Nackdelar med sent födda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
S

smocke

Vad anser ni om att betäcka nu i september? Är det för sent? Finns det nackdelar för föl som föds sent på året? Ger man fölet en sämre start eller har det ingen betydelse?
Vad har ni för åsikter om detta?

Har äntligen fått hem ett så fint sto och skulle så gärna vilja betäcka henne i år. :D

Sv: Nackdelar med sent födda föl?

I det svenska klimatet så får ett föl fött så sent en klart sämre start. Dessutom blir det både jobbigare och dyrare för ägaren.
Föl är ju känsliga för fukt och kyla på ett annat sätt än lite äldre hästar. Så under de första månaderna så får man ha lite koll på väder och vind när fölet är ute. Föl som föds på våren får ju också passas så att de inte ligger länge på kallt och fuktigt underlag. Men i takt med att dessa växer och blir äldre så blir ju också vädret bättre. Ett föl fött på hösten kommer ju bara att få sämre väder hela tiden. Dessutom så är ju utevistelsen väldigt viktig för fölet, för att det ska utvecklas till en hållbar individ.
Sedan kommer man inte heller att kunna dra nytta av betet till stoet utan hon kommer att behöva mycket och bra foder för att föda både sig själv och fölet hela vinter.

Så alla seriösa hingsthållare har eller kommer att sluta säsongen nu. Mitt råd är att om du vill ha föl så vänta till våren med betäckningen och dra nytta av väder och bete istället.

I det svenska klimatet så får ett föl fött så sent en klart sämre start. Dessutom blir det både jobbigare och dyrare för ägaren.
Föl är ju känsliga för fukt och kyla på ett annat sätt än lite äldre hästar. Så under de första månaderna så får man ha lite koll på väder och vind när fölet är ute. Föl som föds på våren får ju också passas så att de inte ligger länge på kallt och fuktigt underlag. Men i takt med att dessa växer och blir äldre så blir ju också vädret bättre. Ett föl fött på hösten kommer ju bara att få sämre väder hela tiden. Dessutom så är ju utevistelsen väldigt viktig för fölet, för att det ska utvecklas till en hållbar individ.
Sedan kommer man inte heller att kunna dra nytta av betet till stoet utan hon kommer att behöva mycket och bra foder för att föda både sig själv och fölet hela vinter.

Så alla seriösa hingsthållare har eller kommer att sluta säsongen nu. Mitt råd är att om du vill ha föl så vänta till våren med betäckningen och dra nytta av väder och bete istället.

Okeanos är väl född sent augusti eller var det början av september. Han har väl inte lidit speciellt av det?

Så jag är oseriös om jag låter stoägare få testa någon av våra hingstar, som en sista chans att få dom dräktiga i år?

Så jag är oseriös om jag låter stoägare få testa någon av våra hingstar, som en sista chans att få dom dräktiga i år?

Jag tycker att du är seriös, har man ett problemsto så är det bättre att få ett föl sent och sen året efter kunna få ett föl i normaltid.

MEN jag skulle inte rekomendera någon att göra ett första försök i september.

Jag tycker att du är seriös, har man ett problemsto så är det bättre att få ett föl sent och sen året efter kunna få ett föl i normaltid.

MEN jag skulle inte rekomendera någon att göra ett första försök i september.

Nu blir jag lite nyfiken...utan att lämna några synpunkter i övrigt undrar jag förstås hur man lyckas få ett föl i normaltid året efter det att man fått ett föl sent?? Några tips??? Att betäcka på fölbrunst sparat några veckor..men innebär inte att man får föl i normaltid..om man använder samma sto förstås, vilket jag utgår ifrån..:))

Men om du betäcker nu, antar vi att du får fölet i mitten av juli. Om du har tur och stot blir dräktigt snabbt kommer du får föl i mitten av juni vilket känns som normalt? Betäcker du då igen och de tar sig direkt har du väl föl i mitten på maj osv osv osv.

Om de va det du funderade på?

... varför bara inte vänta till efter vintern o betäcka då?? Varför så brått?

Jag tycker inte det är speciellt smart att skynda sig på "bara för att man vill ha en fölunge", vad gör några månader hit o dit om det innebär att fölen föds på en bättre årstid o får bättre förutsättningar för en bra start på livet?
Tänk på att en vanlig fölunge är 7-8-9 månader när snön kommer. Din kommer vara 3-4 månader....

Bara för att han klarade sig innebär inte att ägarna hade ett h-vete med att hålla honom som föl....

Men..Du kan väl ändå inte ha sådan "tur" att Du får stoet dräktigt samtidigt som hon fölar??? Din tidsbeskrivning förutsätter ju det...

Får man föl i mitten av juli kan man omöjligen få föl nästa år i mitten av juni???

Personligen tycker jag inte att juli föl är för sena.September går gränsen för mig.men jag skulle heller ALDRIG ta fram föl i februari-april pga vädret.Mitt val är början av juni.Då är vädret perfekt.

jag hade en häst född 1 september...inte jag som fött upp den dock.
han blev ju ganska liten i mankhöjd. det tråkiga med sent födda föl är om man vill ha den till tävling. Den kommer ju ligga långt efter många andra i samma ålder. speciellt då om vi syftar på dessa unghästklasser då....

Fast det har visat sig inom trav att det inte har nån större betydelse när hästarna är födda.
Att de är "tidiga" har mer med talang och arv att göra än om de är födda i mars eller augusti.

Nej du är inte oseriös det är ju viss skillnad på pågående betäckningar och ta in ett nytt sto i september. Plus att de flesta hingstar inte tappas efter mitten av augusti.

Okeanos är väl född sent augusti eller var det början av september. Han har väl inte lidit speciellt av det?

Lidit och lidit, han var ju senare igång än t ex brosan och han har också kostat mer att föda upp. Sedan är en annan stor skillnad i en stor uppfödare som har tid att ta in och ut fölet när vädret svänger hela vintern eller har en anläggning som gör att fölet kan vara ute "inne" mot en ensam person som bara har ett föl och kanske inte de möjligheterna
En annan skillnad är tillgången på bra foder till bra pris tror H-Y inte direkt märker av att ett eller annat sto äter mer under under vintern än en som inte har så många hästar.

Fast det har visat sig inom trav att det inte har nån större betydelse när hästarna är födda.
Det är ingen skillnad på hopphästarna heller. När de visas som 3-åringar har man ingen aning om ifall de är födda i februari eller om de är födda i augusti. Som 4- och 5-åringar tänker man inte ens på det längre.

Lidit och lidit, han var ju senare igång än t ex brosan och han har också kostat mer att föda upp. Sedan är en annan stor skillnad i en stor uppfödare som har tid att ta in och ut fölet när vädret svänger hela vintern eller har en anläggning som gör att fölet kan vara ute "inne" mot en ensam person som bara har ett föl och kanske inte de möjligheterna
En annan skillnad är tillgången på bra foder till bra pris tror H-Y inte direkt märker av att ett eller annat sto äter mer under under vintern än en som inte har så många hästar.
Föder man upp hästar får man vara beredd att det kostar både tid och pengar. Anser man sig inte ha tid att ta in ett sent fött föl när vädret svänger tror jag inte man är speciell seriös som uppfödare.

kl

Jag ett sto som tyvärr inte kommit in i brunst denna säsongen. Om hon skulle visa sig komma i brunst inom det snaraste kommer jag att betäcka henne.

Vad anser ni om att betäcka nu i september? Är det för sent? Finns det nackdelar för föl som föds sent på året? Ger man fölet en sämre start eller har det ingen betydelse?
Vad har ni för åsikter om detta?

Har äntligen fått hem ett så fint sto och skulle så gärna vilja betäcka henne i år. :D

Jag kan bara svara för mej själv.
Mitt föl föddes 14 sep 08 dvs första frostnatten där vi bodde.
Visst fick jag ta in o ut en del första veckorna men det gör nog alla även dom som fått på våren.
Ja la dock täck på han i början då han la sej ner på kalla blöta marken hela tiden .
Vi fick ju som bekant en riktig vargavinter här i uppland men det var inte heller något problem .
Min kille har gått på lösdrift sen han var en vecka gammal ungefär och som på alla hästar har han fått ett täcke då o då .
Men inte så ofta som jag trodde att jag skulle få göra det .
Ang foder till stoet , jag fick ta bort kraftfodret till mitt sto då hon blev allt fetare o fetare fast hon diade.
Alla hästarna gick i flock på lösdrift tillsammans med sto o föl utan problem .
Bra grovfoder o fri tillgång är ju optimalt .
Tillsatte mineraler åt min lilla på vårkanten det är allt .
alla dom stora får ju mineraler dagligen så han smakade då o då .
Ofta fann vi honom sovandes i höt med vallackerna sovandes tätt intill eller ståendes ovanför som skydd.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka