Mysko hovar...

S

Sofajjah

Nu har jag bara skor fram och det funkade jättebra i början, han ömmade ingenting. Men nu efter nåra veckor har han börjat ömma! Det är jättekonstigt... Varför blir det så :confused:

Sv: Mysko hovar...

Han kanske har klivit på något? Rider du på samma underlag nu som då, så det bara har börjat helt plötsligt?

Han kanske behöver verkas på bakhovarna, typ korrigera lite, så att de kan fungera optimalt.

Om du har möjlighet kan du ju alltid lägga ut någon bild på hovarna. Själv verkar jag min häst själv, enl. SANHCP, dock på en ganska simpel nivå, men jag kan kanske säga vad som är fel i alla fall.

Har ingen bild nu, men jag kan ta en imorn och lägga in. Det var 5 veckor sen hovslagaren verkade.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske är dax igen nu. Med barfotahästar är verkningstiden individuell. Det är bättre att ta lite åt gången och ofta, i stället för "allt på en gång". Detta för att hoven ska anpassa tillväxten till slitaget, så att det så småningom bara räcker med att verka några gånger om året.

Nu när min häst går på bete får jag verka ung. varannan vecka (pust o stön), för att de växer så fort!!!

Min häst har också precis bara varit skodd fram, han gick helt barfota innan men näre jag skodde han fram så upplevde jag också att han ömmade när man red ..

Tror det har och göra med att dom sliter mer på bak om dom har skor fram och till slut gör det ont .. Det behöver ju inte vara så men jag tyckte hans hovar bak var rejält slitna

Har skott han runt om nu och det funkar super :P

Sko hästen då runtom nästa gång hovslagaren kommer. Hästen ska inte behöva gå och ömma.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 453
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 266
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka