Mystiskt beteende

Tora

Trådstartare
Jag har under en längre tid observerat ett lite lustigt beteende på min häst. När hon vilar på vänster bak så tar hon fram höger framben lite. När hon vilar på höger bak så står hon helt parallet med frambenen. Hon kan även rycka i frambenen om man håller uppe benet länge. Tex när man skruvar i brodd eller slår på en sko.

Jag har kollat upp henne flera gånger både av veterinär och equiterapeft (stavning ?). Hon har aldrig visat någon hälta eller någon rörelsestörning. Hon är dock halt nu men det är för att hon stukade sig när hon snubblade och drog av sig en sko. Detta är dock under behandling.

Däremot är hon lite sur om man lägger handen under magen (där gjorden sitter) och trycker till så surar hon.

Är det någon som har några förslag på vad det kan vara. Det retar mig väldigt mycket då min magkänsla säger mig att något kanske inte riktigt är som det skall vara.

Mvh

Tora

Sv: Mystiskt beteende

Om det bara är en veterinär och en ET som kollat på hästen kanske du ska se till att få ett andra utlåtande - först av vet och om det blir utan resultat även en ET.

Kanske du ska kolla om sadeln ligger ok oxå då en felliggande sadel kan ge spänningar.

Känner att jag tyvärr inte kan hjäpa dig mer än så.

Jag har uppmärksamat detta beteende i säkert över 4 år.

Under den tiden har hon besökt säkert 3-4 olika veterinärer i andra orsaker. Har alltid passat på att fråga om detta problem men ingen har någonsin hittat något.

Detsamma gäller alternativbehandlare. Ingen har någonsin hittat något.

Men detta beteendet är kanske helt normalt? Är det någon mer som har hästar som gör liknade?

Mvh

Tora

Verkar väl kanske som om hon har någon liten svaghet på höger sida.

Men inte så utpräglad att det märks på annat sätt än en lättare avlastning.
Kanske höger bog?

det hon gör när hon tar fram höger fam är att avlasta.
det behöver inte betyda att hon är trasig...
men hon påtvingar ju en större belastning på vänster fram när hon står så.

jag skulle nog försöka att inte störa mig på det om inte dessa vet. kan hitta ngt.

Det kan vara så att hon någon gång haft 'anledning' att avlasta och sen fortsatt i rena farten.

Mitt ena ungsto kan ibland stå med frambenen långt under sig när hon vilar. Som för att avlasta ryggen. Hästen är bland det mest genomgångna som finns, både av veterinäre och kiropraktor och equiatriker, och hon har ingen anledning att avlasta. Men hon HAR HAFT, och antagligen gör hon det 'utan att tänka' numera.

*svarar alla*

Okej. Tack, känner mig lite mindre nojig i alla fall.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 275
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V