Nä, nu får det vara nog... Kom ut!!!

Sv: Nä, nu får det vara nog... Kom ut!!!

Oh, spännande!
Hoppas allt går väl. :laugh:

Jag har just kommit hem nu efter att ha vart på sjukhuset för igångsättning.
Fick ligga en timme för att hålla koll på det hela men eftersom jag bor 5 minuter från sjukhuset så fick jag lov att åka hem till klockan 20.00.

Nu börjar det göra ONT. (Äntligen!!) :bump:

JAAA!!!

Hoppas att det inte är för sent, men det är det väl nu eftersom du skulle vara inne vid åtta... hoppas att allt går bra nu!

kl

Tänkte uppdatera lite åt _Viva_!!

Igångsättningen var rätt jobbig med intensiva värkar med korta intervaller, men ut kom lilla Elisa i tisdags morse, 3800g och alldeles underbar! Mor och dotter är kvar på sjukhuset eftersom lilla Elisa hade ett litet hål i ena lungan, men antagligen får de komma hem i början av nästa vecka.

Resten får _viva_ själv berätta när hon orkar!

//Julia

Nu är vi äntligen hemma med vår Elisa - så underbart!!!

Det är bara att konstatera att det inte alltid blir som planerat.

Min birth plan (Ni får ursäkta men svenska termer när det gäller barnafödande är inte min starka sida :o) var att ha en sk water birth utan smärtlindring annat än lustgas och att jag och min man i största möjliga mån skulle göra jobbet själva. Ta emot baby själv och låta allt vara så naturligt som möjligt och sedan åka hem samma dag.

Det slutade med att det var 10 personer i rummet och jag hade "The works" vad det gäller smärtlindring samt att jag spenderade en hel vecka på BB medan bebis låg själv på Neo Natal intensive care.

Så kan det gå men med en alldeles underbar dotter så var det helt klart värt det!! :love:

Jag gick 14 dagar över due date och fick sättas igång måndagen den 09/03.
Vi ringde in på morgonen och fick en tid mitt på dagen.
Åkte in och undersöktes av en BM som konstaterade att jag inte var mogen alls och det bestämdes att jag skulle sättas igång med hjälp av en slags tampong hellre än att sätta mig på dropp. Det skulle vara mer skonsamt och ge ett längre, mer naturligt förlopp. Upp till 24 timmar kunde det ta innan det kom igång på riktigt. Jovisst ja...

Klockan 13.00 på måndagen fick jag "tampongen" insatt och jag fick tid 20.00 för att kolla hur bebis påverkades av det hela samt tid för ny undersökning 13.00 på tisdagen efter. Jag behövde inte stanna på sjukhuset då jag bor alldeles nära. (Tack o lov)
Åkte så hem för att relaxa och vänta på att det skulle sätta igång.
Klockan 15.00 började det kännas att något var på G med svaga och oregelbundna värkar. Vid 18.00 hade de ökat i styrka markant och var ca 5 minuter emellan.
Åkte så in för koll klockan 20.00 och vid det laget så var det ca 3 min mellan och det kändes rejält. Bebis mådde fint och jag fick välja om jag ville ligga kvar eller åka hem. Bestämde oss för att åka hem och fick med starka värktabletter "ifall att"

Väl hemma beställde vi lite mat och jag tog ett bad medans vi väntade.
Värkarna med 1 - 1 1/2 minuter emellan och tabletterna gjorde ingen verkan alls. :crazy:
Fick maten levererad men några få tuggor var allt jag klarade då jag inte hann äta emellan värkarna!!
Maken slängde i sig maten och vi bestämde att om det fortsatte göra lika ont så skulle vi åka in vid 23.00 och kolla läget - vilket vi gjorde och tur var väl det för 30 min senare så gick vattnet och värkarna kom med 1 minut eller mindre emellan. :)

Därefter kom jag in på mitt rum och vart undersökt. Jag var endast öppen ett finger så de beslöt sig för att ta ut tampongen för att stoppa upp de intensiva värkarna lite. Tyvärr vart det inte bättre och tillslut bad jag om att få pethedine. Tyvärr gjorde det ingen skillnad alls och mellan 00.30 och fram till 04 tiden så är allt ett töken. Minns knappt något så ont gjorde det.
Tydligen fick de hålla fast mig för att jag inte skulle ramla ur sängen och jag pratade i nattmössan av all lustgas och var arg som ett bi när de föreslog att jag skulle andas lite mindre i den :o Antalet tokiga saker jag sa är för många för att räkna upp!!
Det slutade visst med att jag (har jag fått berättat) skrek "I want an epidural, give me a doctor!!!" och jag var tydligen väldigt arg när han inte kunde komma direkt utan jag fick vänta och när han väl kom så frågade jag om han kunde fixa bilmotorer. :p (Lustgasen igen)

Anledningen att det gjorde så vansinnigt ont på slutet var att jag öppnade mig från ett finger till 7 cm inom loppet av ett par timmar.

Därefter så vart det hanterbart och jag kommer ihåg en hel del de sista 2 timmarna. Andades lustgas igenom värkarna som kom konstant och kommer ihåg att jag kände dotterns huvud med mina fingrar vilket var en helt otrolig känsla och gav mig styrkan att fortsätta.
Sista delen av förlossningen har jag bara trevliga minnen av. Själva krystningsarbetet var bara härligt och det var en skön känsla att äntligen kunna göra något!!
Själva krystningsarbetet tog nog bara 15 minuter allt som allt med lite (eller rätt mycket) hjälp från en sax... Tyvärr så var bebis väldigt trött och mådde inte så bra och när det stod klart så vart det bråttom. Helt plötsligt var rummet fullt av människor som skrek "push" "push" och vid nästa värk fick de klippa upp mig och sen kom hon ut. :love:

Fick bara se henne kort och sedan tog de henne till sidan och började jobba med henne då hon hade väldigt svårt att andas och vatten i lungorna. Kan inte beskriva vilken hemsk känsla det är att ligga och se detta. :cry:
Fick henne hos mig i några minuter innan hon togs till en Intensive care avdelning. Kvar vart jag och min man och en sköterska förklarade vad som skulle ske och att det inte var någon fara, hon var i goda händer.

Hur det känns att ligga kvar utan bebis går inte att beskriva, det är ofattbart smärtsamt. Det tog ett par timmar innan vi fick veta att hon var okay. Hon hade röntgats och de fann ett litet hål på högra lungan och båda lungorna hade påverkats av vattnet hon fått i dem. Syrgas och antibiotika skulle reda ut det tack o lov.

forts...

Senare på dagen fick vi gå och se henne. Världens sötaste lilla baby.
När hon låg där, full med slangar och sladdar, uppkopplad till diverse apparater gick det inte att sluta gråta. Det spelar liksom ingen roll att läkare säger att hon är okay...
elisa_neonatal.jpg

Jag vart upprullad till min ward där jag fick ett rum och det var bara att försöka göra det bästa av situationen. Tyvärr fick inte min man stanna utanför besökstid så det var bara att ligga där själv utan baby och man.

Nästföljande dag fick vi se henne igen och hålla henne. Underbart på ett sätt men hjärtskärande att se henne så svag.
elisa_william.jpg

Sedan vart det bättre dag för dag och dag tre fick jag börja amma henne. :love: Allt eftersom dagarna gick så plockades det bort sladdar. Först syrgasen sen sonden, droppet, mätaren av syre i blodet och slutligen kanylen. Kvar var en liten baby full av blåmärken och märken efter kanyler med fötter fulla av röda prickar efter alla blodprov. Men nu fick hon iallafall flytta upp till mitt rum och stanna där två nätter innan vi äntligen fick lov att åka hem.
elisa_going_home.jpg

Nu har vi vart hemma en dag och det är så mysigt att få vara ensamma och bara mysa. Även om det inte gick som planerat så var det värt allt såklart och nu ska vi ta igen den tid vi missade tillsammans i början.

elisa.jpg

Världens sötaste sladdlösa baby

Oj vilken jäkla resa ni fick genomgå.

Men vilken underbart söt och perfekt liten dotter som kom ur denna kamp :)

Stor grattis igen :)

elisa.jpg

Världens sötaste sladdlösa baby

WOW! hur söt som helst ju!
Haha varför får alla så söta bebisar?
Våra två har ju bara sett kul ut i början :o

Nåja jag kan förstå både det där med att det gör ont utav h-e när man öppnar sig tok snabbt. :crazy:
Hade ju inte heller min tjej hos mig i början,
men jag kan väl säga att jag minns inte så mycket av det.
När hon kom ut där i ambulansen så frågade BM först om jag ville hålla henne en sväng innan de drog iväg med henne.
Jag ville inte :(
Låg väl visserligen mycket bakom det,
men usch vad hemsk jag känner mig över det.

Men återigen grattis till en otroligt söt tjej!!!:love:

Herregud så söt hon är! Hur fin som helst, det gjorde ni verkligen bra!

Kramar!

Ahhhh sa fin hon ar!!! Det ar bra att ha en birth plan och det ar bra att man raknar med att det kanske inte alls gar som det ska! Skont att det slutade sa bra i alla fall, tank vad fantastiska alla dessa manniskor ar som jobbar med sant har!

Grattis! :banana:

Oj... Grattis till den underbart fina dottern!

Tårarna kröp fram när jag kom till att hon fördes iväg men det är ju en lycklig historia, fantastiskt!

IHH vad söt :love: Jag blir så fjollig men satan i gatan vilken gullunge :D

Tur att allt gick så bra till slut! Att bara höra ordet "klippa" gör ju att jag får ont, låter så.. aj!!

Oj vilken strapats ni varit igenom, men resultatet blev ju genomgulligt :D Jag säger som den BM jag går på vattengympa för: Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det kan bli bra iallafall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka