När är det dags för Trapalanda?

Sv: När är det dags för Trapalanda?

Visst är det så! Vissa hästar klarar ju en flytt och ett nytt hem hur bra som helst. Man känner hästarna och gör det som man tror blir bäst för just den hästen. Vi håller just nu på att hitta ett HELT fantastiskt hem till en av våra små ponnyer. Hon trivs inte alls som skolhäst,om "allt går i lås" kommer hon få ett hem som passar henne suveränt:) Hoppas,hoppas.......
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

*knapplån
-och vad gör man med dom gamla lektionshästarna/ponnyerna......? Känns förfärligt att ta bort dom när orken eller kroppen inte orkar fullt ut,samtidigt måste dom alla kunna bidra till sin försörjning.Att sälja en gammal trotjänare i dag är inte lätt...... Hur ont det än gör väljer vi att ta bort våra,vågar helt enkelt inte ta risken att dom blir "vandringspokaler",inte får ordentlig vård eller hamnar på någon slakttransport. Men orättvist känns det:(
Dom ridskolor jag har gått på och vet hur dom fungerar, större ridskolor alltså. Dom har nästan alltid elever som förr eller senare vill ta över hästen när den inte längre ska gå kvar på ridskolan. Oftast sådana då som ridit hästen lite oftare ev haft dom som sköthästar. Dock så är det ingenting som garanterar att inte den hästen blir lite personlighetsförändrad eftersom livet blir väldigt annorlunda som privathäst. Dom blir ofta väldigt pigga och heta och kan säkerligen upplevas som lite svåra när dom kommer bort från ett hektiskt liv på ridskolan. Så jag upplever det som att det är lite svårt att lära känna en häst under dom omständigheterna, man vet inte hur dom förändras helt enkelt.

Dom jag vet om, dom har fått ett underbart pensionärsliv. Många har jag träffat nästan 11-15 år efter dom sålts från ridskolan och mår hur bra som helst. Underbart att se dom få ett lugnt trivsamt liv, ofta mycket gladare och mera tillfreds än innan.

Men min erfarenhet är att det inte är svårt att hitta hem till gamla ridskolehästar om det är större ridskolor som når många olika typer av hästfolk.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Har undrat lite över om det är extra svårt i Sverige att hitta pensionärshage till äldre hästar. Hamnade en gång i diskussion med en fransman, han skulle aldrig i livet avliva en, frisk, häst, han hade en hel samling pensionärer ute för bete (inte hemma) i pensionärshage (dvs hittade inte nya hem åt dem utan behöll dem).
Jag vet en som tar sig an hästar ingen vill ha/kan ha pga skador eller annat. Dom går i stora flockar i stora hagar. Hon kan ha såpass många pga att folk skänker pengar/hö osv dit och på det sättet klarar av att hålla såpass många hästar som hon har där. Lite som en ideel grej som lever på att andra hjälper till.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

kl

Vet både hästar som mått jättebra efter ridskolelivet som pensionär och hästar som inte alls trivs och som skulle mått bättre av att få somna in "hemma" . Det beror ju på individ...
Men det har blivit fel ett par gånger när personalen velat ge hästen en chans hos människa de ändå känt bra och det bara blivit sååå fel och hästen fick ta smällen.

Min ridskola brukar slussa ut gamlingarna en liten bit i taget under flera år.
Vi har nu en underbar halvblodstant som enbart går en lektion per dag, oftast nybörjarlektioner med små lätta ryttare och ibland en genomkörare med duktigare ryttare.
Jag tror hon kommer få somna in och inte flytta. Hon trivs väldigt bra med ridskolelivet, har lärt nybörjare rida och utbildat många ryttare. En underbar häst.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Jag vet en som tar sig an hästar ingen vill ha/kan ha pga skador eller annat. Dom går i stora flockar i stora hagar. Hon kan ha såpass många pga att folk skänker pengar/hö osv dit och på det sättet klarar av att hålla såpass många hästar som hon har där. Lite som en ideel grej som lever på att andra hjälper till.

Men vad händer när någon pensionär behöver veterinärvård etc? Eller när det är dags för dem att somna (det är ju dyrt att "bli av med" en död häst). Ingen kritik, bara nyfikenhet.

Sen är ju sällan storflock ett riktigt bra alternativ för de inte helt fräscha eller de gamla, så jag är lite tveksam till konceptet, erkännes. Däremot i UK finns det typ pensionärshem med uppstallning nattetid, "personlig omvårdnad" etc. Som fullskötselstall helt enkelt. Kostar inte blodigt mycket. (Ägarna betalar alltså stallhyra). Men jag misstänker de har en annan kostnadsnivå i UK (eller hade, några år sen jag läste om det)
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Men vad händer när någon pensionär behöver veterinärvård etc? Eller när det är dags för dem att somna (det är ju dyrt att "bli av med" en död häst). Ingen kritik, bara nyfikenhet.
Det är ju donationer som dom lever på och jag antar att dom även täcker avlivning också.
Sen är ju sällan storflock ett riktigt bra alternativ för de inte helt fräscha eller de gamla, så jag är lite tveksam till konceptet, erkännes.
Uppenbart så fungerar det där iallafall. Inget passar ju alla individer men dock otroligt många, sen så är det enorma hagar och flockar anpassade efter individer om jag förstått rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Det är ju donationer som dom lever på och jag antar att dom även täcker avlivning också.

Uppenbart så fungerar det där iallafall. Inget passar ju alla individer, dock så är det enorma hagar och flockar anpassade efter individer om jag förstått rätt.

Jo, det kräver ju att det är "rätt" hästar som hamnar där. Alltså de som är fräscha nog att gå så.

Sen om det fungerar eller ej, det vet jag ju inte. Jag kanske inte skulle tycka att hästarnas skick vara bra - eller så skulle jag tycka de såg fantastiska ut!
Jag är nog lite färgad av att ha sett lite för många som "räddat hästar", och har en bunt hästar på lösdrift. Fler än de har råd med. På bekostnad av hovvård, tillskottsfodring för de som behöver det, begränsad giva för de som behöver det etc. Och där det liksom inte är någon vacker flock, utan man mer får ont i magen av att se dem halta omkring. Så är lätt det är en sån bild som dyker upp först - även fast det säkerligen FINNS bra ställen med.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Så är det ju inte riktigt i detta fallet. Sen är det till för hästar som just inte hållt för ridning och träning. Dom får även rehab osv för att bli sunda och smärtfria, både psykiskt och fysiskt. Dock så är det inte mening att dom ska återanpassas till ridning osv utan just för att klara att ha ett friskt lugnt liv i flock och gå och må bra helt enkelt. Det är trots allt inga friska hästar dom tar sig an utan hästar som inte kan rehabiliteras där dom befinner sig. Alltså som inte kan återanpassas till ett "vanligt" ridliv igen.

Det är dumt att dömma ut ställen man inte vet något om. Är man intresserad av det så tar man reda på saker och ting om stället innan man säger sina åsikter om det. Jag har mina åsikter om detta ställe också, det är långt ifrån perfekt i mina ögon när det gäller åsikter om saker och ting, hästarna mår ju bra och så, ser ut att trivas osv men det är ändå en del åsikter jag inte håller med om.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

De ridskolor jag ridit på har gjort detsamma, de verkar flytta hem till ridlärare och gamla elever och trivas riktigt bra (uppdaterade på hemsidan).
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Så är det ju inte riktigt i detta fallet. Sen är det till för hästar som just inte hållt för ridning och träning. Dom får även rehab osv för att bli sunda och smärtfria, både psykiskt och fysiskt. Dock så är det inte mening att dom ska återanpassas till ridning osv utan just för att klara att ha ett friskt lugnt liv i flock och gå och må bra helt enkelt. Det är trots allt inga friska hästar dom tar sig an utan hästar som inte kan rehabiliteras där dom befinner sig. Alltså som inte kan återanpassas till ett "vanligt" ridliv igen.

Det är dumt att dömma ut ställen man inte vet något om. Är man intresserad av det så tar man reda på saker och ting om stället innan man säger sina åsikter om det. Jag har mina åsikter om detta ställe också, det är långt ifrån perfekt i mina ögon när det gäller åsikter om saker och ting, hästarna mår ju bra och så, ser ut att trivas osv men det är ändå en del åsikter jag inte håller med om.

Fast jag har inte dömt ut det, jag sa mig bara vara skeptisk till konceptet med hästar som är är skadade och därför inte håller till ridning i storflock. Det var inte riktat mot just det stallet - som jag ju inte vet något om, och kan vara hur bra som helst.

Men det är ju inte alltid en häst med slitna ben t ex är betjänt av stora ytor och en flock att följa långa sträckor och/eller som styr rörelsen (de följer ju flocken). Men med rehab, eftertanke och ta de individer som det faktiskt passar för, då kan det nog bli bra. En hel del skador mår ju bra av rörelse med, lågintensiv. Det är bara de där som "slängs på lösdrift" för det är enkelt och billigt och matte/husse inte pallar att ta bort dem, och haltar omkring där jag inte gillar.

Kompisen har sitt gamla sto som inte håller för ridning med på lösdrift i flock hos uppfödaren. Stoet trivs SUPER och verkar må toppen. I sådana fall är det ju en fantastiskt bra lösning. Förhoppningsvis är det sådana individer på det du beskriver med.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Min svärmor hade en häst när hon var ung som hon tävlade höga klasser i hoppning med. När han blev för gammal för tävlingslivet blev han deprimerad av att aldrig få åka iväg, putsas och knoppas och allt som hör till. Hon tog beslutet att avliva eftersom han var ledsen på livet.. Hon gjorde som hon alltid har gjort innan tävling. Duschade, putsade, knoppade manen, allt sånt.. Lastade honom och där fick han vandra vidare. Överlycklig in i sista stund
Usch jag får tårar i ögonen sv att tänka på sånt här.. Min pålle jag har haft i 13 år börjar bli gammal.. :nailbiting:

Exakt den historien finns att läsa i ett Min Häst nr, har tidningen hemma :)
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Fast jag har inte dömt ut det, jag sa mig bara vara skeptisk till konceptet med hästar som är är skadade och därför inte håller till ridning i storflock.
Det är just den första reaktionen att man är skeptisk det första man är, man får ju ta lite för givet att om stallet hållt på med den verksamheten i såpass många år att det faktiskt fungerar. Tills man då vart där och fått motsatsen bevisad. Kan ju säga att jag sällan sett verksamheter där folk tagit sig an sjuka och skadade hästar där hästarna har det dåligt. Däremot en hel del privata hästar vars ägare inte kan med och ta bort dom trots att dom haltar runt, men då är det ju ingen verksamhet det handlar om.
Men det är ju inte alltid en häst med slitna ben t ex är betjänt av stora ytor och en flock att följa långa sträckor och/eller som styr rörelsen (de följer ju flocken). Men med rehab, eftertanke och ta de individer som det faktiskt passar för, då kan det nog bli bra.
Uppenbart så fungerar det ju som sagt, och jag antar att det inte är hästar som är utdömda för haglivet kommer dit. Det handlar ju om ansträgningen som ridning och träning innebär, dom flesta tar ju trots allt bort hästar som inte håller för ridning, det är inte jättemånga som behåller hästar som enbart haghästar och det är dom som kommer dit. Hästar som inte håller för hagliv eller någon rörelse alls håller ju antagligen inte ens för sin egen vikt.
En hel del skador mår ju bra av rörelse med, lågintensiv. Det är bara de där som "slängs på lösdrift" för det är enkelt och billigt och matte/husse inte pallar att ta bort dem, och haltar omkring där jag inte gillar.
Det är ju sådant man får ta som givet när man pratar om sådana här stall att det inte är på det sättet innan man vet mera om stallet. Kallar inte ens det för pensionärshem sådana stall som du pratar om och jag har heller inte sett någon verksamhet som är sådan.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Min svärmor hade en häst när hon var ung som hon tävlade höga klasser i hoppning med. När han blev för gammal för tävlingslivet blev han deprimerad av att aldrig få åka iväg, putsas och knoppas och allt som hör till. Hon tog beslutet att avliva eftersom han var ledsen på livet.. Hon gjorde som hon alltid har gjort innan tävling. Duschade, putsade, knoppade manen, allt sånt.. Lastade honom och där fick han vandra vidare. Överlycklig in i sista stund
Usch jag får tårar i ögonen sv att tänka på sånt här.. Min pålle jag har haft i 13 år börjar bli gammal.. :nailbiting:

Varför slutade hästen tävla? Var den ofräsch eller skadad som gjorde att hon valde att lägga ner tävlingslivet för hästen? Jag ser ingen anledning att dra ner på det livet sålänge hästen håller för det. Är den skadad eller sliten är det ju dock en annan sak. Hur tränade hon den efter tävlingslivet?
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Exakt den historien finns att läsa i ett Min Häst nr, har tidningen hemma :)

Precis min första tanke med! Och jag har också tidningen liggandes någonstans på vinden.


TS:

Jag tänker likadant, en död häst lider ju faktiskt inte.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Att första reaktionen blir negativ är väl för att de ställena du känner till är okända för de flesta andra här? Däremot har vi erfarenhet av hästsamlare och folk som ljuger så vackert övertygande om hur bra din häst kommer att få det som promenadhäst/sällskapshäst hos dem.

Kan ju säga att jag sällan sett verksamheter där folk tagit sig an sjuka och skadade hästar där hästarna har det dåligt.

Hur många finns det? Och hur kommer man i kontakt med dem?
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

kl

Samma här, en död häst lider inte. Det är många ggr snällare mot djuren att avliva dom än att dom ska säljas vidare eller gå skadade.

Jag avlivade min gammelprins för 2 år och 3 1/2 månad sen ungefär. Han hade då gått som pensionär i drygt 2 år pga att hans leder inte funkade längre, hade artros mer eller mindre i alla knä och kotleder. Han lärde sig dock hur han skulle röra sig i hagen utan att det gjorde ont, så på somrarna sprang han runt och härjade som värsta unghästen, fast han såg ut som att han var stelopererad i alla ben. Vintern 2010/2011 vart han sämre och min hovslagare sa att han inte ville fortsätta sko Yukon för det gjorde så ont att böja benen. Så han gick barfota och fick istället stå inne när det var isgata ute. Där bestämde jag också för att han skulle få en sista sommar som han fick ha det bra och sen fick det vara slut.
Jag kände att jag tog hellre bort honom medans han var pigg och glad istället för att vänta på den dagen så han skadade sig eller la sig ner och inte kunde röra sig. Hellre för tidigt än för sent.
När hösten kom satte jag ett datum och bokade veterinär, det var många som tyckte att jag var jätte dum som skulle avliva för Yukon var ju så pigg och glad. Dom såg ju dock inte att han haltade konstant eftersom han var halt på alla fyra.

Så 6e oktober åkte jag och min syster till stallet med kameran i högsta hugg. Yukon hade inte haft sadel och träns på typ 2 år, men jag sadlade på och tog en sista ridtur..han var som en unghäst på nytt, bockade och brallade för fullt :love: Sen dagen efter fick han somna in och sen begravde vi honom på min kompis gård i hästhagen.

Såhär kul hade vi sista ridturen och hellre avslutar jag det så om jag har möjlighet än väntar tills det blir akut..


304013_10150394180510479_2109201727_n.jpg


315895_10150394193340479_1413587549_n.jpg


317872_10150394182930479_1980239854_n.jpg


307312_10150394194745479_42187044_n.jpg
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

*KL*

Har travhästar, och när de har avslutat sin karriär på banan går de kvar här hemma på gården en tid. ibland några månader- ibland flera år, och när de börjat lessna på att bara gå i hagen tar jag bort dem. Låter som det är flera men så är det inte. Den första togs bort efter ett tag då de inte var någon häst som kunde flytta vidare. den andra var för trasig för att ens kunna funka som sällskapshäst. Den tredje blev nyss pensionär, han är just nu barnvakt åt en liten ettåring, och i sommar väntar välförtjänt sommarbete :D

Det finns tusentals varmblod som söker nya hem som ridhästar, jag känner att jag inte har något att konkurrera med, jag vet ju att mina hästar är fantastiska och världens bästa, men hur ska man förmedla det i en annons bland flera andra..

Och så är jag rädd för vad de ska hamna om de flyttar, skulle isf lämna ut på foder, men man hör så många skräckhistorier där hästarna sålts trots att säljaren inte äger osv. Gav bort min 5åring en gång, tyckte hon var för ung för att ta bort, samt att det fanns inge fel på henne, det blev en mycket tråkig historia, och inget jag vill uppleva igen.

Många glömmer att himlen inte är något dåligt ställe.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 005
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 667
Senast: Minella
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp