Nä nu behöver jag hjälp!

I

Idaidut

Hejsan på er!
Nu har jag suttit och pusslat med den där jämrans foderstaten flera dagar. Problemet är att jag har ett hö med dåligt smrp. (34g/kg) Hippocampus säger att jag har för lite protein och för mycket energi. Jag får inte balans på det hur jag än gör. Jag får hem en liten nordisflicka på 6 månader och hon kan ju inte proppa i sig hur mycket hö som helst. Går det få bra foderstater med bra protein och energihalt om man inte vill köpa färdigblandade pelletsfoder? Det är ju en liten pengafråga också. Självklart köper jag dyrare foder om jag måste... men.. ja ni förstår nog. Tips?

Mvh Ida

Sv: Nä nu behöver jag hjälp!

en 6-månaders fölunge behöver massor med proteiner och det är inte så lätt att få till med det grovfoder du har.
Det du bör göra är att lägga dig på minimigiva av höet och sen komplettera med lusern och något proteinkoncentrat (soja, krafft protein, kvarnbyfoders proteinmineral eller kanske rent potatisprotein)
Lusernen kan du välja pellets om du behöver få i henne mycket av det, eller hackad lusern om hon behöver ha mer att tugga på. Spelar ingen roll vilket, egentligen.

Minimigiva? Ska hon inte ha i princip fri tillgång på höet? 2 kg lusern om det ska bli rätt protein utan tillskott... Räknat då med 8 kg hö. Är det mycket lusern? Dumma dumma hö... :(

Nej, fri tillgång till hö meg lågt proteininnehåll är direkt olämpligt för föl. Det blir då en attans massa tuggande för väldigt lite proteiner. För att fri tillgång ska vara rätt för föl måste grovfodret innehålla mycket mer proteiner!

8 kg hö till ett föl? Jag har förvisso inte haft något kallblodsföl utan bara halvblod och fullblod (och ponnyer), men jag har aldrig haft något föl som har petat i sig mer än 5-6 kg hö. Kolla om hon verkligen äter så mycket?
Vad gäller lusern så finns ingen övre gräns för luserngiva, 2 kg är inte mycket. Däremot blir jag lite fundersam rent spontant - blir det inte för mycket energi om du ger 2 kg lusern och 8 kg hö? Det är inte bra att ge för mkt energi, detkan ge ökad tillväxttakt och med det kan tillväxtrubbningar följa.

kl

Bättre köpa hackad luzern, det blir som grovfoder och då behöver man inte ge så mycket kraftfoder .

Vet du vad de ligger på för priser, hittar bara kraffts :)
jag tror att jag brukar betala nånstans mellan 3-400 kr för för 20 kg - har inte så noga koll eftersom jag köper rätt mycket foder när jag väl handlar
kl

Bättre köpa hackad luzern, det blir som grovfoder och då behöver man inte ge så mycket kraftfoder .
inte alltid säkert att det är bättre med hackat, behöver man få i hästen mycket näring på lite tuggande så är pelletsen ett bättre alternativ

Jo det är ju det är ju det som är problemet... Energin är för hög om jag använder lusern eller färdigfoder. Så jag ska sänka grovfodret och lägga till lusern och ev. nåt extra protein?

Så jag ska sänka grovfodret och lägga till lusern och ev. nåt extra protein?
korrekt uppfattat :)

Om det behövs för att få till det bra så kan du byta ut en del av grovfodret mot lusernhack - det ger bibehållen tuggtid men mycket mer proteiner.

Nu har jag lyckats pussla ihop en bra foderstat! Tack så jättemycket för hjälpen! :bow:

Jag har två hingstfölisar och samma dåliga proteinvärden som TS. Jag ger 1 kilo krafft pluss, 1 kilo havre och 2 kilo lusernpellets + allt hö dom lyckas peta i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix