Myt eller verklighet?

Jag har ett sto som jag tror blev mer besvärlig än om hon inte hade fått föl, betäckt som 3 åring.

De blir ju äldre och mer mogna mentalt de året de går med föl och mer "egna" innan man börjar påverka dem för mycket, på gott och ont!

Men - Ett sto som är besvärligt pga stress blir säkert bättre av att få gå med föl ett år och slippa ridning/transporter mm.
 
Jag har ett sto som fick sin första avkomma som 8 åring, jag tyckte faktiskt att hon blev något bättre.
Men hon var ju riden och utbildad och tävlad som ung, jag har även en som fick föl som 5 åring och inte gjort särskillt mycket innan dess (knappt ens inriden) och hon är nog svårare nu, hon är 6 år nu och har fått bestämma allt själv i sitt liv, gått på lösdrift och varit mamma osv och ska nu "bestämmas" över och använda den där lilla ärtan innanför pannbenet till annat än mat och flockbeteende och jag märker stor skillnad på henne om man gämnför henne med tex 3 åringar som rids in.
(även om jag inte räknar henne som en besvärlig häst i den bemärkelsen som man gör med andra ston som kanske får ett föl som en paus i livet)
 
Mitt har inte blivit bättre hanteringsmässigt, snarare sämre ;)
Ridmässigt vet jag inte för hon rids inte nu.
Fick sitt första föl förra året, då 15 år gammal så kanske inte så mycket att påverka på tant ;)
Hon har varit lite spänd i hanteringen, och nu efter föl(/när hon inte aktiveras) är hon framförallt mycket värre att leda in/ut, spänd när det kommer andra hästar mot henne i andra hagar man måste gå förbi och lika spänd om man tar in de innan. Jag känner henne väl och vet ju hur hon funkar men en del där jag står kan nog tycka hon blir lite onödigt spänd och obehaglig tyvärr. Jag hoppas hon blir sitt "gamla" jag om jag sätter igång henne i höst igen. De här två åren hon inte gjort nåt utan bara gått i större flock tycker jag dock hon blivit mer flockbunden och "häst på riktigt" än innan, på både gott och ont.. :)
 
Jag tycker att stona mognar av att bli mamma. Naturligtvis är de fullt fokuserade på sitt föl de första månaderna, och kanske svårare just då att hantera (beror på individen väldigt mycket), men när fölet är avvant och stoet börjar med sitt vanliga liv igen tycker jag att en hel del är förändrat till det positiva. Ett större lugn, mer ansvarstagande, inte så ifrågasättande. Så har jag upplevt det med de ston som vi har och har haft i avel här.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: Teilani
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
51 294
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp