Myt eller sanning?

Sv: Myt eller sanning?

Det är bandomarnämnden som rapporterar och de är inte alltid lika kunniga. Jag tror dock inte att två vita ben på samma sida är något problem så länge hästen travar bra.

Tror du att tre eller fyra vita ben är några problem om hästen travar rent? :)

Vet att du är väldigt insatt så det hade varit intressant att höra din erfarenhet av detta!

Banveterinären ska ju finna orsaken till varför en häst frekvent blir rapporterad och beror det enbart på vita ben och måldomarnämndens okunskap så får vederbörande en onödig arbetsuppgift.

Men visst finns det kontroversiella fall. Min Narkissos har de väl lärt sig vid det här laget. ;)

Jag tyckte mig också märka en skillnad på de olika banorna. Halmstad och Mantorp tex. tillhörde väl de "hårdare" när det gällde just rapporteringar och bestraffningar. Ni får gärna rätta mig om jag minns fel!

Sv: Myt eller sanning?

På en häst med normal aktion tror jag inte något antal vita ben gör någon skillnad. På en häst med lite avvikande aktion tror jag att ett vitt framben kan få den att framstå som lite mer ojämn i gången än om den hade haft två mörka.

Ett vitt bakben med färgad gamasch/bandage spelar nog ingen roll. Men vita bandage på en häst som drar ett bakben är ju att vilja få hästen rapporterad... Gidde Palema gick ju ofta utan gamascher och han har ju en rätt så hög strumpa på ett bakben och han såg inte oren ut.

Denna har tre vita, ena fram har helstrumpa och andra är mörkt, han har aldrig blivit rapporterad.
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=494714

Fyra strumpor tror jag ger ögat symetri så det ser jämnt ut.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka