När är det dags för Trapalanda?

Tingeling

Trådstartare
Hade en diskussion häromdagen ang huruvida det är synd om eller inte synd om en häst som man beslutar sig för att avliva.
Jag är av uppfattningen att en död häst inte lider.
Personen som jag diskuterade med förstod inte hur jag skulle kunna tänka mig att avliva en häst som inte är utdömd av vetrinär.
Medan jag kan tycka att en häst med diverse "problem" blir svårt att hitta ett långt hem till som ger rätt tex hovvård, tandvård, utfodring, hantering, vad det än må vara.
Tex en tredje person som valde att avliva sin trettonåriga friska valack, pga av att hon inte litade på att någon annan skulle ge honom den speciella hovvård och foder som han behövde för att inte ha ont i fötterna och tappa hull.
Hur tänker ni? Är det rätt eller fel att avliva en "frisk" häst?
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Jag anser att alla hästar har rätt till ett bra liv med allt vad det innebär. Jag skulle aldrig kunna ta bort min häst sålänge han mådde bra, jag hade inte mått bra av att avslutat en familjemedlems liv på det sättet i onödan sålänge den inte lider. För det är vad hästen är för mig, han är medlem i familjen. Jag är inte den typen som tar in djur i familjen med tanke att det bara är ett djur. Dom blir en i familjen och då anser jag mig också ha ansvaret att ta hand om dom livet ut om hästen trivs och passar med en då.

Annars så finns det ju alltid extrema situationer, att sälja till fel hem är heller inte ett alternativ men att inte ge det en chans och utnämna sig själv som den enda människa på denna jord som kan ta hand om just den hästen och då inte leta nytt hem till den är fel tycker jag. Sen så är det ju också otroligt svårt att få sålt en häst idag och är det riktigt stor kris ekonomiskt eller av andra anledningar så att man själv inte har möjlighet att ta hand om hästen på något vis, då är givetvis avlivning ett alternativ.

Det här med "speciella" problem, jag tycker dom flesta hästar har något extra dom behöver underhålla för att fungera om man tittar lite närmare på andras hästägande. En hel del av mina vänner har hästar som behöver extra tandvård, specialskor, specialfoder etc för att fungera.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

jag tycker det är upp till ägaren själv att bestämma när det är dags att ta bort sin häst.

Min egen åsikt är att jag ser helst att mina hästar hamnar i ett olycksfall där det inte finns något annat alternativ tex ett benbrott. Det blir då lättare för mig att ta bort min häst ist för att planera ett datum och gå och vänta.

Jag har tagit bort en fullt frisk häst, min ekonomi sa ifrån och jag blev av med stallplatsen samt att jag hittade ingen som ville köpa eller ta henne på foder så då fanns det inget annat alternativ. Tråkigt, men jag vet vart hon finns och jag vet att hon lider inte.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Hade en diskussion häromdagen ang huruvida det är synd om eller inte synd om en häst som man beslutar sig för att avliva.
Jag är av uppfattningen att en död häst inte lider.
Personen som jag diskuterade med förstod inte hur jag skulle kunna tänka mig att avliva en häst som inte är utdömd av vetrinär.
Medan jag kan tycka att en häst med diverse "problem" blir svårt att hitta ett långt hem till som ger rätt tex hovvård, tandvård, utfodring, hantering, vad det än må vara.
Tex en tredje person som valde att avliva sin trettonåriga friska valack, pga av att hon inte litade på att någon annan skulle ge honom den speciella hovvård och foder som han behövde för att inte ha ont i fötterna och tappa hull.
Hur tänker ni? Är det rätt eller fel att avliva en "frisk" häst?
I min värld är det en del av ens djurägaransvar att göra vad man kan för att djuret ska ha det bra även efter att man har sålt det. Om man känner att det finns hinder för att hästen ska ha det bra hos en ny ägare så är avlivning absolut ett bra alternativ.
Jag har avlivat två ponnyer med eksem, utan inblandning av veterinär. För jag kunde inte se dem i ögonen och med gott samvete lova dem att de skulle slippa klia sig hos kommande ägare. För så snart man skrivit på kvittot och lämnat över grimskaftet så har man släppt kontrollen och kan inte längre påverka hur de sköts om.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Vilket sammanträffande att denna tråd dök upp idag..
Jag fick ett tråkigt besked igår. Jag sålde en häst i somras till vad jag hoppades och nya ägaren hoppades skulle bli hästens sista hem.. Hästen är ett varmblod, 9år i år. Hon har blivit väldigt illa behandlad och har stora revor i sitt inre efter all skit. Jag och en travtränare gjorde allt för denna häst i 5år. Hon fick vila, hon fick vara ute och skritta i flera månader för att hon skulle lugna ner sig (MYCKET nervös av sig) hon fick massage en gång i veckan, hon blev omhändertagen med stor försiktighet och lugn. Hon blev bättre och kunde efter några år tränas som en travhäst och allt gick jätte bra. Till hon skulle kvala och hon skulle startas. Det är som om det svartnar för henne, hon klarar det inte, man ser på hela hästen att hon är knäckt. Efter det fick hon gå på bete, sedan red jag henne lugnt i skogen och hon fick bara vara häst. Då såldes hon till nuvarande ägare som skulle ha henne som sällskap/skogsmulle/handhäst. Allt har varit bra, så fick jag besked igår om att hon måste sälja och undrar om jag vill ha tillbaka hästen eller om hon ska lägga ut annons.

Jag bara kände direkt att det är så fruktansvärt synd om denna hästen. Hon är världens snällaste häst och har ett hjärta av guld, så liten och söt, men helt trasig inombords. :(

Ska hon få sluta sina dagar och äntligen få ro?! Eller ska vi försöka hitta "ett sista hem" IGEN??
**gråter**
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Jag kan tänka mig att avliva en "frisk" (finns ju många sätt att tolka ordet frisk på) häst men pratade lite med min kompis om det angående en särskild häst (som varken är till salu eller ska tas bort, utan mest hur vi skulle gjort i det fallet om vi hade ägt den eller fått bestämma), och hon anser att de flesta hästar bör få en chans. Det finns fler än en själv som kan ta hand om den. Hen är helt säker på att det finns en människa där ute till alla hästar och vill verkligen tro gott om allt och alla.
Jag förstår absolut tanken och den är god, men jag har svårt att tro (eller rättare sagt, jag tror inte) att det är något annat än mycket svårt att hitta ett bra, livslångt hem till en häst som har haft och har så mycket problem i bagaget.
En död häst lider aldrig och jag tycker inte det är egoistiskt alls att förhindra att den hamnar fel ytterligare en gång. Man chansar inte med sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Samma som dig, död häst lider inte. Speciellt inte när marknaden är övermättad. Däremot så skulle jag i första hand göra mitt bästa för att hitta ett bra hem till en frisk häst. Men då menar jag frisk både fysiskt och mentalt.

En sjuk häst/väldigt svår häst, hade jag nog tagit bort istället för att sälja.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Det är jättesvårt att svara på hur någon man inte känner ska eller bör göra, men jag hade om jag hade haft råd och möjlighet, tagit hästen åter. Om jag inte kunde behålla hade jag valt att ta bort den (om jag har möjlighet rent ekonomiskt vilket man får räkna med från början, för har du inte resurserna att behålla eller ta bort en häst, som trots allt kostar en del att avliva, så kanske det är dumt att ta hem den).
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Tråkigt att höra :(
Jag kan ju bara säga vad jag gjort.
Om du inte kan köpa tillbaka hästen.......
Men det är nog inte lika lätt i verkliga livet som i tanken.
Kram, Kram
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Har undrat lite över om det är extra svårt i Sverige att hitta pensionärshage till äldre hästar. Hamnade en gång i diskussion med en fransman, han skulle aldrig i livet avliva en, frisk, häst, han hade en hel samling pensionärer ute för bete (inte hemma) i pensionärshage (dvs hittade inte nya hem åt dem utan behöll dem).
 
Senast ändrad:
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Kan nog vara för att det är dyrare att hålla häst i Sverige än i andra länder. En kombination av klimat (inget året-runt-bete) och bra djurskyddsregler.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Det är fruktansvärt jobbigt för djurägaren att avliva en "frisk" häst - men jag håller med övriga här om att döda hästar lider inte. För hästen är det ju inte jobbigt, den förstår ju inte.

Min stora, om jag inte kan ha honom, då kommer han att avlivas. Helt enkelt för att det är ett extremt moment 22 att hitta nytt hem till honom. Han är frisk, glad, pigg och en extremt trevlig herre på alla sätt och viss. Meeen.. Han har en rad hälsoproblem i bagaget. Eksem, fd fånghäst och (värst) insulinresistent. Sen har han artros i sina framkotor, går med ringskor osv. Dessutom tillhör han typen "klagar inte" så det har tagit mig flera år att läsa honom och snappa upp signalerna på om något är försämrat och ta tag i det innan det blir ett problem. Han kostar skjortan att hålla helt ärligt, jag skulle kunna ha TVÅ för vad han kostar mig och ha pengar över. Värt varenda krona, och idag är han helt symptomfri från alla krämpor. Det har han varit i flera år. Men det kräver massor, både vad gäller pengar och övriga insatser.

Jag tror ABSOLUT att någon annan skulle kunna göra samma sak för honom som jag gör. Men de som är beredda att göra det OCH har kunskapen nog - de vill INTE ha en sådan häst. Jag skulle aldrig i hela livet själv köpt honom i dagsläget, jag skulle inte ens tagit emot honom om jag fick betalt för det. Det är en sak att lägga alla pengarna och jobbet på en häst som var fräsch när man köpte den, som man fäst sig vid osv. Men att SKAFFA sig be kostnaderna och besvären? Inte en chans.

Så, valet kommer den dag jag inte kan ha honom stå mellan att med krossat hjärta och litervis med tårar låta honom somna. Eller att chansa och hoppas att det nya hemmet inte gör alltför stora avvikelser från vad han behöver, och att han klarar det. Det är extremt lätt att titta på honom och tycka "äh, han mår ju prima, inte kan det göra något om...". En sån går säkert bra, kanske två, eller tre. Men det finns en gräns, och när den är passerad... Då betalar hästen priset - och det är alldeles för högt.

Så jag skulle gärna om jag inte kunde ha honom ge honom ett nytt hem, med det hem han behöver - det hemmet vill inte ha honom och kommer skrika och springa åt andra hållet redan vid omnämnandet. Så... :S
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Hade det funnits grönbete året om hade nog fler gjort så. Kostnaden här blir för hög helt enkelt.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Vilket sammanträffande att denna tråd dök upp idag..
Jag fick ett tråkigt besked igår. Jag sålde en häst i somras till vad jag hoppades och nya ägaren hoppades skulle bli hästens sista hem.. Hästen är ett varmblod, 9år i år. Hon har blivit väldigt illa behandlad och har stora revor i sitt inre efter all skit. Jag och en travtränare gjorde allt för denna häst i 5år. Hon fick vila, hon fick vara ute och skritta i flera månader för att hon skulle lugna ner sig (MYCKET nervös av sig) hon fick massage en gång i veckan, hon blev omhändertagen med stor försiktighet och lugn. Hon blev bättre och kunde efter några år tränas som en travhäst och allt gick jätte bra. Till hon skulle kvala och hon skulle startas. Det är som om det svartnar för henne, hon klarar det inte, man ser på hela hästen att hon är knäckt. Efter det fick hon gå på bete, sedan red jag henne lugnt i skogen och hon fick bara vara häst. Då såldes hon till nuvarande ägare som skulle ha henne som sällskap/skogsmulle/handhäst. Allt har varit bra, så fick jag besked igår om att hon måste sälja och undrar om jag vill ha tillbaka hästen eller om hon ska lägga ut annons.

Jag bara kände direkt att det är så fruktansvärt synd om denna hästen. Hon är världens snällaste häst och har ett hjärta av guld, så liten och söt, men helt trasig inombords. :(

Ska hon få sluta sina dagar och äntligen få ro?! Eller ska vi försöka hitta "ett sista hem" IGEN??
**gråter**

jag hade tagit bort en sådan häst istället för att sälja.
lika bra att avsluta det när det är som bäst, risken att en sådan hamnar fel är stor.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Det verkar som att vi alla, mer eller mindre, tycker lika.
Jag hade hellre haft en vetrinär som sa till mig att jag måste avliva än att ta beslutet själv. Men i slutändan är det ändå mitt ansvar att se till att min häst får det så bra som möjligt. Och det är inte alltid samma sak som att fortsätta sitt liv.
Hoppas jag slipper ta ett sådant beslut......
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Jag hade hellre haft en vetrinär som sa till mig att jag måste avliva än att ta beslutet själv.

Ja tänk vad skönt det skulle vara att slippa besluta...

Idag hade jag besök av en veterinär som behandlade min förra häst som jag avlivade i höstas. Hon hade kollat hästen i våras när jag tyckte hon rörde sig orent.

Vi pratade lite om henne och jag berättade att jag till slut inte orkade kämpa med alla hennes krämpor och avlivade när det hände ännu en till grej. Veterinären sa att det var rätt beslut, och det kändes så skönt i hjärtat.

Visst är det hästägarens beslut, men det känns även skönt att få lite medhåll att man gjorde rätt. För jag har både ångrat mig och funderat över om det var rätt beslut MÅNGA gånger efteråt. Men ja.. det var rätt.


och för att svara på ursprungsfrågan. Ja jag skulle kunna tänka mig att avliva en häst om den behöver specialbehandling för hålla sig "frisk" istället för att sälja.
Som jag tror Alex var inne på, jag tror absolut det finns de som kan ta hand om mina djur, det finns säkert dem som gör det mycket bättre än mig.
Men sådana människor brukar oftast veta allt jobb och pengar det innebär och vill därför inte ha en sådan häst.
Helst om det handlar om en häst vars marknadsvärde är lågt.
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

*knapplån
-och vad gör man med dom gamla lektionshästarna/ponnyerna......? Känns förfärligt att ta bort dom när orken eller kroppen inte orkar fullt ut,samtidigt måste dom alla kunna bidra till sin försörjning.Att sälja en gammal trotjänare i dag är inte lätt...... Hur ont det än gör väljer vi att ta bort våra,vågar helt enkelt inte ta risken att dom blir "vandringspokaler",inte får ordentlig vård eller hamnar på någon slakttransport. Men orättvist känns det:(
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

*knapplån
-och vad gör man med dom gamla lektionshästarna/ponnyerna......? Känns förfärligt att ta bort dom när orken eller kroppen inte orkar fullt ut,samtidigt måste dom alla kunna bidra till sin försörjning.

En ridskolehäst (hade varit de i ca 15-20år om jag minns rätt) han personlighetsförändrade efter att ha pensioneras från ridskolan. Han vart illsk mot andra valacker gjorde utfall, så en dag lyckade han bokstavligen sparka av ett ben på sin hagkompis :(. Tidigare så hade han gått i ridskolans flock med 20-tal hästar valacker och ston ihop utan krångel.
Han trivdes på ridskolan, det var ju hans liv, när han fick flytta till sitt nya hem och nya hage och pensioneras så mådde han skit.
Han skulle med facit i hand avlivats på ridskolan där han var lycklig. Så JA efter detta svamliga utlägg :)så tycker jag mkt väl att en död häst i vissa fall är en lyckligare häst!
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Usch ja, jag vet många ridskolehästar som har sålts som promenadhäst/sällskap, men de ballar ur, mår piss och blir arga..

Där jag gick gymnasiet, ett naturbruksgymnasium, avlivades hästarna när dom inte klarade vara skolhästar längre.. Det fanns undantag såklart med lugna hästar som någon elev fick ta över, som verkligen visste vad som kunde hända liksom.

Min svärmor hade en häst när hon var ung som hon tävlade höga klasser i hoppning med. När han blev för gammal för tävlingslivet blev han deprimerad av att aldrig få åka iväg, putsas och knoppas och allt som hör till. Hon tog beslutet att avliva eftersom han var ledsen på livet.. Hon gjorde som hon alltid har gjort innan tävling. Duschade, putsade, knoppade manen, allt sånt.. Lastade honom och där fick han vandra vidare. Överlycklig in i sista stund
Usch jag får tårar i ögonen sv att tänka på sånt här.. Min pålle jag har haft i 13 år börjar bli gammal.. :nailbiting:
 
Sv: När är det dags för Trapalanda?

Min svärmor hade en häst när hon var ung som hon tävlade höga klasser i hoppning med. När han blev för gammal för tävlingslivet blev han deprimerad av att aldrig få åka iväg, putsas och knoppas och allt som hör till. Hon tog beslutet att avliva eftersom han var ledsen på livet.. Hon gjorde som hon alltid har gjort innan tävling. Duschade, putsade, knoppade manen, allt sånt.. Lastade honom och där fick han vandra vidare. Överlycklig in i sista stund
:

Ååååh... Det var ett vackert och värdigt slut för en älskad häst!:cry:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 005
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 667
Senast: Minella
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp