Mysteriet med de trasiga högerlinserna

Sv: Mysteriet med de trasiga högerlinserna

Har inte läst alla svar, men jag kom spontant att tänka på att ögats form kan spela in. Jag har också linser och har hamnat i den åldern då ögat/synförmågan förändras. Jag fick förra sommaren problem då mitt ena öga inte kunde bestämma sig. Mina linser gick visserligen inte sönder, men synen förändrades dag för dag. Då provade jag olika sorters linser och det fanns de som var mera skålade och de som var mera platta. De satt väldigt olika i ögat. Det kanske inte alls är så i ditt fall, men det är väl något du skulle kunna ta upp med din optiker i alla fall?
(i mitt fall blev det bra när jag bytte linser till en sort som var mycket tunnare än de jag haft innan)

Jag har också silikon man kan använda dygnet runt men tycker det är skönt att ta ut. Kan dock sova med de i om jag är borta en natt eller så.

Va? Finns det såna nu för tiden? Förr hade jag linser som satt inne i två veckor. Det var sååå skönt att slippa krångla med linserna varje dag. Men sen tog de bort dem och enligt min optiker finns inga än som man kan ha i dygnet runt. Vad heter de du har? (Märke?). Detta måste jag fråga optikern om. Skulle vara ljuvligt.:)

Jag är lite sur nu för jag skrev ett rätt långt inlägg men när jag tryckt på "Posta" så valde Buke att ge mig ett felmeddelande om "token has expired [blablabajs]" :mad:

Oavsett, tack för tipsen! Ska prova att plocka ur högerlinsen med fingrarna annorlunda placerade.

Jag "får lov" att ha linserna i dygnet runt men plockar alltid ut dem på kvällarna. Är jag på kalasande, i stallet eller dylikt så tar jag ut linserna precis innan jag går och lägger. Sover aldrig med linser.
Min långsiktiga plan är att operera ögonen men det får bli när jag är färdig med mina studier :)

Angående att det är en myt: Jag har själv varit med om att en lins spruckit mitt itu i ögat och den delen som åkte uppåt var omöjlig att se eller känna, den åkte ut i ögonvrån efter en stunds gråtande så då fick jag ur den.

Sedan var den säkert inte exakt bakom ögat utan bara långt upp i överkant, men ont gjorde det i vilket fall.

För linsen kan aldrig, aldrig, aldrig hamna bakom ögat, det är en myt. Så testa olika sätt att ta ut den så ska du se att det löser sig! :)

Då kan jag meddela att jag varit med om det. Myt eller inte.

För några år sedan var jag på jobbet och plötsligt kände jag att jag såg suddigt på ena ögat. Vad f-n, tänkte jag. -har jag tappat en lins? (vilket jag aldrig gjort)
Jag gick till spegel med bra ljus, tittade, krånglade med ögat på alla sätt och vis, men det fanns ingen lins. Jag började oroa mig för hur jag skulle kunna köra hem i mörkret och det var jobbigt att gå omkring och bara se bra på ena ögat. Jag gick och kollade mitt öga någon gång i timmen, men det fanns ingenting. Strax innan jag slutade ca 6 timmar efter att linsen försvann, började det klia i ögat igen. In på toa igen och kollade ögat. Det kliade som satan och "jag kliade tillbaka". Plötsligt dyker en kant av linsen upp liksom bakifrån. Jag pillade och fick fram den till slut. Då var den dubbelvikt och eftersom det varit så i många timmar var det inte helt lätt att få in den normalt i ögat, men det gick så pass bra att det gick fint att köra hem. Fick slänga den sen för den hade kvar ett märke tvärsöver även när jag tagit ut den och gjort rent den på kvällen. :)
(Hur mycket bakom vet jag inte men man kan ju komma åt rätt mycket runt ögat och där fanns det inte.)

(Hur mycket bakom vet jag inte men man kan ju komma åt rätt mycket runt ögat och där fanns det inte.)

Fast BAKOM ögat kan den inte ha tagit sig, det GÅR inte, eftersom konjunktivan (den röda slemhinnan runt ögat) sitter fast både i ögat och i ögonlocken, blir som en säck ungefär, och den sträcker sig ungefär till halva ögats "djup" eller vad man ska kalla det. Så någonstans i den "säcken" fanns din lins, men det innebär inte att det alltid är lätt att hitta den. Mina linser har en tendens att fastna högt högt upp under övre ögonlocket och även om jag känner den kan jag inte nå den. Det får gå några minuter, ögat rinner av bara fasen och så följer linsen med en bit så den går att få tag på. (har väl hänt hela tre gånger eller så, så jag har ju "jättestor" erfarenhet ;) men obehagligt är det)

Fast BAKOM ögat kan den inte ha tagit sig, det GÅR inte, eftersom konjunktivan (den röda slemhinnan runt ögat) sitter fast både i ögat och i ögonlocken, blir som en säck ungefär, och den sträcker sig ungefär till halva ögats "djup" eller vad man ska kalla det. Så någonstans i den "säcken" fanns din lins, men det innebär inte att det alltid är lätt att hitta den. Mina linser har en tendens att fastna högt högt upp under övre ögonlocket och även om jag känner den kan jag inte nå den. Det får gå några minuter, ögat rinner av bara fasen och så följer linsen med en bit så den går att få tag på. (har väl hänt hela tre gånger eller så, så jag har ju "jättestor" erfarenhet ;) men obehagligt är det)
Nej jag skrev ju att jag vet inte hur mycket "bakom" den var, men faktum är att den måste varit en bra bit bort. Man kan ju lyfta ögonlocket och titta åt olika håll och se rätt mycket runt ögat och där fanns den inte. Den kändes ju inte ens. Det var väl sen när den började flytta på sig som det började klia. Det hela var rätt läskigt i alla fall. Har inte varit med om något liknande mera.

Nej jag skrev ju att jag vet inte hur mycket "bakom" den var, men faktum är att den måste varit en bra bit bort. Man kan ju lyfta ögonlocket och titta åt olika håll och se rätt mycket runt ögat och där fanns den inte. Den kändes ju inte ens. Det var väl sen när den började flytta på sig som det började klia. Det hela var rätt läskigt i alla fall. Har inte varit med om något liknande mera.

övre ögonlocket har två broskplattor i sig, antingen har linsen fastnat mellan dessa broskplattor, eller så har den lagt sig ihopvikt i hudvecket som är innanför övre ögonlocket långt långt upp. Men som sagt bakom ögat kan den inte hamna, fysiskt omöjligt. Ögat har ju dessutom en massa muskler som styr vår blickriktigning, dessa sitter fast på ögat, plus en massa hinnor och senor och dittan och dattan. Så nä, bakom ögat kan ingen lins hamna, men den kan "förvinna" i olika skrymslen och vrår i ögat, det håller jag med om. Det är ganska vanligt.

Angående dygnet runt-linser så finns det flera olika sorter. Men alla kan inte ha de dygnet runt av olika orsaker. Men kolla gärna med din optiker om det.

Lycka till :)

*Kl*

De senaste veckorna har jag börjat ta ut högerlinsen med vänsterhanden och det tycks funka bra (peppar peppar, ta i trä osv osv) :banana:

Har samma problem men här är det vänsterlinserna som går sönder. Ser sämre på vänsteröga så det skulle kanske kunna bero på styrkan på linsen? Har testat olika 2 veckorslinser, men även endagslinser. Samma problem med som. Jag har samma axel och diameter på linserna, bara styrkan som skiljer. Byter linsburk varje gång jag köper ny linsvätska också. Jag har haft linser i över 20 år men det är först sista året det börjat strula såhär. Gör de linserna sämre tro?

Gällande din reflektion om då- och nutid så är jag böjd att hålla med dig. Jag började med linser 1998 och, precis som för dig, så är det under det senaste året som det har börjat trassla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka