Mystiskt svettig, gjorde jag rätt??

H

Hitech

var hos min medryttarhäst idag precis som vanligt. efter att ha tagit in hennefrån hagen i vindskyddet och efter att bara ha kratsat av hovarna och börjat borsta lite så märkte jag hur varm hon egentligen var. började borsta benen och märkte att det rann droppar där. tänkte inte mer på det utan borstade resten av kroppen. när jag kom tillbaka till benen var de dyblöta. blev misstänksam och luktade på fingrarna efter att ha svept med handen däröver. det luktade salt. blev då förvirrad och undersökte henne. märkte att det rann svett över hela mulen och ansiktet och det rann från ögonen. blev jätterädd och ringde till min mamma och frågade om råd. hon tyckte jag skulle ringa ägarna, men jag fick inte tag i någon av ägarna. så efter att ha ringt min pappa ( och inte fått tag i honom heller :() började jag svampa av henne med kallt vatten på benen och lite i ansiktet och gick lite med henne på gården. när pappa äntligen ringde tillbaka kom han upp till oss och vi gick en liten sväng. hon var mindre svettig därefter. skrev på tavlan till ägarna vad som hade hänt. hoppas de läste det...

vad kunde det vara som fick henne så svettig utan att ha gjort något? gjorde jag rätt? brukar inte stöta på sjukdommar " i praktiken" utan bara i teorin när man läser om det... någon?:confused:

Sv: Mystiskt svettig, gjorde jag rätt??

Svårt att säga vad det var, kanske ont i magen och att hon svettades därför. Det du kunde ha gjort är att tagit tempen på henne, men det du gjorde var också bra.

Du gjorde så gott du kunde och efter bästa förstånd.
Man kan inte göra mycket mera.

Dock skulle jag som hästägare (om det vore min häst) bli väldigt glad om du försökte ringa några gånger till ikväll. Och en signal på morgonen om det inte blev napp under kvällen..

Jag skulle nog vilja åka och kolla upp min häst så snart som möjligt om jag fick ett liknande besked.
Ifall det vore något allvarligt, så hästen inte hinner bli så dålig innan jag skulle få ut en Vet.

mvh Eva

lillsyrran: ja, jag funderade lite om hon skulle ha ont i magen och det var därför jag gick lite med henne. hon går på uselt bete just nu, bara lera och en massa grenar... får börja träna att ta tempen oxå då ;D tacktack.

_Eva_: okej, jag ska ta och ringa imorgon efter skolan. ja, du har rätt, jag hade med velat kolla till min häst. den "riktiga" ägaren bor i hälsingland, ca 80 mil från där jag bor, och hästarna följer snart efter, men hon(hästen) bor hos ägarinnans föräldrar just nu, så jag hoppas de kollar till dem. ska be om hennes(ägarinnans) mobilnr. har det bara i stallet. hon bör ju iaf veta om det... tack för svaren!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Hästmänniskan Anonymt nick för alla inblandades skull. För ett tag sedan hände det som inte får hända. En som rider hos mig flög av och skadade sig...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
22 229
Senast: Trauma
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka