Mystiskt Ryggont - Åsikter tack!

H

Halvblod_Rider

Min D-ponny fick ont främst i ländryggen för ca en vecka sen, men även vid en punkt i sadelstaden(som gått bort nu).
Equiterapeut har varit ute för att kolla o "räta till" henne, en del av behandlingen består ju av att bära magnettäcke ca 20 min och akupunktur i slutet.
Efter behandlingen så var hon knappt öm i över ländryggen alls, bara ytterst lite.
Men nu, 4 dagar senare är hon nästan lika öm som hon var från början(förutom ömheten lite vid sadelstaden som är helt borta.)

ET menar på att det inte är något att oroa sig för och att hon var korrekt i ryggen.
Och så har vi pratat med de förra ägarna som sa att hon reagerade så att hon blev öm i ryggen i början när de hade henne också då hon var otränad när de fick henne. Hon fick akupunktur och fick stå i hästsolarium före och efter varje ridpass och med några dagars vila så var det borta.
De säger alltså att det är träningsverk iom att hon är lite otränad nu med.

men jag vill ändå höra era åsikter?? :)

Sv: Mystiskt Ryggont - Åsikter tack!

1. Har du rönktat hästen?
2. Sitter sadeln korrekt?
3. Rider du öht just nu? Hur?

Det är inget exteriört 'fel' då?

Hoppas det löser sig! :)

Nej hon är inte röntgad, ska dock in på kliniken på fredag så det kommer vi göra då.
Det enda jag vet om sadeln är att den är för vid och att vi då använder fårkinnspadd för utfyllnad.
Japp, hon rids ca 5 dar i veckan, enbart dressyr/markarbete för tillfället.

Jag tror knappast det är något exteriört iaf, hon har en jättefin stamtavla och en MYCKET bra exteriör.

Ingen mer som har något att säag om saken??

Jag har inga speciella åsikter eller något, vet bara att jag trodde Zawilca hade jätteont i ryggen ett tag men VET var ute och checka. Hon sa att Zawilca bara var uberkittlig. :p

Men så vet jag också att hon har haft dålig sadel i början när jag köpte henne, den hängde med. Efter ett tag började hon få ont i "bakre ryggen" och det berodde enbart på sadeln för att hon musklat sig så mycket och ändrat sin form. Då passa inte sadeln längre.

Vad har du för tumtorlek på din sadel? Ifa. sadeln är lite för kort så blir din viktfördelning tokig och på fel ställe.

Kicki :)

Oj, jag vet faktist inte:o
Jag fick med sadeln vid köpet av ponnyn eftersom att dom inte skulle skaffa någon ny häst.

Glömde nämna i första inlägget att ponnyn är precis lika villig vid ridning som vanligt!

Kolla om du har någon riktigt sadelkunnig person i din närhet, be honom/henne att se över hur sadeln ligger på din ponny.

Visar inte pållen något som helst vid ridning, t.ex. "rullar" bak eller kortar steget i största allmänhet?

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Det är tänkt att vi ska köpa ny sadel iaf, men jag tror inte det finnt någon runt vårt stall som är mkt sadelkunnig dessvärre.
Nu ska jag låta bli att rida henne tills iaf på tisdag(då ET kmr ut igen, ponnyn var ju kraftigt sned i bäckenet oxå, men hon har fått sin första behandling för det) och smörja med liniment på det ömma,
Då ska det väl kanske vara borta hoppas jag, har snackat med tjejen som ägde henne förut och det var ungf så dom gjorde då hon hade ont precis när de fick henne och efter det så hade hon aldrig varit öm.

till alla som svarat:

jag hade missupfattat vad ET sa och anledning till att hon va öm är pga bäckenets snedhet.

tack för alla svar i alla fall:bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 684
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka