Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Men nu fattade jag vad du menade, allstå att ett sånt som på bilden är mildare än ett hackamore (som har skenor/byglar/skänklar/hävstänger vad man nu kallar det)
Bettlöst träns är dock en omöjlighet, eftersom definitionen av "träns" är huvudlag med tränsbett monterat.
Ett träns kan alltså aldrig vara bettlöst. Likaså heter det inte träns om det sitter t.ex. ett stång- eller hissbett på.
Men jag vet, jag vet, 'ridlära enligt Höökskatalogen' slår igenom mer och mer...
Anordningen på bilden borde väl kanske kallas "snarhuvudlag" eller liknande.
Bettlösa huvudlag förekommer ju i massor av varianter, de vanligaste är väl "snarhuvudlaget", sidepull och kapson.
har inte superkoll på bett och sånt då jag bara red på 3-delat innan jag skaffa min stora häst, vilket då ändrades :P har nog provat de flesta bett just nu och äntligen hittat har både hackamore och "bettlöst träns" och han blir sjukt jobbig med hackamoret
Jag håller på och experimenterar med olika betslingar av lite olika skäl och hittills har min häst trivs bäst med hackamore, i detta fall ett "ponnyhack" eller "engelskt hack" med korta skänklar. Det finns andra varianter på hack med smalare nosrem och längre skänklar som ser mer eller mindre ut som tortyrredskap och dem skulle jag aldrig komma på tanken att testa, och så finns det ju S-hack som också har lite kortare skänklar.... Det vore intressant att höra av dem som har egna erfarenheter vilken typ av hack som avses då jag ibland tror att det råder lite förvirring kring vad man avser när man talar om "hackamore".
Min häst lyssnar väldigt fint till sätet och skänklarna så det går bra att rida enklare dressyr på ponnyhack. Mer avancerad dressyr är jag själv inte kompetent för men föreställer mig att det är ganska svårt att ge så pass nyanserade signaler som då kan behövas.
Jag tror också att man gärna ska variera sig lite om man kan.
Min häst har mestadels blivit riden på lite mer avancerade bett då hon varit i "dressyrkarriären" större delen av sitt liv. Hos mig nu är hon hobbyhäst på livstid. Hon hatar rörliga bettringar och tredelade bett och konstigheter så jag rider på ett eggbett med fasta ringar. Det funkar bra. Men när jag ska träna henne i dressyr blir hon för stark för mig. Hon är pigg och frammåt men för att få med bakdelen krävs ändå att jag driver på henne för att fånga upp henne fram och rida ihop henne. Då lägger hon sig ofta på bettet och blir stum. Jag får ont i nacke och axlar till tusen av att hon hänger så i bettet. Därför har jag börjat fundera på om något bettlöst skulle kunna funka på henne i dressyren? Jag har aldrig ridit på bettlöst. Är det att rekomendera på hästar som hänger fast på bettet och blir stumma? Jag vill inte gärna sätta skarpare bett i munnen.
Hon har en nackdel till när det gäller huvudlag. Hon kan inte ha vanlig nosgrimma. Hon ogillar saker över nosrygg så jag rider med remontgrimma på tränset. Skulle det ens gå att rida henne på tex sidepull när hon ogillar tryck en bit upp över nosryggen?
Jag tar gärna emot inputs Annars får vi köra på som det är och jag lär få axlar som en bodybuilder
Jag använder ibland min remontnosgrimma som bettlöst alternativ så det kan du ju testa om du bara vill kolla hur hon kan tänkas reagera. Men många hästar tenderar att hänga sig i bettlösa alternativ.
Det här låter som en skolningsfråga mer än en betslingsfråga.
Hästen blir tung och hänger på bettet för att du låter den göra det. Om du inte höll emot allt du orkade så skulle hästen inte ha något att luta sig mot.
Våga kräva att hästen går framåt och gör det den ska utan att ta sådant stöd i bettet. Det kan hända att du får acceptera att den blir lite "ur form" ett tag.
Men prova gärna något bettlöst under det här arbetet, men var i så fall noga med att inte falla in i samma mönster, utan passa på att bryta det tillsammans med den nya betslingen.
Sidepull kan nog vara bra, det ligger ju inte lika högt upp på nosryggen osm en engelsk nosgrimma, utan mer nedåt "remontläget".
Jag tror också att detta är lite av en skolningsfråga. Hon är ju van att bli riden på ett helt annat sätt än vad jag har kunskap att erbjuda. Jag är ju knappast någon MSV ryttare Den som ägde och tävlade henne under hennes karriär hade bra sits och starka skänklar och det behövs på denna häst. Jag kan tyvärr inte riktigt erbjuda det eftersom jag har en ryggskada så jag kan kan inte sitta ner i traven och det är där hon blir jobbig. Galoppen är inga problem.
Men också jusst för min känsliga rygg så är ju hennes hängande inte bra för min kropp. Sen vet jag att även andra ryttare upplever henne lika dan, även förra ägaren. Därav de skarpa bett de haft på henne. Jag har sett tidigare ägaren rida henne med tideman, kandar och gramman bla till vardag med. Så visst är det ett litet framsteg med att "bara" rida på eggbett nu.
Ska nog prova ett sidepull som omväxlig på henne jusst vid dressyren. Målet för mig är ändå att hon ska kunna ridas bekvämt på vanligt bett (eller sidepull om hon visar sig trivas med det.)
Min häst är inriden till att bli dressyrhäst men avslutades då ryttaren tyvärr slutade för de blev för hög press. men han kan hänga sig och även dra iväg då han har ganska mycket motor men jag som inte va så erfaren av hästar med motor försökte sakta ner han för att han skulle sluta vilket inte fungera alls. så min tränare va på mig att rida på han så han lyfte upp sig själv
Det är precis det jag tar upp i mitt första inlägg. Att hon måste drivas på för att få med baken. Alltså ridas till handen och fångas upp. Men det är mycket häst att fånga upp och mycket motor så jag orkar inte alltid. Hade jag haft sistsen mer till hjälp hade det varit annorlunda men nu har jag inte det p.g.a ryggproblemen så vi måste hitta en annan väg till att jag ska orka fånga upp henne när jag driver på.
Kan ju säga att detta är en avancerad häst som jag aldrig hade köpt om jag letade häst. Nu var jag medryttare som blev fodervärd och sen fick hästen. Då var jag ju redan kär, så vi får fixa problemet på något vi helt enkelt
Kropp & Själ Du tycker inte att det är lite knepigt att "lyfta frågan kring personlig integritet" genom att skriva helt irrelevant information om en...
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Hästmänniskan Många hästar på ridskola mår inte bra av att hanteras av olika personer som bemöter dem olika och har olika förväntningar på dem. En del...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.