opartisk, det handlar om att tänka osjälviskt. Med min häst tänkte jag lite som så att om han hade vart en vildhäst så hade han vart död för längesen, för han hade inte kunnat hålla tempo med resten av flocken(nej nu är dom inte vildhästar jag vet).

Jag ville inte vänta på den dagen då han låg i hagen och inte kunde resa sig, eller att han tappade så mycket i hull att det inte gick att göra något åt. Tar hellre bort lite för tidigt än väntar tills det blir akutslakt om jag har möjlighet.



Ingen annan kan svara på vad som är bäst för din häst, du måste följa din osjälviska magkänsla för hästens skull.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Gnällrisk

Men det är så svårt!

Hade jag haft det gör tufft ekonomsikt skulle jag ta bort henne.
Men nu verkar hon rätt nöjd, bockar o busar lite då o då, står o kliar med -13 fölet o naggas lite med med de andra.
För min skull så får hon gärna vara kvar, men precis som du vill jag hon ska slippa "lida".

Men vart går gränsen? Hur vet man de är nöjda?
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Min häst bockade och brallade också in i det sista, som syns på bilderna i mitt inlägg på förra sidan så bockade han hej vilt sista ridturen som var dagen innan han fick somna. :)
Men han lärde sig hur han skulle röra sig utan att det gjorde ont, så han böjde knappt på benen, såg ut som att alla 4 ben var stelopererade.
Jag hade heller inte behov av att bli av med honom för ekonomin eller något.

Och jag vet att det inte är ett lätt beslut, det är det aldrig! Det finns ingen som kan säga när det är dags, drt kan bara du bestämma..du känner din häst bäst!

Men om ekonomin trytit så hade du tagit bort hästen, varför?

Eftersom du skrev i denna tråden så tror jag ändå att du vet vad du vill/tycker, du vill bara inte ta beslutet och det förstår jag.

Jag vart idiotförklarad av många när jag tog bort min häst för han var ju pigg och glad! Men jag gick efter min känsla för vad som var bäst för min häst. Det gör ont och jag saknar honom fortfarande, men jag vet att jag gjorde det rätta. Lika ont som det gjorde i mig, lika stor lättnad var det att veta att han med säkerhet inte lider längre. Varje vinter så är jag så glad att jag slipper oroa mig för om han ska klara en vinter till.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Hade jag fått dåligt med pengar hade jag valt att ta bort henne då jag inte kan sälja henne o ingen vill nog ta emot henne gratis heller, bara därför.

Man blir ju så hemmablind.

Tkr inte du var dum i huvude! Tvärtom, öppensinnad o tog ett väldigt moget beslut.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Hade jag fått dåligt med pengar hade jag valt att ta bort henne då jag inte kan sälja henne o ingen vill nog ta emot henne gratis heller, bara därför.

Man blir ju så hemmablind.

Tkr inte du var dum i huvude! Tvärtom, öppensinnad o tog ett väldigt moget beslut.
Jag är nöjd med mitt beslut trots att det jävligt ont i hjärtat.


Men återigen så länge hästen inte är sjuk på så sätt stt den kräver veterinär så finns det ingen förutom du som kan säga när tiden är inne. Det finns ingen mall eller poängtavla att gå efter, enbart din magkänsla.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Det är ju bättre att det blir lite "för tidigt" än tvärtom. Men det är en jävligt beslut att ta.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Sant sant!

Jobbar med lite etik bla försöksdjur då och då och där finns det mallar där man "räknar poäng" o vissa symtom ger mer poäng än andra o efter en viss total summa ska djuret avlivas.
Önskar det fanns sånt på drivat sidan oxå.

Men håller med er alla och kommer ha era argument i ryggen nu när jag ska fundera.
Tackar mkt för hjälpen, men det är svårt.


Älskar konceptet du gjorde Outofservice! Kanske ska man göra nått sånt
Svårt att ta bort en häst som är glas (just då) men skönt att kunna ge dem en kul sista dag sas.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Usch, så svårt.
Jag har tagit bort tre hästar. Samtliga efter rådgivning med vetrinär.
Jag hoppas att jag slipper ta ett sådant beslut själv någon gång, men det kommer säkert behövas. Hur sjutton vet man när det inte gått för långt som du säger? Man vill ju inte att det ska ha gått för långt, men samtidigt inte för tidigt.
Fast för tidigt kanske inte finns?
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Det var helt underbart att få en sån sista dag med min pojk, det gjorde faktiskt inte smärtan inombords värre..utan tvärtom :love: Nu har jag det finaste minne man kan ha, istället för ett minne av en olycklig häst som har ont och/eller tappat gnistan.

Sen hade jag ju bestämt mig för att jag ville begrava honom och inte skicka iväg kroppen, vilket krävde en hel massa planering. Så det var ju också en anledning till att jag satte datum så tidigt.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

- och i dag hände det igen:( En av våra gamla fina trotjänare fick vandra vidare. Han var som vanligt i går. I morse på väg till hagen var han vinglig och när personalen vände för att gå tillbaka till stallet ramlade han omkull. Vet tror propp eller blödning i hjärnan. Värst känns det nästan att veta att hans bästa vän (Box granne och hagkompis) kommer att vara så ledsen....Men här fanns aldrig ett tvivel om att avlivning var det enda rätta.Saknad kommer han att vara:cry:
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

När det gäller ett djur man äger får man faktiskt göra som man vill, och man behöver inte "räkna poäng". När man själv tycker att det är nog så är det nog. Men självklart är det inte enkelt! Det svåraste är dock att verkligen ta beslutet, och sedan tiden mellan beslut och "verkställande". Men har man noga tänkt igenom sitt beslut så brukar det sedan på något sätt kännas ok (åtminstone har det varit så för mig). Man kan aldrig säkert veta om det är dags nu eller om tre månader, man måste "bara" bestämma sig för att ta beslutet. Man kan aldrig nånsin få veta om beslutet är taget "för tidigt"... det är den bistra verkligheten.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

*delvis KL*

Och för hästen finns ju inget "för tidigt". Det är ju inte så att de ger en onda ögat där uppe i Trapalanda. De förstår inte heller varken vad som komma skall (avlivning) eller vad alternativet inneburit. Det tror jag är viktigt att ta med sig, att hästar saknar den där tidsmätningen och vetskapen om att det kan finnas en framtid.

Säg att enligt alla tänkbara matematiska formler skulle man kunna räkna ut den "perfekta" tiden. Den när ens gamla häst fått ut max av livet med värdighet i behåll, och den punkt varefter det bara skulle gå utför. Säg det för "Brunte" är den 14 november 2015. Om Brunte tas bort den 1 juli 2015 så har ju Brunte ingen aning om att han "missat tid". Det är ju bara vi människor som funderar så.

Det kan bli för sent - men det kan för hästens skull aldrig bli för tidigt som jag ser det. Utan det är för oss människor det är den eviga frågan. Kombinerad med en massa "tänk om" som ingen kan besvara.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Har ägt mitt sto sen hon var 4 år är idag 12 år för några år sen hände en tråkig olycka i hagen och hennes tävlings liv var slut. Det är ett fint sto med bra stam ( cardento - cortez )

Hon är dräktig för tredje gången nu. Första fölet dog som 1 1/2 åring pga följdsjukdomar efter fölsjukan. Det andra kom troligen aldrig ur fosterhinnan ( kan ev vara dödfödd )

Stoet är frisk,glad och fräsch men skulle det visade sig att hon inte funkar i avel kommer jag avliva henne trots att det kommer vara as jobbigt. Hon är ju hästarnas häst för mig!

Men som sagt en död häst lider inte
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 005
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 667
Senast: Minella
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp