Mystisk hälta, hjälp!

D

Dam

Hej alla! Flickan har gått och blivit halt vänster fram. Håller på att rida in henne och satt upp en stund i söndags. Max 10 minuters skritt och lite trav i paddock. Nu alltså halt, ville inte trava i dag när jag försökte springa med henne för att kolla var felet låg.... Ingen värme i benet, ingen svullnad, inte nedsatt allmäntillstånd, ingen feber. Veterinär kommer ut i morgon och checkar av. Men, har ni några idéer vad detta kan vara? Träningsverk? Sträckning? Vad är era erfarenheter av hältor, hur utdragen blir en utredning, kan en distriktsveterinär avgöra vad som är felet, eller måste man röntga? Tacksam för svar snarast, då jag själv inte har någon erfarenhet av hältor... :bow:

Sv: Mystisk hälta, hjälp!

hon kan ju ha halkat/trampat fel/vrickat sig i hagen, det är ju sådant som händer.

om vi får en oförklarlig hälta på någon av våra så åker vi alltid till kliniken, min erfarenhet är att det blir både tidsbesparande och billigare i längden. hur lång tid en hältutredning tar är ju beroende på vad felet visar sig vara, allt från 5 min till månader.

lycka till ;)

Ja, tack för svaret. Men vad gör de på kliniken som en distriktare inte gör? röntgen osv antar jag. Men om man inte röntgar?! :bow: tackar!

om hästen reagerar på tex. böjprov eller bara är halt så för att lokalisera var hältan sitter kan veterinären behöva bedöva punkt för punkt tills hältan är släckt. misstänks då något som behöver röntgas/U.L så är man ju redan på plats för det med.

ingen annan som har någon teori?! Eller en erfarenhet att dela med sig av?! :bow:

När det inte är värme/svullnad/sår så är det lite svårare att gissa. Om hon inte är skodd kanske hon ömmar i fötterna? Men du verkar inte rida så länge så det kanske är mindre troligt, men en del hästar har väldigt tunna sulor och blir lätt ömfotade. Hon kan ha en hovböld, de behöver inte alltid märkas genom värme/puls.
Att ta ut en distriktsvet ger inte alltid så myclet är min erfarenhet. Det kan vara svårt att böja en häst ute, om de inte vill är det oftast lättare på en klinik där det finns väggar som hindrar hästen att springa iväg. Det är ofta svårt att ha tillräckligt bra underlag att springa på hemma vid stallet. Om distriksvet hittar att hästen reagerar så kan de inte bedöva led eller röntga för att leta vidare. Sårskador och vacc är det väl ofta bra att använda distriktsvet till, men när det är hälta utan svullnad och värme har jag ingen bra erfarenhet av distriktsvet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 969
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 802
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 514
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka