mysko hästfolk :P

Sv: mysko hästfolk :P

Jag tror det är svårt att ha samma täcke hela tiden.
Det är ju skillnad på inne å ute täcken, utetäcken ska tåla väta tex.
Sedan tycker jag det kan vara bra att ändå byta täcke när de ska ut, hästen kan ju ha sår eller skada som man inte upptäcker om man inte tar av täcket.

Fast 2 innetäcken samtidigt å sedan 2-3 utetäcken är att ta i , om man inte själv kommer å sätter på hästen dom.
Jag brukar ha kanalsytt stalltäcke inne på mina klippta hästar å när de ska ut slänger jag på vintertäcket på stalltäcket.Det brukar ändå vara så kallt i mina trakter så det inte gör ngt om de går med dubbla täcken.

Hmm, det kan faktiskt vara bättre att fodra med mer grovfoder än att klä på dom täcken. I många fall får hästen mer värme av att äta än av täcken. Men har den hästen fri tillgång på grovfoder ute och ändå står och skakar, så kan det vara berättigat att ha på täcke, ja.

Hästar tål kyla ganska bra, men även de blir kalla av 10 timmar i hage med regn och blåst. Vi borstar ju och tvättar och gud vet allt = inte lika mkt naturligt fett i pälsen. Jag resonerar som så att jag vill ha en varm häst som inte behöver ta all sin energi till att inte frysa. Då vill jag hellre ha energi till ridningen och att hon lägger på sig lite hull. Det är inte heller särskilt kul att sadla en blöt häst eller stå och vänta två timmar på att den ska torka... de ljusa timmarna är ju tyvärr lätträknade såhär års... dessutom, arbetande hästar har mer muskler än det naturliga idealet, och alla dessa muskler äter energi hela tiden. Grovfoder i hagen är kanon, men ett varmt täcke som komplement är i mina ögon inget pjoskande, utan omtanke.

Jag tillhör väl enligt er,kategorin som daltar med hästarna..
Och ja,jag vill ha täckesbyte på morgonen,men när jag har stått inackorderad så har jag betalat för det.
Och om jag betalar för det,så har jag köpt en tjänst.Och tjänsten ska väl ändå utföras då,sen bryr jag mig inte om den eprsonen gör det innan han/hon sticker till ett jobb osv..Not my problems..

Varför daltar jag nu då?
*hmm*
Jag har en innetempratur i mitt egna stall,som i morse +4 (-10 ute),i natt har det varit nere på +2,det är rätt kallt för en häst att stå stilla i boxen i de tempraturerna.
Den ena är en IC-helklippt,klipptes pga att hon svettades av att bara stå inne i stallet nu i höstas.
Den andre,en fryslort,och oridbar om han stått ute och frysit en hel dag.
Bägge två har pyjamas på sig på nätterna,och beroende på morgontempen så antingen tar jag av pyjamasen och på med ett utetäcke,som för närvarande på IC'n har varit ett regntäcke och på hbl'et ett fodrat regntäcke.
När det som nu,slog till med -10,så får de behålla pyjamasen under resp. täcken,alt. byta från pyjamas till tunnare vintertäcke.
Mina hästar är ute,oavsett väder,då jag har ingen som helst möjlighet till att ta in de tidigare på dan (jag har 10,5 mil enkel resa till jobbet),de går ut 6.00 på morgonen och kommer in tidigast 16.30 och senast 18.00 på kvällen.
Att stå ute i väder och vind utan nått på kroppen,för dessa två hästar,anser jag som gränsfall till vanvård..

Jag har vikarierat lite i stallet under hösten och jag tycker inte att det är det minsta jobbigt att slänga ett öga på termometern och därefter täcka hästarna efter vädret... Herregud, det är ju vad jag får betalt för att göra, och vad hästägarna betalar för att få gjort.

en av d första anledningarna till att man skaffade de här täckena är nog att en häst oftast inte rör sig lika mkt i hagen som den hade gjort ute på de fria stäpperna, och därför inte kan få upp värmen på samma sätt, har man då en häst som rids varje dag så är det inte så roligt att om den blir jätte svett pga att den har 5cm tjock vinter päls (risk för att bli förskyld) därför rakar man dem. när man då har rakat dem så har de ju inte de skydd som behövs för att klara av kyla knappt en blåsig sommar då man klipper dem kortare än vad de har på sommaren, därför krävs det iaf ett tjockt thermo täcke och ett regntäcke. detta är vad jag tror . enbart min åsikt tyck vad ni vill om den ingen fara :D

amkm skrev:
som i morse +4 (-10 ute),i natt har det varit nere på +2,det är rätt kallt för en häst att stå stilla i boxen i de tempraturerna.

Men hästar är smarta djur, tillskillnad från oss människor som flaxar och hoppar för att hålla värmen uppe.
En häst står still för att inge göra av med energi och på så sätt håller den även sin värme bättre, inte har du väl sett hästar springa runt i hagen för att hålla värmen ;) ?

Tja,eftersom jag känner min fryslort,så vet jag också att när han "fryser" så sätter han fart på de andra,dvs han biter sönder deras täcken,svansar m.m
Klär jag då på honom ett täcke,så händer inget..
Så tja,där kan vi tvista en stund om det hela.Han har hållt på så i många år..

Jag håller inte med där om att man måste ha olika inne och utetäcken.
För i allafall alla vintertäcken jag har eller har funderat på att köpa, har sk andasfunktion. Säljarna skriver "kan tom läggas direkt på svettig häst".

Förr i tiden var det ju ingen andasfunktion på vattentäta utetäcken, men numera är det ju det.
Men rena innetäcken andas ju inget alls däremot.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 985
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama