Mystisk "knuta"

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 029
E

evrebellma

Japp, precis som det låter! har ett 4 årigt sto som ja köpt för 4 månader sen, då var hon nyligen inriden. Kom hem till mig- vila ca 2 månader ungefär. och har nu sedan en tid tillbaka jobbat med henne på olika sätt- tömkörning ridning lite löshoppning etc.
Men Nu efter ridpasset uppkommer en mjuk knuta mitt på ryggen. Tänk i mitten av där en sadel legat. Hon har Absolut inte ont!! Inte en enda reaktion på när jag trycker där på olika sätt etc. i storleksordning som en krona ungefär.. kan liksom "massera" ut den så den går ner, och hon reagerar inte på detta. kollat på kvällarna och då e ryggen lika fin igen. Hon är absolut inte öm i ryggen/ länden någonstans.

Så jag ser ut såhär :confused: nu ungefär!

Vad göra? Röntga ryggen på klinik?
Tornutskott? Kissing spines? - Men! Det är ju ingen smärta inblandad!?

Ps. ska prova tömköra en runda i helgen o se efteråt..

Men ändå:confused:

Sv: Mystisk "knuta"

Sån där blir en av mina med när han går med bomsadel mer än en timme. Har jag bomlöst så slipper vi det.

Mest troligt att sadeln trycker.

Mitt förra sto fick en sån där. Fanns inte innan ridning, efter ridning var den där, försvann X tid efter ridning, och var borta på kvällen. Inte ont eller liknande.

Sadeln passade utmärkt även enligt sadelmakaren, men när jag förklarade problemet för konstaterade han att det mest troligt var så att sadeln ändå klämde, och visade mig på olika bommar att det är skillnad på hur långt ner ortspetsarna går t ex, och att sadeln hon hade hade korta ortspetsar, och att längre ortspetsar som omslöt mer kunde fungera bättre.

Och det gjorde det, inga knölar. Dock så efter vila (dvs ändrat sig liiite i ryggen) så fick hon knöl av ena sadeln igen.

Så, jag skulle börja med att kolla sadeln hos en duktig utprovare/sadelmakare, och förklara problemet.

Reaktion i liten slemsäck pga tryckande sadel. Byt sadel omedelbart innan problemen förvärras.

tack för svar!! jag misstänkte detta själv också, men ville höra ngn annan åsikt! har en annan sadel ja ska prova ngn dag tills jag får tag på sadelprovare etc! då blir det lite tömkörning under julen ja, springa lite extra skadar ju inte:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 538
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 975
Hästvård Hej! Köpte en häst för några månader sedan, rätt tidigt efter köpet så uppkom de problem etc att hästen försökte ha av mig på alla...
Svar
5
· Visningar
1 667
Senast: lividivi
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 312
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka