nackdelar med att rida bettlöst?

sommarvind

Trådstartare
Jag har en medryttare som inte är jätte skicklig ryttare dock är hon hyfsat van.

Vad jag menar med inte jätteskicklig är att hon har en tendes att bli lite för hård i händerna.

Nu undrar jag om de kan va skadligt för hästen om hon rider bettlöst ibland?

Man har ju hört rövarhistorier om näsben som flyger osv.

Sv: nackdelar med att rida bettlöst?

För att ett näsben ska gå av måste "bettet" sitta väldigt fel och man måste ta i för kung och fosterland så det behöver du nog inte oroa dig för. Fungerar hästen på bettlöst är det väl mycket bättre att hon rider på det framför att förstöra hästens mun. Erbjud henne lektioner så hon lär sig rida bättre. Både för hennes och hästens skull :)

Sålänge "bettet" är anpassat korrekt så ska det inte kunna skada. Sedan är ju hackamore skarpare än t ex sidepull. Så kan ju vara en idé att börja med något lite midlare såsom sidepull eller liknande.

Ett problem som jag har är att jag numera inte kan rida på bett. Eller kan kan jag kanske men jag vågar inte. Jag känner inte att jag har någon som helst känsla för det längre och blir därmed stum, om inte annat för att jag känner mig så osäker. Ska bli spännade med liten när hon ska köras in :crazy:.

Jag vet en häst som flängde med huvudet så att kedjan på hacket gick av. Hästen var det ingen fara med. Så jag tror inte man ska oroa sig så mycket.

Hade jag varit i din sits hade jag nog ändå försökt det att låta som att det var lite känsligare än det är, för att få medryttaren att tänka lite extra på sina händer. Om man säger att bettet kan bli väldigt skarpt och att man därför måste vara väldigt mjuk i handen så tror jag att det ger bättre effekt än att man bara säger att hon ska vara lite mjukare. För då tänker ju förhoppningsvis medryttaren på hästens bästa, mer än bara sin egen ridning.
För det är ju inte så skönt eller nyttigt för hästen att gå runt med en hård hand oavsett vad det är för bett/bettlöst man rider med.

Du har kanske försökt redan, men kan du inte visa medryttaren vad du menar med hård i handen? Även om du väljer att köra på bettlöst. Gör ett praktiskt test (utan häst) och låt medryttaren hålla bettet i sina händer och du tar tygeltag, byt sedan plats med varandra. Det brukar ge en Aha-upplevelse när man själv får uppleva vad som händer där framme i munnen på hästen. Sedan är det förstås en vanesak som måste brytas och läras om och då kan man förstås behöva hjälp av en instruktör.

/V

Prova sätt såna "snoddar" som finns lite här och var som man fäster mellan bettet och tygeln, kommer dock inte ihåg vad de heter...

Det går inte att dra av ett nosben med ett ponnyhack! Lädret ger efter innan hästen gör det (så länge det är rätt påsatt dvs). Däremot med ett hårt "storhästhack" med långa skänklar kan man säkert lyckas men då ska man ta i utav bara h-vete.

Menar du hård såsom "drar i hästen så det är onyttigt" eller hård såsom "tenderar att bli stum och icke eftergiven ibland"?

Uppmuntra medryttaren att träna för tränare så blir det nog bättre hur som :)

Hej!

Den största nackdelen jag sett med bettlösa (utöver att man inte riktigt får den ställande hjälpen) är att vissa hästar efter ett tag lär sej att ligga på i handen och slutar lyssna.

Det ska mycket till innan nosbenet går av- alternativt att "tränset" är ordentligt felaktigt inpassat.

Jag får bara rida på bettlöst just nu pga någon typ av munskada på min tjej, så det är bara att hålla i sej och inte ge henne det extra stödet hon ibland vill ha. Men so far so good

/Lavinia

Prova sätt såna "snoddar" som finns lite här och var som man fäster mellan bettet och tygeln, kommer dock inte ihåg vad de heter...

Eller inte..

Dom testade jag och jag är mycket glad att jag lever fortfarande. Min dåvarande håst tyckte det var superskoj att inte känna mattes (alltmer) desperata tygeltag och sprang för allt hennes runda kropp höll.. TUR att man hade röstkommandon som funkade på försök femtioelva..

Verkar bättre att lära sej rida med mjuka händer:-)

/Lavinia

Nog tycker jag att jag kan ställa hästen på de bettlösa jag rider på (sidepull och grimma) men hack tyckte jag inte att det funkade på. Har heller aldrig upplevt att de börjar ligga på och slutar lyssna, snarare tvärt om. Men givetvis går det säkert att få till även det om man som ryttare hänger i tygeln, kanske lättare hänt om man rider engelskt.

Hej!

Jag rider Akademiskt, men inte 17 hjälper det när hästen inser att den kan lägga sej i handen och slippa bära huvudet själv. På min är det en utbildningsfråga- hon har inte gjort det på över 1 år, men när hon var svagare tog hon gärna den vägen ut. Däremot är hon inte den enda hästen jag sett som lagt sej i bettlöst och tyckt att "super, det gör inte ens ont i munnen och jag slipper hålla mitt eget huvud". Det är en risk- även om du inte råkat ut för det!

Och jag tror nog vi menar olika typer av ställning här, men jag tänker bara konstatera att i frågan tror jag mer på min tränare och mina egna erfarenheter.

/Lavinia

Jag har ridit på hackamore, och ägaren till den hästen tjatade alltid om att ifall jag var för hård i handen kunde jag knäcka nosbenet på henne. Kändes ju så lagom kul att höra, så jag var inte överförtjust i det.

I efterhand har jag fått höra av andra att det ska till ganska mycket kraft för att verkligen lyckas med det. Hästen gick för övrigt faktiskt bättre på hackamoret än när vi red henne på tredelat eller pessoa.

Jag tänkte att det är lättare hänt om man rider engelskt eftersom idealet där är att rida med kort tygel och de flesta då gör det. Själv har jag inte provat och har inte heller råkat ut för det på de hästar jag ridit bettlöst (vilket är några stycken) och såg det därför som osannolikt att det händer.

Angående ställning så har jag förstått, efter att ha läst en tråd på klassisk ridkonst-forumet, är en enorm vetenskap så det ska jag inte skriva mer om.

Jag tror inte att bettlöst skadar mer än en hård hand.
Vill tipsa om Zack tygelsensor då kan du visa medryttaren hur hårt hon drar i hästens mun. Jag har själv samma problem med att jag blir hård och stum i handen :( Att få se hur ont det kan göra för hästen har varit väldigt nyttigt. Visa till exempel var bettet tar och hur vasst det är där. Någon skrev att man skulle låta h*n hålla i bettet och känna hur det känns, det är jätte bra. Men en sak som jag testade var att ta en tygel, låta en kompis hålla i bettet och jag tog tygeln och visade helt ärligt hur det brukade känns i tygeln när jag red. Sedan fick jag hålla bettet och kompisen visade hur hårt jag hade dragit. Det gav mig en riktig aha-upplevelse. Sen kan man ju ta en fiskevåg/hövåg och kolla hur många kilo man har i handen :idea:

I 'Ridhandboken' så står det att "hackamore och pelhamstång räknas som specialbetsling och ska endast användas i speciella fall av rutinerad ryttare. De kräver att ryttaren har fullständig balans och mjuk hand" .. "betsling utan bett är dock i allmänhet inte angenämare för hästen, eftersom verkan kan bli ytterst kraftig, om hackamoren används fel. Därför bör den endast användas av erfarna ryttare med mycket känslig hand".

Så om du säger att hon är hård i handen är det kanske inte att rekommendera... Gör som dom andra säger och utbilda henne, så att hon förstår hur hårt det blir i munnen.

För hästen är det nog inget problem. Jag skulle däremot inte vilja ha en orutinerad ryttare med hård hand på bettlöst, just för att det är en stor risk för att hästen blir tung, okänsklig och slutar lyssna på handen...Då har jag hellre hästen på ett rakt eller tredelat bett utan nosgrimma och skolar ryttarens hand!

bettlöst träns är bra tycker jag, de ska inte va lika starkt som ett hackamore :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet