Return_to_the_moon
Trådstartare
Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte kunnat bli gravid fast partners har/fick barn med andra. Sökte vård för smärtor och svälld mage för 2 år sedan då jag tänkte att det kanske var en tumör, men varken vid palpation och ultraljud upptäckte de något. Nu gick jag tillbaka till vårdcentralen då min mage spänner, jag har ont mm. De skickade mig till skiktröntgen och fann en förstorad livmoder som fyller hela nedre buken. Bokade själv tid hos gynekolog som gjorde ul på magen samt vaginalt och fann ett enormt myom (benign tumör) 15*16*10cm på ca 2kg som fyller ut hela nedre buken och verkar ha växt fast i bäckenväggen. Jag är motsvarande gravid i v.22 . Gynekologen kunde också lätt känna den vid palpation. Hen var väldigt förvånad att ingen upptäckt denna tidigare. De tog även cellprov för 1 år sedan och då har barnmorksan slarvat och inte palperat livmodern.
Jag blev skickad till en dietist för de tänkte att det är gaser jag har problem med fast jag sa att jag konstant är uppsvälld (för ca 1mån sedan). Hen som gjorde ul för två år sen trodde mina smärtor kom från fettet på magen som hen sa kan göra ont när det växer .
Jag tänkte börja med diet för att bli av med "fettet" på magen då inga kläder passar mig längre. Har haft sånt komplex över magen och nu efter alla år har det visat sig att det var en tumör .
Eftersom den är enorm (som en mindre melon), så går livmodern inte att rädda och den måste opereras ut på det mest invasiva sättet med snitt . Har inte fått operationstid än men vill ha ut den nu! Har ont och är orolig att den ska skada njurarna, tarm eller andra inre organ när den växer då den växer fort.
Jag har läst att myom är väldigt vanligt så undrar om någon av er har erfarenheter av myom (främst större), hysterectomi och om någon anmält vården och hur allt gick?
Jag blev skickad till en dietist för de tänkte att det är gaser jag har problem med fast jag sa att jag konstant är uppsvälld (för ca 1mån sedan). Hen som gjorde ul för två år sen trodde mina smärtor kom från fettet på magen som hen sa kan göra ont när det växer .
Jag tänkte börja med diet för att bli av med "fettet" på magen då inga kläder passar mig längre. Har haft sånt komplex över magen och nu efter alla år har det visat sig att det var en tumör .
Eftersom den är enorm (som en mindre melon), så går livmodern inte att rädda och den måste opereras ut på det mest invasiva sättet med snitt . Har inte fått operationstid än men vill ha ut den nu! Har ont och är orolig att den ska skada njurarna, tarm eller andra inre organ när den växer då den växer fort.
Jag har läst att myom är väldigt vanligt så undrar om någon av er har erfarenheter av myom (främst större), hysterectomi och om någon anmält vården och hur allt gick?