Nackdelar med din transport?

Värmlandsvagnen, enkelaxlat, årsmodell 2003.

Fördelar: Ligger bra efter bilen, går stadigt. Har varit tämligen problemfritt, haft det i 10 år och bytt golv + positionslyktorna (kontakten ärgat), justerat bromsarna en gång och fick byta kulhandske i somras. Thats it. Enkelt budgetsläp, bra pris. Stort plus för ramp som jag enkelt stänger själv med enhandsgrepp. Plus med hellång bom fram, ingen mittstolpe. Skötardörr på rätt sida (hö).

Nackdelar... Det läcker in vatten som ett jävla såll - vilket resulterade i en svampodling under gummimattan. Den gröna färgen bleks snabbt och blir ful. Inga säkerhetsbommar, ett helt företag höja och sänka frambommen. En del idiotiska och farliga lösningar, t ex en låsbricka för bakbommarna som man kan skära hästar och klippa av människofingrar med (tagit bort det), och en vansinnig kula på sprinten till mellanväggen som är som gjord att trä grimman på, fastna och få panik. Vasst fäste på frambommen när man tar bort mellanväggen. De två senare sakerna åtgärade med vetrap men...
Det är väldigt mycket glipor, t ex mellan ramp ochtransport. Jag stör mig eg inte på det, ser det som extra ventilation - men man kan ju önska det vore bättre byggt ändå. Bakbommarna går inte justera i höjdled.

Jag är i stort nöjd, för de pengar jag betalade för ett 2 år gammalt släp som såg ut som nytt kan jag INTE klaga. Däremot sen det började ta in vatten som ett såll och odla svamp under mattan så har jag ibland övervägt att putta det nedför slänten och sen hävda att det var en olycka ;P Jag skulle inte köpa ett nytt om jag inte måste - men har man en begränsad budget, så... För de pengar jag hade att lägga så var det det nyaste och fräschaste jag fick för pengarna helt enkelt.

Mera!
Sitter i timmar på helgerna och kan för bövlen inte bestämma mig. :)
Funderar på att vänta med släpköp till Falsterbo och där gå och kolla in all släp. Men som sagt, frågar man om nackdelarna så lär du inte någon återförsäljare tala om dem.

Mera!
Sitter i timmar på helgerna och kan för bövlen inte bestämma mig. :)
Funderar på att vänta med släpköp till Falsterbo och där gå och kolla in all släp. Men som sagt, frågar man om nackdelarna så lär du inte någon återförsäljare tala om dem.

Tycker du ska vänta. Och öppna och stänga ramper och bommar. Höja och sänka bommar, kolla hur enkelt det är att lösa ut bommar osv.

Det man svär mest åt efteråt är oftast just sådana saker.

Boj 216 2008 löjliga saker egentligen men något som verkligen stört mig: Stripesen håller inte för högtryckstvätt. Sjukt irriterande tycker jag, pinnarna i nedkant på innerdörrarna håller sig inte uppe och krokar tag i lämmen och så slutligen gillar jag inte att det inte är någon form av handtag på wiren till överuckan, det gör ont i handen att dra i bara wiren och jag hade gärna sett någon form av skydd på den så den blir behagligare att dra i.

Reflekterar över de olika tjänstevikterna på släpen.
Ett Ifor W 511 tex väger i sig 1000kg (på pappret) ett Ume A/B-60 väger 760kg.
Jag har en ganska vanlig bil att dra med, en fyrhjulsdirven Scoda, funderar på hur mycket 200kg skulle göra för bilen i en rejäl uppförsbacke?

Enkelaxlat Dalavagnen-89 :
-dålig ventilation
+stabilt bakom bil,rejält släp som höll sig fräscht många år

Cheval liberte-14 aluminiumgolv:
-Läcker in vatten genom takventil,skötardörr (vid kontakt med försäljare uppger han"-Alla Cheval läcker in vatten....)
Tunt gummi på baklämmen
+rymligt,ljust,ligger bra bakom bil,

Star Trailer Ringo Star 03/04 (minns inte):
- Sadelhängarna är lite dumma så det är lätt att råka repa sadeln.
- Det kommer inte leva för alltid och går inte att köpa nytt :cry:

Kylinge eurotrailer -00

-Stör mig på att det är helvitt, dvs lorten syns väldigt bra.
-Får inte till det något bra med höupphängningen.
-Jag som är kort har problem med att ta ur mittenpelaren om jag är själv. Det går, men med många svordomar.
-Saknar en stor, redig sadelkammare. Har bara en liten trång frampå som gör sitt jobb men inte så mycket mer.
- Får jag önska så hade ett till fönster gärna fått ingå. Har bara ett.

Det har blivit lite mjukt i topplagret på golvet i ena bakre hörnet så jag måste byta golv till sommaren. Men golvet har legat i 14 år så det är verkligen på tiden egentligen.

Men tycker nackdelarna är försumbara. Jag älskar mitt släp :)

Jag älskar verkligen mitt släp, har en Thule Royal Xt -14
Det enda jag kan komma på är att överluckan är tung. Men det kan ju bero på att jag hade pressning på min förra och inte är van.

Böckman Duo -07

Supernöjd!
Men till nackdelen trångt mellan vänsterspilta och sadelkammare. Som gravid kommer du inte förbi :o, men funkar vanligtvis bra ändå.
Regnar in något i bak för gardinen täcker nog inte som den ska. Står dock under tak men ute i det fria blir det lite blött längst bak isf.

Böckmann Duo -14, helt fantastiskt släp. Enda nackdelen är att spiltbredden är lite osmidig att justera om hästen vill åka brett. Då måste man borra hål i aluminium golvet..

Stat trailer safir- 99, bra stadigt släp. Tycker dock att övre luckan är lite skramlig, ska försöka täta med list där.

Har ett Thule Excellent 08.

Enda nackdelen är som någon sa att det krävs två pers för att justera höjden på högre främre bommen.

Annars har jag inget negativt. Enkla med hållbara handtag, bra panikbommar, stort ochrymligt, ligger väldigt bra på vägen, ventilationen kanon.

Har en kompis som åkt med flera gånger i mitt släp med sin häst. Den står som ett ljus. I stallkonpisens Böckmann Duo -14 lever den rövare.

Reflekterar över de olika tjänstevikterna på släpen.
Ett Ifor W 511 tex väger i sig 1000kg (på pappret) ett Ume A/B-60 väger 760kg.
Jag har en ganska vanlig bil att dra med, en fyrhjulsdirven Scoda, funderar på hur mycket 200kg skulle göra för bilen i en rejäl uppförsbacke?

Det som gör mest skillnad är att du på ett UME kan lasta mer. Börjar man på 1000kg räcker inte vanligt Bkort och du måste dessutom ha en bil som får dra ordentligt. För bilen är väghållning mer viktigt tycker jag.

Boj 216 2008 löjliga saker egentligen men något som verkligen stört mig: Stripesen håller inte för högtryckstvätt. Sjukt irriterande tycker jag, pinnarna i nedkant på innerdörrarna håller sig inte uppe och krokar tag i lämmen och så slutligen gillar jag inte att det inte är någon form av handtag på wiren till överuckan, det gör ont i handen att dra i bara wiren och jag hade gärna sett någon form av skydd på den så den blir behagligare att dra i.

Haha har precis samma problem med mitt släp, boj bravo -02! Just pinnarna på innerdörrarna... Lika irriterande varje gång! Men borde inte vara alltför svårt att skruva dit någon form av kort krok för upphängning av dem. Men jag åker för sällan för att komma ihåg att prioritera det.
Annars älskar jag mitt släp!

Böckmann Duo -14, helt fantastiskt släp. Enda nackdelen är att spiltbredden är lite osmidig att justera om hästen vill åka brett. Då måste man borra hål i aluminium golvet..

Har också ett sånt :love:
Man kunde ju beställa ett förborrat hål om man vill kunna åka brett.
Jag kan tycka att rampen känns rätt klen. Jag klarar mig med mina småttingar, men jag vet inte om jag vill lasta något stort och tungt på den, iaf inte någon som strular...
Den mattan som är i botten som standard tycker jag är väl tunn, beställde extra lös iläggsmatta = sjuuuukt nöjd, slipper oroa mig för broddar eller om de står och skrapar med framhovarna.
Kan inte komma på något annat negativt.
Får sätta mig på händerna för att inte skriva en roman om allt positivt :love:

Släp vi testade och undersökte inför köpet, deras negativa grejer:

Ifor:
Alla dessa konstiga meckiga låsanordningar?
Fästena som ska hålla luckorna bak uppe under färd(för maximal ventilation) ser ut att vara skrangliga + i plast samt att de öppnas åt sidorna, MOT fartvinden. Känns som stor risk att de kan lossna och börja slå under färd...
Om man har delad ramp så är det en skum gummilist mellan delarna som kan hamna lite hursom när man stänger "dörrarna", fäller man sedan rampen kan man ha en gummiflupp som sticker upp mitt i och som kan tranpas sönder eller snubblas på.
Insidan ser ut som en verkstad med plåtprofiler överallt, säkert fiffigt om man vill skruva upp saker, men jag ser bara framför mig alla kanter hästen (och jag) kan slå i och skada oss på.
Väggarna är klädda invändigt i någon sorts lösa plastskivor som buktar åt olika håll. Man undrar vad som händer om det kommer kondens där inne? Även helt nya vagnar ser ut såhär = ser ut som gamla och fuktskadade saker..
Skramligt.

Boj:
Svårt att få bra ventilation utan att fälla ner bakluckan helt, och det gillar jag inte att köra med.
Skramlig den där jäkla luckan är då, man blir ju döv när man åker... Rullgardin!

Ume:
Skramlig jäkla lucka
Högt underrede! Ligger inte alls lika stabilt på vägen som Boj/Ifor, särskilt vid sidvind.

Drömsläpet:
Boj/Forzab med sidofönster och rullgardin, helst med sån nätinsats som Böckmann har :love:
Men kändes som för mycket pengar i dagsläget för våra behov.

Boj bravo 220 S -10
Den enda nackdelen jag kan komma på är att bommen där fram inte kan vara i olika höjder för vänster/höger sida eftersom den är hel. Det blir alltså problem om man kör en stor och en liten häst samtidigt eftersom någon då får fel bomhöjd.

Cheval Liberte Hippomobil -10
Det läcker in vatten vid regn... lätt fixat dock .. man köper egen tätningslist och tätar så är problemet löst. var de första jag gjorde=)

För bra ventelation nästan så hästen står i drag så vintertid får hon på sig ett täcke för att skydda musklerna.bakluckan har massa hål i sig samt avskurna bitar längst ut.. så med dessa hål och öppna fönster/taklucka så blir de för mkt drag.

Dörren till sadelkammaren och skötardörrens lås är riktigt dåliga så det skall jag byta till nått mer stabilt. Känns som man bara med ett lätt ryck kan rycka upp dörren trots att den är låst.

Annars tycker jag det är mkt släp för pengarna för de som inte har en så stor plånbok

Innan hade jag ett kylinge 1300 TH från 1988 supersläp gammalt och de behöver då extra kärlek helt klart.. en nackdel enligt plånboken.
Fanns inge dåligt med släpet enligt mig

Har lånat ett boj
tungt tungt och mer tungt.. kändes billigt och bara allmänt fula blä .

Star trailer har jag lånat och de har jag samma åsikter om som kylingekärran.. supersläp som inte har några nackdelar.

De var bättre förr=)

Har också ett sånt :love:
Man kunde ju beställa ett förborrat hål om man vill kunna åka brett.
Jag kan tycka att rampen känns rätt klen. Jag klarar mig med mina småttingar, men jag vet inte om jag vill lasta något stort och tungt på den, iaf inte någon som strular...
Den mattan som är i botten som standard tycker jag är väl tunn, beställde extra lös iläggsmatta = sjuuuukt nöjd, slipper oroa mig för broddar eller om de står och skrapar med framhovarna.
Kan inte komma på något annat negativt.
Får sätta mig på händerna för att inte skriva en roman om allt positivt :love:

Släp vi testade och undersökte inför köpet, deras negativa grejer:

Ifor:
Alla dessa konstiga meckiga låsanordningar?
Fästena som ska hålla luckorna bak uppe under färd(för maximal ventilation) ser ut att vara skrangliga + i plast samt att de öppnas åt sidorna, MOT fartvinden. Känns som stor risk att de kan lossna och börja slå under färd...
Om man har delad ramp så är det en skum gummilist mellan delarna som kan hamna lite hursom när man stänger "dörrarna", fäller man sedan rampen kan man ha en gummiflupp som sticker upp mitt i och som kan tranpas sönder eller snubblas på.
Insidan ser ut som en verkstad med plåtprofiler överallt, säkert fiffigt om man vill skruva upp saker, men jag ser bara framför mig alla kanter hästen (och jag) kan slå i och skada oss på.
Väggarna är klädda invändigt i någon sorts lösa plastskivor som buktar åt olika håll. Man undrar vad som händer om det kommer kondens där inne? Även helt nya vagnar ser ut såhär = ser ut som gamla och fuktskadade saker..
Skramligt.

Boj:
Svårt att få bra ventilation utan att fälla ner bakluckan helt, och det gillar jag inte att köra med.
Skramlig den där jäkla luckan är då, man blir ju döv när man åker... Rullgardin!

Ume:
Skramlig jäkla lucka
Högt underrede! Ligger inte alls lika stabilt på vägen som Boj/Ifor, särskilt vid sidvind.

Drömsläpet:
Boj/Forzab med sidofönster och rullgardin, helst med sån nätinsats som Böckmann har :love:
Men kändes som för mycket pengar i dagsläget för våra behov.

Intressant, jag frågade min åf specifikt om detta, då min häst vill åka brett men hen sade då att det går inte. Då får man själv kontakta verkstad för det och beställa lång bom, lite tråkigt att man inte kan köpa hela bommar och köra utan mellanvägg.

Intressant, jag frågade min åf specifikt om detta, då min häst vill åka brett men hen sade då att det går inte. Då får man själv kontakta verkstad för det och beställa lång bom, lite tråkigt att man inte kan köpa hela bommar och köra utan mellanvägg.
Jag var inte intresserad av att beställa det själv, men såg på en ÅF-sida att det fanns som tillbehör och "priset gäller bara vid fabriksmontering" så det låter som att din ÅF inte hade riktigt koll, synd :(

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka