Mystisk sjukdom?

Filifjonkan_

Trådstartare
Jaa... Nu har nye medryttarpållen gått och fått någon mystisk sjukdom. Det började med att hon var svullen precis under kotan på ena bakbenet. Men det var inte varmt, ingen puls, hon reagerade inte på tryck och hon gick och stödde på det utan att halta. Så vi tänkte att "hon har säkert sträckt sig" och skrittade ut en sväng i alla fall. Det var i lördags. I tisdags skulle jag rida igen, bakbenet var nu mer svullet, men samma sak, ingen puls, ingen värme, inga tecken på hälta, och ingen som helst reaktion på tryck eller böj. Red då, med tanke på att det inte verkade vara nån fara. Igår ringde ägaren, och berättade att hennes bakben nu var svullet upp till hasen, fullt av skorpor, liknandes rasp. Skulle det mycket väl kunna ha varit; om hon inte haft samma skorpor på huvudet. Plus att det inte fanns på några andra ben. Det kan heller inte vara nån svampsjukdom, eftersom hästen som går i hennes hage inte uppvisat några sjukdomssymptom alls. Hon har inte ont nu heller, men det verkar väl skumt??

Sv: Mystisk sjukdom?

min häst har någe liknandep å huvet förstår inte va d ekan vara de är som typ små sår eller någe ja fattar ingeting... funderat lite på om de kan vara någe svamp eller så på han...hur ser sånnt ut

Du skrev "liknande rasp"... Varför tror du inte att det är rasp?
Se till att sköta det där noggrant så det inte blir något lymfangitiskt av det. Tror dock inte att det är det han har fått nu, då borde det svullnat mer och snabbare.
Lycka till

Det verkar vara en del hästar som fått "vad det nu är".
Min häst står med liknande på ett framben. Inget halt, varm eller reaktion över huvudtaget.
Idag överaskade han mig att ha lite på mulen :crazy:

Har fått rådet att skrubba hela hästen i hexocil.
Tvätta all utrustning i 60grader. Dvs täcken och allt annat de kan tänkas ha på sig.
Även rengöring av borstar.
Troligen är det ett svampangrepp.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen...
2
Svar
29
· Visningar
3 715
Senast: moiran
·
Hästvård Tjo Min ena häst blev varm i sitt ena bakben förra söndagen, alltså ca 1½ vecka sen.. han rörde sig lite smyg"skumt" (tränare kikade)...
Svar
13
· Visningar
985
Senast: Jaxonmaxon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka