Nackdelar med din transport?

Jag har en värmlandsvagn, 2001. min första transport.
Nackdel: dålig ventilation, mellanväggen är i trä (funderar på såga av halva för hästen kan inte stå still i höger svängar för den tappar balansen) Svårt att hitta däck om du köper originalen.
Finns inga extra funktioner, utan allt är väldigt enkelt.
Fördelar: den är lätt, enkel att hantera när du är själv, inte så stor vilket är lättare att köra då du har bättre koll (kan ses som en nackdel om du har en stor häst dock. min är liten och kompakt och knappt 160 cm hög så du passar det)
Och billig!

Värmlandsvagnen enaxlat
Hästen lyckades lyfta av båda bakbommarna och flytta på mellanväggen. Väldigt instabilt efter bilen. Inget som hästen uppskattade i farter över 25km/h.

Umesläp B60
När hästen tar stöd mot mellanväggen så viks sprinten som håller fast mellanväggen i golvet och allt flyttar sig åt sidan. Inte så trevligt när du kör två hästar och den ena helt plötsligt blir intryckt i väggen av den andra.

Fautras
Det vi hyrde hade en alldeles för kort sprint ner i golvet på mittstolpen. Detta gjorde att hästen kunde lyfta loss mittstolpen så att hela mellanväggen med hingstvägg la sig över hästen under färd. Som tur var hade jag en snäll häst som inte fick panik, utan jag kunde gå in och lyfta tillbaka allt på plats innan jag lastade av. Han som vi hyrde av kollade sina andra släp och de hade inte en så kort sprint som detta hade, men det kan ju vara bra att kolla hur det sur när man köper ett.

Boj Bravo
Det enda jag har irriterat mig på är att skötardörran är så små, speciellt när jag var van vid Fautras-släpet (Ökar visserligen stabiliteten men ändå). Har ångrat många gånger att jag inte tog dubbla skötardörrar istället. Hästskrället vägrade nämligen att gå på på någon annan sida än där skötardörren var. Hade man kunnat lasta honom på andra sidan så hade det säkert underlättat när man skulle i och ur vagnen. Nu har jag istället fått fler bulor än jag orkar komma ihåg.
Exakt samma sak hände mig när jag hyrde ett Fautras! Mellanväggen lossnade och la sig över hästen, som tur var fick hon "bara" skrapsår över hela kroppen och svullet fram knä. Helt värdelöst, skulle aldrig köpa ett Fautras efter detta. Tungt och skramligt var det också, som att köra en stor plåtlåda trots att det bara var 4 år gammalt.

Exakt samma sak hände mig när jag hyrde ett Fautras! Mellanväggen lossnade och la sig över hästen, som tur var fick hon "bara" skrapsår över hela kroppen och svullet fram knä. Helt värdelöst, skulle aldrig köpa ett Fautras efter detta. Tungt och skramligt var det också, som att köra en stor plåtlåda trots att det bara var 4 år gammalt.
Äsch då. Gillar deras Step-up lösning och har planer på att köpa ett med AID-lösning, så man kan åka själv.

Jag har åkt själv sedan 1995 och har aldrig behövt AID, det är faktiskt bättre att träna sig själv och hästen...
Håller med :) tycker aid lösningen bara ser ut att vara otroligt dyr ut att laga då hästen antingen satt sig på den eller knäckt den då den inte stängt sig helt och hästen kastat sig ut.

Skickar in hästen själv, ser det bara som en onödig risk att leda in hästen och behöva krypa in under bommen, får hästen fnatt och kastar sig in vill jag inte vara inklämd mellan hästen och frambommen..

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka