Mysko hälta?

Lillan86

Trådstartare
Idag när jag var ute på en sväng så började plötsligt pållen att halta utan att något hände skulle börja trava, vi hade ridit i ca 45 minuter utan att känna något.. hoppade av och kollade om det var någon sten som killat fats sig men noppe.. började gå med henne och fråga sällskapet att kolla men då är hältan helt borta?

går en bit och hoppar sedan upp igen för att kolla om jag kände något men inget.. men på hem vägen efter att ha skrittat ca 20 min så kommer det tbx en gång, men försvinner lika snabbt igen.. Nu när jag tänker tbx har det hänt förut två gånger (tror jag) har trott att det varit en sten som fastnat men ramlat bort.. det har dröjt länge mellan dessa gånger..

Vad tror ni det kan vara? funderar på om det kan vara en nerv som kommer i kläm.. eller har faktiskt ingen aning.. tänkte ringa och rådfråga vet imorgon och se vad dom säger. men vad tror ni, har ni några idéer?

Sv: Mysko hälta?

Sorry, men varför kolalr du inte med vet?

Ingen här har ju varken sett eller palperat hästen.:)

Det är kanske läge att göra en check på tossingarna. :) Ofta när sånna hältor uppkommer kan det vara början till hovböld eller stengalla som stör hästen. Visitera hoven och se om de ä någon reaktion i sulan, värme etc. Om några dagar kanske det ger mer symptom....Ring hovis du...

Hovis kommer ut i början av nästa vecka så vi får se om hon ser något då. ringde vet och frågade men dom sa också att jag ska kolla med hovslagaren innan vi fortsätter grubbla..

Fler som kollade henne idag och hon ser helt ren ut..

Jag tycker det är så konstigt, blir så jäkla orolig..:(

hejsan.

min häst har också haft så där och då visade det sig att han hade hovböld, men dock så får han de så fort han inte har sulor :/ men det kan va en hovböld eller ev att hon halkat i hagen och ha sträckt sig lite :)

Hade en häst som gjorde likadant under en längre tid. Åkte slutligen till klinik och vi ägnade närmare 2 timmar åt att röntga och bedöva henne innan de slutligen hittade en hovbensfraktur.

Orsaken till att hon inte hade ont hela tiden verkade vara att hon hade extremt tjocka sulor (2 cm) och viss hovbroskförbening. Antagligen rörde sig inte hovbenet fullt så mkt som det annars skulle ha gjort utan det var bara om det kom ngt under bara en del av hoven som smärtan kom.

Åk till klinik och röntga så att det inte är en spricka eller fraktur.

Min hovslagare berättade senast igår för mig att hovbölder och just hovbensfrakturer kan yttra sig sådär diffust, en hälta som kommer plötsligt och sen försvinner lika plötsligt.

Det låter inte bra, hoppas inte det är en jäkla hovbensfraktur. Får se vad hovslagarn säger, blir det väll en tripp till kliniken..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka