Mystisk hälta

F

Flicka

hej jag undrar om ni kan ha ngn aning om vad detta kan vara.
Hästen har på senare tid gått mycket sämre på hårt underlag än mjukt. På asfalt går han motvilligt och trampar som bäst i framhovarnas spår med bakhovarna. Denna häst har sedan vid ridning på ridbana minst 2 hovars övertramp och går mkt, mkt bättre och inte alls så motvilligt. Saken är den att han nu oxå har blivit halt på ett framben. Inte varm eller svullen, men likväl halt i trav då man springer med honom. Jag upptäckte hältan i onsdags då jag skulle ta in honom från hagern att han rörde sig ännu motvilligare än han brukar. Sägas ska väl att hagen har ett dåligt underlag och att han blev skodd förra söndagen, men hovis har tittat på det och ser inget konstigt. Han verkar inte alls ha ont bara som om ngt tar emot när han ska gå. Är det ngn som varit med om ngt liknande? Tacksam för svar

Om frambenet till synes är ua (inga gallor i vare sig leder eller senskidor/bursor, böjsenorna ua (lyftat ben), förstärkningsband ua, gaffelband ua, ingen böjprovsreaktion mm) kan man förstås misstänka ryggen. Sadelproblem. Eller diagonal hälta. Infektionssjukdom med polyartrit. Mest av allt misstänker jag att du behöver en veterinär som går igenom hästen ordentligt!

Ta hästen till klinik för full utredning.
Hälta/ömhet på hårt underlag har ofta med ledproblem att göra, och sådana syns ofta inte initialt.

När min häst hade liknande symptom så visade det sig att han hade inflammationer i alla musklar! Misstänkte borrelia/erl., men hittades inget på blodprov. Han blev dock bra efter en tids vila.

En sak till. Fång. Lindrig fång kan visa sig på det sättet du beskriver! Så om jag vore du så skulle jag genast åka till klinik med hästen, better safe than sorry! Det måste inte vara allvarligt, men det är bättre att kolla en gång för mkt...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej! Jag har en ponny på 7 år som har en hälta på vänster framben som kommer och går. När vi först såg den så kom den verkligen från en...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka